• Anonym

Svanp på snoppen...naturlig behandling?

Det jag hört av tjejer som har svamp är att pevaryl o andra apoteksprodukter kanske lindrar till en början, men att om man börjar använda dessa produkter så får man fortsätta med det.

Själv har jag haft svamp några gånger i mitt liv, med ett par års mellanrum i snitt. Jag har aldrig behandlat med nån apoteksprodukt, däremot med yoghurt.

Men hur fungerar det för MÄN?

Nu hade jag svamp nyligen och sedan har min man fått det. Han är mycket öm och vill ha nån salva eller nåt. Jag skulle önska att han låter det läka ut av sig själv, eller att han åtminstonde kör nån "naturell" variant.

Känner ni till nåt sånt? Eller vad gör man/han?

• Svar på tråden Svanp på snoppen...naturlig behandling?
  • VulgusProfanum

Det jag skulle råda honom är att han köper Pevarylsalva och behandlar. Yoghurt brukar lindra symptomen men tar inte bort grundproblemet.

Yellow and brown, blue as the sky, red as my blood, green as your eye
  • Anonym (men)

Men herregud, gå till apoteket och inhandla salva mot svamp till stackarn! (Eller han kan ju gör det själv). Svamp är ju jätteobekvämt! Köp Canesten eller liknande så är det borta på ett kick :) Läka ut själv... jösses! Om det finns behandling så ska man väl använda det? So what om det kommer tillbaka (vilket de förmodligen gör i vilket fall) då kan man väl behandla igen. Det handlar ju om ph-balansen i underlivet...

Låt mig gissa! Du tar inte alvedon om du har ont i huvudet heller va? :)

• Anonym

Svampsporerna ligger ju kvar i huden och blossar upp igen.
    Köp kräm och smörj på. Man ska fortsätta smörja ca 2 veckor efter att svampen är borta också.

• Anonym (men)

Läste på sjukvårdsrådgivningen: man ska inte behandla sig själv mer än två gånger på ett halvår eftersom svampen då kan bli motståndskraftig vilket gör att medlen inte längre har någon effekt.

Så om han inte har det oftare än så så kan ni lugnt behandla :)

• vickis75

Jag håller med VulgusProfanum - yoghurt brukar lindra men tar inte bort själva problemet. Har aldrig hört talas om att svamp skulle kunna bli resistent mot medicinen som finns - i så fall hade den med största säkerhet inte sålts receptfritt.

Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.wordpress.com -
  • BlommyNess12

Nej, om man börjar använda pevaryl så behöver man inte fortsätta med det..
    Jag har använt pevaryl salva + vagiator 1 gång när jag hade svamp.. Använder inte det alls längre.

Pevaryl-salva samma som mot fotsvamp kan män använda mot svamp på kuken.. Det ska smörjas in noggrannt även under kanten på ollonet och insidan av förhuden..

• Anonym (men)

Och då menar de förmodligen två behandlingar i halvåret som man håller på med ett tag, inte att man bara får smörja två gånger per halvår :)

• linjes

Man ska inte lyssna på allt man hör,låt gubben få behandling

• Anonym

Tack för tipsen. Ja, så klart ska han ha den behandling han vill, jag ska tipsa om apoteksråden ni gett så får han ta sig en vända på apoteket.
    Men visst är det så, "men", att jag inte tar alvedon när jag har ont i huvudet!! Rätt gissat!! Jag dricker mycket vatten eller sover bort det... :) Det har fungerat för mig hittills, varför ändra på ett vinnande koncept?

Och samma sak med svampen...jag plågas och vrider mig i våndor och river nästan sönder underlivet...men ICKE att jag tar Pevaryl...det går alltid över ändå och jag undrar om det går så mycket fortare så det är värt det. Jag vet ju, åtminstonde enligt min egen svamp-statistik, att det dröjer några år innan nästa sväng.

Men än en gång, jag tvingarINTE min man till att leva efter mina små principer, men man kan ju alltid höra sig för. Det kunde ju finnas nån superbra hemma-kur som han kunde kört redan ikväll...eller hur?!!

• Anonym (men)

Hihi, jag menade inget illa, jag har vänner som är som du! Tycker att det är en lustig egenhet. Min pappa är lite sådär också, han tar inte heller alvedon, han brukar säga att "man har ju fortfarande ONT i huvudet när man tagit en värktablett, bara att man inte KÄNNER det längre" tokskalle :)

Anonym skrev 2009-05-30 20:03:24 följande:
    Tack för tipsen. Ja, så klart ska han ha den behandling han vill, jag ska tipsa om apoteksråden ni gett så får han ta sig en vända på apoteket. Men visst är det så, "men", att jag inte tar alvedon när jag har ont i huvudet!! Rätt gissat!! Jag dricker mycket vatten eller sover bort det... :) Det har fungerat för mig hittills, varför ändra på ett vinnande koncept? Och samma sak med svampen...jag plågas och vrider mig i våndor och river nästan sönder underlivet...men ICKE att jag tar Pevaryl...det går alltid över ändå och jag undrar om det går så mycket fortare så det är värt det. Jag vet ju, åtminstonde enligt min egen svamp-statistik, att det dröjer några år innan nästa sväng. Men än en gång, jag tvingarINTE min man till att leva efter mina små principer, men man kan ju alltid höra sig för. Det kunde ju finnas nån superbra hemma-kur som han kunde kört redan ikväll...eller hur?!!
  • Anonym

"Men"; Din pappa verkar bra! :) Jag håller heeeelt med honom.

För övrigt, för svampintresserade, så har jag läst på...vad gäller naturliga vägar...

1. Ät inte godis, svamp frodas när de får socker.
    2. Tvätta ICKE med tvål, utan ENDAST m vatten.
    3. Smörj "drinkpinnen" med olivolja, svampen gillar inte olivolja.

Apotek har han inte haft möjlighet att komma åt idag...så ikväll är det jag som plockar fram olivoljan :D

Svar på tråden Svanp på snoppen...naturlig behandling?