• cruz

Får ni sammandragningar vid vila eller då ni rör på er?

Hej, som rubriken säger så undrar jag om ni får sammandragningar då ni ligger och vilar eller då ni rör på er (eller kanske både och)? Mina sammandragningar kommer helt "oprovocerat" oftast då jag gått och lagt mig. Jag har hört att sammandragningar som kommer då man tex. går eller böjer sig är helt normalt, men att man ska vara lite mer uppmärksam om de kommer då man inte ansträngt sig. Fick prematurt förra gången, så jag känner mig lite nojig...

• Svar på tråden Får ni sammandragningar vid vila eller då ni rör på er?
  • Lilly Li

Mina kommer ofta när jag just satt mig ner eller sitter och typ äter... Har inte fått några av ansträgning, inte förra graviditeten heller och då gick jag över två veckor.
    Ibland talar man om urinvägsinfektion ifall man får många sammandragningar. Kolla med din BM om du är orolig så hon kan testa dig för det eller känna om din tapp är påverkad.

• Majan78

Lite både och. De flesta kommer när jag rör mig för hastigt, men vissa sammandragningar kommer när jag sitter stilla också.

♥ Go´ungen ska bli storebror! ♥
  • kitty3465

jag får ofta sammandragningar då jag gått o lagt mig i sängen o är helt avslappnad. Tycker det är rätt konstigt, kan även vakna på natten o känna att magen är stenhård. Får också ofta sammandragningar när jag reser mig upp ur sängen på morgonen. Har också fått det många gånger bara av att sitta på en stol.

• mollisen

får oxå sammandragningar ibland bara av att ligga i soffan el sitta stilla... men är tydligen ingen fara.. fick ngr ganska tätt oxå redan i v 21 ngnting så nu har jag fått bricanyl utskrivet att ta vid behov. detta för att livmodern ska slappna av. Har dock bara behövt ta 2-3 tabl sedan dess (går in i v 25 imorgon) och har sammandragningar väldigt sällan nu :)

• turpis

Förra graviditeten hade jag mycket sammandragningar som började kanske runt v.24/25 eller så (osäker, men relativt tidigt). De kom också antingen vid fysisk aktivitet eller vid vila, men inte när jag typ satt och jobbade. En gynekolog som kollade upp dem sa att det är typikt och normalt och inget farligt.

Jag tror att det man ska hålla uppsikt på är att de inte gör ont eller blir regelbundna (och täta). Och så ska man väl gärna kolla så man inte har urinvägsinfektion (kanske redan ngn som skrivit det)

Nu, i v. 22, har de börjat komma när jag går igen :-/.

Så, INGEN FARA tror jag!

• Taras mamma

Jag har många sammandragningar mer eller mindre regelbundet varje dag, oberoende av vila eller aktivitet. Magen blir stenhård, känns obehagligt men gör inte ont. Är nu gravid i v. 35 men har haft så här i minst 10 veckor. Jag har fått förklarat för mig att så länge sammandragningarna inte gör ont så är de ofarliga. En "vanlig" urinvägsinfektion kan reta till mer sammandragningar men inte starta en för tidig förlossning, undantaget är om man han GBS i urinen så det ska självklart alltid kollas upp.
    Väntar mitt andra barn, kan inte minnas att jag hade sammandragningar så här i första graviditeten, utan det är vanligare desto fler graviditeter man har bakom sig.

• cizzon

För mig spelar det ingen roll om jag vilar eller anstränger mig eller vad jag nu gör, har sammandragningar ofta endå!
    Har kollat tappen 2gånger och ännu har inget hänt så jag hoppas det fortsätter så.

• ZZzzz

Rundt vecka 7-11 hade jag SD hela tiden nästan. Vaknade av det om natten ol. Men nu i v. 22 är det lungnare, men om jag blir opprörd, eller reser mig snabbt/går i trappor osv får jag SD. Dock skulle jag inte bli forvånad om jag fikk SD vid vila, har en lättretad livmoder tydligen.

• Dinturiel

är i v 33 och får dem om jag tagit i för mycket under dagen, tex burit lite för tungt, gått lite för mycket osv. Men oftast kommer de när jag börjar varva ner igen. Fast då får jag dem på en gång så fort jag börjar röra mig. Sitter jag ner och vilar och tar det lugnt i en halvtimme till en timme så går det över.

• Luzita
    kitty3465 skrev 2009-05-30 19:58:46 följande:
    jag får ofta sammandragningar då jag gått o lagt mig i sängen o är helt avslappnad. Tycker det är rätt konstigt, kan även vakna på natten o känna att magen är stenhård. Får också ofta sammandragningar när jag reser mig upp ur sängen på morgonen. Har också fått det många gånger bara av att sitta på en stol.
    Precis likadant för mig.. får det oftast på nätterna.. och när jag stiger upp på mornarna.. hoppas det inte innebär något negativt... det smärtar inte men känns lite som att få magknip ungefär... går precis in i vecka 32 nu..
  • cruz

Tack för era svar . Skönt att höra att ni känner på liknande sätt. Förra gången när jag väntade tvillingarna började jag få sammandragningar runt v 19-20 (kändes ungefär på samma sätt som nu, fast jag är nu i vecka 23.) Mina sammandragningar har aldrig gjort ont, men de eskalerade med tiden och i vecka 28 kom de regelbundet var femte minut. Blev inlagd och de värsta sammandragningarna stoppades. Tappen var påverkad men inte helt utplånad. Sedan hade jag totalt sängläge i 6 veckor. Då gjordes ett tillväxt -ul på barnen i v34 och man upptäckte att jag var 3-4 cm öppen, så det var bara att knata i väg till förlossningen. Jag hade visserligen mycket förvärkar även med totalt sängläge, men mina gjorde aldrig ont. Ändå var de tydligen så effektiva att de kunde utplåna tappen. Fast denna gången väntar jag bara en, så risken för förtidsbörd är mycket, mycket mindre .

• poopykins
    zelia skrev 2009-05-31 13:28:15 följande:
    Tack för era svar . Skönt att höra att ni känner på liknande sätt. Förra gången när jag väntade tvillingarna började jag få sammandragningar runt v 19-20 (kändes ungefär på samma sätt som nu, fast jag är nu i vecka 23.) Mina sammandragningar har aldrig gjort ont, men de eskalerade med tiden och i vecka 28 kom de regelbundet var femte minut. Blev inlagd och de värsta sammandragningarna stoppades. Tappen var påverkad men inte helt utplånad. Sedan hade jag totalt sängläge i 6 veckor. Då gjordes ett tillväxt -ul på barnen i v34 och man upptäckte att jag var 3-4 cm öppen, så det var bara att knata i väg till förlossningen. Jag hade visserligen mycket förvärkar även med totalt sängläge, men mina gjorde aldrig ont. Ändå var de tydligen så effektiva att de kunde utplåna tappen. Fast denna gången väntar jag bara en, så risken för förtidsbörd är mycket, mycket mindre .
    Hur känner man skillnad på sammandragningar och förvärkar???
  • Sessilou

ah....la precis in en tråd om sammandragningar men här hittade jag ju svar på mina funderingar!

TS: har som du....sammandragningar varje dag....väldigt irriterande!

Less is more=)
  • poopykins

jag har varje dag och ofta även när jag vilar, jätte irriterande! men har pratat med två bm om detta nu, och de säger att det antagligen är alldeles normalt, så länge de inte blir regelbundna (någon minut emellan) eller de gör ont så är det nog ingen fara :)

• cruz

Poopykins: Jag tror att sammandragningar och förvärkar är samma sak, fast man kanske mer kallar det för förvärkar i slutet av graviditeten. Någon som vet?

• Minxy

Mina kom alltid vid vila. Minns när jag var på en ansiktsbehandling och VERKLIGEN slappnade av och njöt - då kom det SD på SD. Skitirriterande.

***S+M=L***
  • Sessilou
    zelia skrev 2009-06-01 13:45:26 följande:
    Poopykins: Jag tror att sammandragningar och förvärkar är samma sak, fast man kanske mer kallar det för förvärkar i slutet av graviditeten. Någon som vet?
    japp samma sak
    Less is more=)
  • Sessilou
    zelia skrev 2009-06-01 13:45:26 följande:
    japp samma sak
    Less is more=)
Svar på tråden Får ni sammandragningar vid vila eller då ni rör på er?