• Pyssilullan

Hjälp min 2 åring var i solen hela dagen, nu är hon röd i ansiktet o kräktes

Nu känner jag mig som Världens SÄMSTA förälder..
    Vi har varit ute hela dagen, cyklat, lekt i sandlådan, gungat och ätit ute..
    Vi har druckit massor och ätit en del..
    Våran 2 åring VÄGRADE ha solhatten så hon sprang runt i endast ett linne..

Nu ikväll var hon alldeles varm om kroppen och så Kräktes hon i sängen när hon skulle sova.
    Så nu blev jag jätteorolig, hur gör man? Kan det vara farligt?
    Känner mig så hemsk :( Man är ju inte van med värmen

• Svar på tråden Hjälp min 2 åring var i solen hela dagen, nu är hon röd i ansiktet o kräktes
  • Norrbagge

Solsting!! Alltså, när ett så litet barn vägrar solhatt är det för fasen bara att gå in!!!!! -hur gör du om hon vägrar overallen under vinern? Låter henne gå ut i bara byxa & tröja?

Ring jourcentralen, det kan uppstå allvarliga tillstånd av solsting/vätskebrist i den här hettan.

• Kärnan

Solen är JÄTTEstark nu (men det vet du ju redan).. men du borde kanske ha på henne en långärmad i stället för ett linne - oavsett om det är varmt...
    ..men jag vet hur det är - det är lätt att "glömma" barnens behov för en liten stund när det är så fint väder.. vi har också varit ute väldigt mycket idag. Min treåring har nog fått lite för mycket sol han också.. jag har smörjt honom med solkräm men han är ändå röd om kinderna...

...angående din dotters kräkningar så är det ju svårt att veta om det hänger ihop med solen.. kan du inte ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om det kan han något samband?

..du får nog hålla henne inne under dagen imorgon.

• Pyssilullan
    Norrbagge skrev 2009-05-30 19:48:18 följande:
    Solsting!! Alltså, när ett så litet barn vägrar solhatt är det för fasen bara att gå in!!!!! -hur gör du om hon vägrar overallen under vinern? Låter henne gå ut i bara byxa & tröja?Ring jourcentralen, det kan uppstå allvarliga tillstånd av solsting/vätskebrist i den här hettan.
    Du behöver väl inte Svära? Jag har redan tillräckligt dåligt samvete
  • Pyssilullan

Jag känner mig jättehemsk

Hon sover nu.. Hon känns sval nu och sover i bara blöja..
    Ska jag ringa rådgivningen iaf?
    Vet ju inte om det är solsting..

Min sambo var med henne nu hela em och han hade inte en tanke på solhatt då man inte är van ännu.. och jag var med henne på förmidd men hon kasta av sig mössan och dum som jag var så orkade jag inte sätta på den igen :(

• spuff

Ring sjukvårdrådgivningen, det kan väl vara lugnande att prata med någon? Och det låter ju som solsting...kan vara bra att kolla upp det då.

• Teskedsmamman
    Pyssilullan skrev 2009-05-30 20:06:02 följande:
    Jag känner mig jättehemsk Hon sover nu.. Hon känns sval nu och sover i bara blöja.. Ska jag ringa rådgivningen iaf? Vet ju inte om det är solsting.. Min sambo var med henne nu hela em och han hade inte en tanke på solhatt då man inte är van ännu.. och jag var med henne på förmidd men hon kasta av sig mössan och dum som jag var så orkade jag inte sätta på den igen :(
    Ring sjukvårdsupplysningen och så tar du ditt ansvar hädanefter att se till att ditt barn antingen har solmössa på sig eller vistas i skuggan, och ja, du SKA ha dåligt samvete.
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • Pyssilullan

Jag ringde rådgivningen..

Tur! Enligt dem var det ingen fara alls... Bara om hon hade feber och et har hon inte.
    Jag hade gjort rätt som duschat henne.
    Så nu pustar jag ut! SKÖNT!!

• Mollan

Det är sånt som händer. I fortsättningen kommer ni vara mer noggranna. Jag tycker inte du ska må alltför dåligt för det som hänt!

• buffybus

skönt..

har själv en liten kille som vägrar solhatt.. hade en med snöre som jag blivit av med.. helt ny också så störigt.. nu e min bara 15 mån.. men har faktiskt lyckas hålla en sån här skarfs på huvudet.. det accepterar han..

André ska bli storebror i Juli-09
  • Norrbagge

Tänk också på att inte vistas för långa stunder i värmen, solsting är ju som sagt överhettning. Oerhört lätt att drabbas faktiskt; man ska/bör succesivt vänja sig vid värmen för att förebygga att solsting uppstår. Ett tips är att ha vätskeersättning hemma, just in case -verkar bli en riktigt het sommar i år!

(bara som ett tips i all välmening)

• Norrbagge

Och varför jag är hitler gällande vätskeersättning och uttorkning är pga ett dödsfall som skedde på mitt jobb, där ett barn avled HELT i onödan pga kräkningar -barnet spydde så mycket att h*n kräktes ut alla salterna i kroppen (barn lagrar inte på samma sätt som vi vuxna) fick asystoli (hjärtstopp) och avled på akutmott. Barnet var 6 år.

Det är så jävla fruktansvärt

• buffybus
    Norrbagge skrev 2009-05-30 22:22:02 följande:
    Och varför jag är hitler gällande vätskeersättning och uttorkning är pga ett dödsfall som skedde på mitt jobb, där ett barn avled HELT i onödan pga kräkningar -barnet spydde så mycket att h*n kräktes ut alla salterna i kroppen (barn lagrar inte på samma sätt som vi vuxna) fick asystoli (hjärtstopp) och avled på akutmott. Barnet var 6 år.Det är så jävla fruktansvärt
    usch va hemskt
    ska ta till mig ditt tips.. ska försöka komma ihåg o alltid ha med mig vatten ut nu också.. tycker min son dricker dåligt.. han e 15 mån.. kanske vanligt men försöker erbjuda han
    André ska bli storebror i Juli-09
  • Norrbagge
    Norrbagge skrev 2009-05-30 22:22:02 följande:
    Och varför jag är hitler gällande vätskeersättning och uttorkning är pga ett dödsfall som skedde på mitt jobb, där ett barn avled HELT i onödan pga kräkningar -barnet spydde så mycket att h*n kräktes ut alla salterna i kroppen (barn lagrar inte på samma sätt som vi vuxna) fick asystoli (hjärtstopp) och avled på akutmott. Barnet var 6 år.Det är så jävla fruktansvärt
    Vill inte skriva ut fler detaljer, men som ni förstår finns det omständigheter kring detta som gör det än mer fruktansvärt. En engångsföreteelse "äsch, bara för idag -inte dör h*n av det!"

Hojja
  • Norrbagge
    buffybus skrev 2009-05-30 22:24:28 följande:
    usch va hemskt ska ta till mig ditt tips.. ska försöka komma ihåg o alltid ha med mig vatten ut nu också.. tycker min son dricker dåligt.. han e 15 mån.. kanske vanligt men försöker erbjuda han
    Vatten är så otroligt viktigt. Och framför allt det här med salterna; det är inte lätt att veta. Själv har jag bunkrat upp med vätskeersättning, just in case!
  • NiRoDe

Det går att koka egen vätskeersättning med. Det brukar jag göra när barnen har magsjuka eller när det är varmt ute.
    Ring sjukvårdsupplysningen så får du receptet, det fick jag utav dem.

Bra att ha om man har glömt att köpa hem och det är helg t ex.

• Norrbagge
    NiRoDe skrev 2009-05-30 22:35:36 följande:
    Det går att koka egen vätskeersättning med. Det brukar jag göra när barnen har magsjuka eller när det är varmt ute.Ring sjukvårdsupplysningen så får du receptet, det fick jag utav dem.Bra att ha om man har glömt att köpa hem och det är helg t ex.
    Exakt, men jag är en slacker och gillar att ha det färdigt att användas!
  • NiRoDe
    Norrbagge skrev 2009-05-30 22:36:52 följande:
    Exakt, men jag är en slacker och gillar att ha det färdigt att användas!
    Det gör jag med.. men det är bra att ha receptet om Apoteket är stängt
Svar på tråden Hjälp min 2 åring var i solen hela dagen, nu är hon röd i ansiktet o kräktes