• Zana1

    Först begravning och sen urnsättning??

    Förstår inte riktigt det här med urnsättning,när någon dör så begraver man denna först och sen gräver upp igen tar kista och kremerar denna? Jag har aldrig varit på en urnsättning o undrar gör man detta med alla eller är detta en önskemål??

  • Svar på tråden Först begravning och sen urnsättning??
  • Venna

    Men man brukar vanligtvis inte ha både jordfästning/jordbegravning och kremering och urnsättning.

    De som kremeras brukar urnsättas, och en del väljer att strö askan någonstans.

    De som jordfästs brukar inte kremeras eller urnsättas utan där sänker man ner kistan i marken.

  • April Mamma

    I urnan så finns väl askan från den avlinde....och den placeras vid graven. (ner i backen)
    Så "den" begravs inte först....det är bara om man inte vill bli bränd som man begravs...jordbegravning.

  • Cremo

    Först begravning med högtidsstund i kyrka eller annan plats. Om det är jordfästning direkt så bärs kistan ut och sänks i jorden. Om kroppen ska kremeras lämnas kistan kvar i kyrkan och förs efter begravningen till krematoriet där den kremeras. Efter kremeringen hämtas urnan ut av anhörig eller begravningsbyrån och urnsättning görs i sällskap med de personer som önskar närvara.

  • Cremo

    Att bli kremerad är något som den avlidne oftast bestämt medan han/ hon levde. Om man inte vet den avlidnes inställning till kremering vet jag inte hur man gör, kanske får en nära anhörig avgöra. Kremering är inget som görs med alla, även om det blir vanligare och vanligare.

    Vill tillägga att man inte måste ha begravningsceremoni i kyrkan eller på annan plats om man inte vill. Kroppen kan jordfästas eller kremeras och urnsättas utan klassisk begravning.

  • Justess

    Först "begravning", dvs en ceremoni för att ta farväl av den avlidne. I kapellet/kyrkan finns då kistan med den avlidne, prästen håller ceremonin och anhöriga får lägga blommor och ta farväl. Efter ceremonin är det minnesstund. Kistan och den avlidne skickas därefter till krematorium. Där kremeras den avlidne och askan läggs i uran. Urnan skickas till kyrkan och de anhöriga kontaktas för att ges möjlighet att närvara vid urnsättningen. Vid urnsättningen kan prästen säga några ord men det är inte en begravningsceremoni.

    Det jag beskrivit ovan är hur det gick till vid min brors begravning. Kanske finns det andra tillvägagångssätt, jag vet inte.


    Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Zana1

    Nu fattar jag!!! Ju det gjorde ja förut men var inte hundra på detta hur proceduren går till och det här med kremering.tack för alla svar

  • skpklm

    Var på min första urnbegravning nyligen.  När vi kom in i kyrkan stod en urna med den avlidnes aska på ett urnbord   (ungefär där kista placeras).  De sörjandes blommor var placerade på golvet runt omkring.

    Efter ceremonin i kyrkan kom prästen ut med ytterkläder på och bjöd oss att följa med till kyrkogården utanför.  Där finns en rund rabatt som kantas av blommor, där urnor  grävts ner.  Begravningsentreprenören sänkte sakta ner urnan i ett lagom stort uppgrävt hål.  Därefter gick var och en fram och lade sin handbukett runt omkring gravplatsen.

    Lustigt nog mötte jag ett par dagar därefter ett par bekanta, som också varit på sin första urnbegravning.

    En sed som kommer mer och mer verkar det som.

Svar på tråden Först begravning och sen urnsättning??