• Anonym (deprimerad)

Kronofogden/Skatteåterbäring

Jag lever på försörjningsstöd med mina två söner 4 år resp. 11 år. Under förra året jobbade jag september-december deltid med försörjningsstöd som komplement. I år väntar jag över 5000 kr tillbaka på skatten, men jag har också skulder hos kronofogden. Om jag gör upp en avbetalningsplan med dem, finns det då någon chans att jag får behålla skatteåterbäringen? Anledningen till att jag frågar är att min äldste son vid flera tillfällen har sagt att han hellre skulle gå i skolan denna sommar eftersom vi ändå inte kommer att ha råd att göra någonting alls.

• Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring
  • Anonym (Tyvärr)

Det spelar ingen roll om du har en avbetalningsplan med KF - skattepengarna dras direkt till skulden i alla fall.

• ettplustack

Men om du får soc kan du söka om mer pengar till sommaren så har min syster gjort förut. Hon fick badkort till familjen under sommaren betalt inte mycket men de kunde i alla fall bada hur mycket de ville

• Waldo

För att få behålla skattepengarna måste du göra en ök, avbetalningsplan med de företag (inkassoföretag) som äger skulden.
    Om dom sedan drar tilbaka sitt krav från KFM får du behålla återbäringen.

Att göra en avbetalningsplan med KFM funkar inte. KFM har bara möjlighet att företräda de statliga skulderna.
    Om du har statlig skuld och gör en avbetalningsplan med KFM, kommer den att ligga nära löneutmätningsgränsen och du kommer inte att få behålla återbäringen

MEN eftersom du har försörjningsstöd så kommer ev skatteåterbäring räknas av från det bidraget, så beroende på vad du får från soc så är det inte säkert att det blir någgon större summa tillbaka ändå

• Anonym

Åh, vilken jobbig sist! Jag ligger i exakt samma sits som dig, men utan barn. Det är oerhört frustrerande, men ring och hör med socialen, eller kronofogden. Någon hjälp/tips måste du ju kunna få.

• Dr Mupp

Även om du skulle få behålla pengarna så kommer soc bara ge dig mindre i bidrag så då är det väl bättre att det går till räkningarna så de minskar.

• Anonym (trist)

jag pratade med kronofogden, o dom sa " eftersom vi ser att du får tillbaka på skatteåterbäringen detta år så går det automatiskt till din skuld hos oss"

• MammaMia87

Kanske OT men som du nämnde så vill du ju göra detta pga sonen din...
    Men TS har du sökt genom majblomman och andra stipendium som kan göra att ni kan få en trevligare semester i sommar? Eller en cykel eller något sådant?

Hoppas det löser sig

• Anonym

Soc ska inte räkna skatteåterbäring som inkomst, om det är pengar som du inte kan förfoga över.
    Vilket du inte kan om KFM tar dom automatiskt. 

• arianne03
    Anonym skrev 2011-08-18 09:11:51 följande:
    Soc ska inte räkna skatteåterbäring som inkomst, om det är pengar som du inte kan förfoga över.
    Vilket du inte kan om KFM tar dom automatiskt. 
    Nej men OM hon fick behålla pengarna, så skulle soc minska bidraget med lika mycket, så hon skulle ändå inte ha pengar över. Så det är ju bättre att de tar det, så skulderna minskar.

Hur mycket skulder har du TS?
Svar på tråden Kronofogden/Skatteåterbäring