• SolarSister

Var ska vi bo? Kärrtorp eller Hammarby Sjöstad?

Hjälp, vi bor i Hammarby Sjöstad men behöver större lägenhet så småningom. Vi har två barn som går på dagis. I sjöstaden är hyresrätterna är så svinigt dyra att vi måste söka oss till något annat område. Nu har vi chans att få en rätt stor 4:a i Kärrtorp och vi måste svara om någon vecka. Någon här som känner till Kärrtorp, kanske till och med bor där? Det verkar fint och grönt men kanske lite sömnigt? Och jag hakar upp mig på sånt som att jag har hört att de serverar halvfabrikat till lunchen på förskolorna och skolorna, att det inte ser ut att finnas några pulkabackar...osv. Kan någon säga nåt bra om Kärrtorp?

• Svar på tråden Var ska vi bo? Kärrtorp eller Hammarby Sjöstad?
  • Tecken

Jag känner till Kärrtorp, ja. Jag bor inte där - men skulle kunna tänka mig att göra det, om jag någon gång skulle vilja överge innerstan

Fördelar Kärrtorp:
    - Nära stora grönområden, t ex Nytorpsgärde och Nackareservatet.
    - Går fort att ta sig till t ex stan, både kollektivt och med bil.
    - Relativt låga hyror - vilket iofs kan bero på att många lägenheter inte är stambytta.
    - Litet centrum, utan Systembolag vilket jag ser som en klar fördel.
    - Några pizzerior i området (har ätit pizza från Pizzeria Dalen några gånger, men vet faktiskt inte om de finns kvar längre), bra när man inte orkar laga mat.
    - Urmysigt kafé: Santa Fé. Tror det ligger på Fyrskeppsvägen (eller där i krokarna).

osv osv.

Jag har ingen aning om hur skolluncherna är eller var det finns pulkabackar.

• Tecken

Du, TS, varför ligger tråden under Irriterande?

• SolarSister

Hej, vad trevligt med ett svar. Ämnesvalet var kanske inte så genomtänkt, men det är ju väldigt irriterande att inte kunna bestämma sig för var man ska bo! Så mycket man ska väga in, barnens hela jäkla framtid, hur man själv trivs eller inte osv.

Hyran är ganska så hög eftersom det är ett nybyggt hus, men den är lägre än i området vi bor i nu.

Vi längtar ut i lite mer skogsnära områden, men jag får kalla fötter också. Vi trivs trots allt rätt bra här i Sjöstaden.

• SolarSister

Och visst är det jätteskönt att det inte finns något Systembolag! Allra helst när man har barn...

• luvjoy

Är uppväxt i Kärrtorp, men det var ju drygt 20 år sen nu. Hade det skitbra när jag växte upp, bodde nära Nackareservatet och var ute och härjade där mycket. Pulkabackar finns det nog inga stora, vi åkte på tunnelbanevallen och tyckte det var stort och läskigt när vi var små.
    På sommaren var det härligt att cykla till Nytorpsbadet eller Söderbysjön och bada. Tiggde golfpegs av golfarna vid Hellasgården, vad vi skulle ha dem till är fortfarande ett mysterium..
    Men, men, det är ju som sagt ett bra tag sen, lever kanske kvar i 80-tals drömmen då inget var farligt och jag kunde gå till och från skolan själv och vara ute och leka utan uppsikt.
    Det som är trist är ju att centrumet är så dött, finns roligare affärer och utbud i Sjöstaden, plus att det är närmre till Sickla. Skolmaten har jag ingen aning om..

Trots min fina barndom så skulle jag nog hellre bo i Sjöstaden, men det är kanske för att vi nu bor i city och är vana vid mer puls än skog ; )

Lycka till!

• Fjuppan

Jag är också uppvuxen i Kärrtorp, det var helt perfekt där och då! Numera finns inget systembolag vilket bara kan ses som positivt. När jag var barn hängde alltid det sk "A-laget" på torget eller i parken mellan Söderarmsvägen och Kärringstan. Kan nog vara skönt att slippa dem nu.

Vi åkte pulka antingen, som luvjoy skriver, på tunnelbanevallen intill Kärrtorpsvägen, eller i backen från Fyrskeppsvägen ner mot Nytorps gärde (alldeles intill tunnelbanespåret). 
    Vet inget om hur maten är i skolorna, men har hört talas om att områdets skolor ryckt upp sig i takt med att gymnasiet blivit så poppis. 
  • SolarSister

Vad härligt det låter att ni varit så nöjda med era uppväxter! Jag hade det ju också så där jag växte upp norr om stan att man sprang omkring som man ville, och kanske är det lite lättare att våga släppa ungarna liiite mer fritt i ett område som Kärrtorp.

Angående affärer etc kan jag som småbarnsförälder nästan känna att det är skönt att det inte finns så mycket kommers. I Sjöstan kan man bli shoppingtoking rent av, och var man än väder sig lockas barnen av glass, godis, bullar etc. Vore på sätt och vis skönt att slippa, och behöver man shoppa kanske man kan cykla till Sickla, som har blivit så suveränt nu!

Det lutar åt Kärrtorp faktiskt...

• Tecken

Solar Sister: Man kan ju faktiskt shoppa i Globen också. Eller Farsta.

Svar på tråden Var ska vi bo? Kärrtorp eller Hammarby Sjöstad?