• Roselie

Kan man ge ost till 7 manaders bebis?

som rubriken lyder kan man ge ost till 7 manaders bebis?.

• Svar på tråden Kan man ge ost till 7 manaders bebis?
  • Helene OSV

Ja, varför inte?
    Har ni börjat/tänkt börja med mejeriprodukter så är det väl bara att köra på!

• La Lola

Självklart.
    O mjukost, messmör, bredbar leverpastej för att ge några exempel....

O smör såklart.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Snovit 79

Absolut, en liten macka med mjukost eller mild hårdost är ypperligt att pilla med själv för barnet. Skuret i mindre bitar.

• Jesster
    Helene OSV skrev 2009-05-31 00:55:48 följande:
    Tänk på saltet bara!
    Saltet? Jag utgår ifrån att ingen tar fram saltkaret och saltar osten/smörgåsen innan den ges
    Den som söker han finner - www.google.se
  • La Lola
    Jesster skrev 2009-05-31 13:04:56 följande:
    Saltet? Jag utgår ifrån att ingen tar fram saltkaret och saltar osten/smörgåsen innan den ges
    Nä, det gör nog väldigt få!
  • PetraMunchen
    La Lola skrev 2009-05-31 13:18:47 följande:
    Nä, det gör nog väldigt få!
    Fast en del ostar som är lagrade innehåller rätt mycket salt. De ligger ju i saltlake och så. Men gör man allt med måtta så ska man nog inte oroa sig för mycket.
  • La Lola
    PetraMunchen skrev 2009-05-31 13:56:22 följande:
    Fast en del ostar som är lagrade innehåller rätt mycket salt. De ligger ju i saltlake och så. Men gör man allt med måtta så ska man nog inte oroa sig för mycket.
    O hur mycket salt är det i en skiva då?
    Ungarna äter ju inte en hel ost vid ett o samma tillfälle precis.
  • PetraMunchen
    La Lola skrev 2009-05-31 14:24:31 följande:
    O hur mycket salt är det i en skiva då? Ungarna äter ju inte en hel ost vid ett o samma tillfälle precis.
    Jag håller helt med. Och man behöver ju inte blanda mängder med parmesan i köttfärssåsen heller.
  • Helene OSV
    Jesster skrev 2009-05-31 13:04:56 följande:
    Nja, det var mest riktat åt La lolas inlägg (glömde att citera)
    Mjukost och messmör innehåller rätt mycket salt.

(Olivia älskade fetaost när hon var liten men eftersom den är väldigt salt så fick vi begränsa intaget rätt rejält)
  • La Lola
    Helene OSV skrev 2009-06-01 09:32:06 följande:
    Nja, det var mest riktat åt La lolas inlägg (glömde att citera) Mjukost och messmör innehåller rätt mycket salt. (Olivia älskade fetaost när hon var liten men eftersom den är väldigt salt så fick vi begränsa intaget rätt rejält)
    Hur mycket mjukost tar man? Nån tesked?
    O vart är saltet i messmöret?

Messmör innehåller: Vassle (av mjölk), smör (ja där kan det ju finnas lite salt iofs), socker, vanillinarom och järn.

Men det är inte deklarerat något salt o borde därför inte finnas i nån större mängd.
    O återigen; hur stor mängd tar man?
  • Helene OSV

La Lola skrev 2009-06-01 10:03:27 följande:

Hur mycket mjukost tar man? Nån tesked?O vart är saltet i messmöret? Messmör innehåller: Vassle (av mjölk), smör (ja där kan det ju finnas lite salt iofs), socker, vanillinarom och järn. Men det är inte deklarerat något salt o borde därför inte finnas i nån större mängd. O återigen; hur stor mängd tar man?
    Hur stor mängd tar man?
    Hur liten är en bäbisnjure?
  • La Lola
    Helene OSV skrev 2009-06-01 10:38:24 följande:
    La Lola skrev 2009-06-01 10:03:27 följande: Hur stor mängd tar man? Hur liten är en bäbisnjure?
    Men något totalt saltförbud finns inte.
    Då skulle man behöva undvika många produkter som barn kan äta...
  • Helene OSV

La Lola skrev 2009-06-01 10:55:13 följande:

Men något totalt saltförbud finns inte. Då skulle man behöva undvika många produkter som barn kan äta...
    Nej, det har jag väl inte påstått heller.
    Jag sa bara att man ska tänka på saltet så man kanske inte ger för mycket såna saker varje dag! För som sagt är det ju många produkter som innehåller salt och en liten mängd av flera såna produkter blir ju tillsammans en rätt stor mängd.
Svar på tråden Kan man ge ost till 7 manaders bebis?