• NettanFjärtan

korvgryta med (?) bönor ?

okej. Jag vill göra en god korvgryta (ganska stark men inte jätte).
    Jag har köpt Kidneybönor och röda linser. (Aldrig testat förr) (Linserna är inget måste att ha i) Jag fick för mig att sånt är jättenyttigt för många vegetarianer äter ju sånt istället för kött. Men är det overkill att äta det med kött? alltså kan det bli För mkt av nått ämne lr går det bra?

Jag tänker använda mig av chorizokorvar eftersom att dom är lite starkare men jag har även hemma falukorv och vanlig grillkorv. (Ifall nån tycker man ska blanda lr så)

Övriga ingredienser jag har hemma som Kanske passar är:
    Krossade tomater
    Tomatpuré
    Sweet chilli saus (santa maria)
    Grädde
    Purjolök

Det var allt tror jag...

Det jag vill ha hjälp med är alltså:
    VAD ska jag ha i grytan? vad passar ihop?
    Hur MKT ska jag ha av allt?

Har aldrig lagat mat med varken linser lr bönor tidigare så är det nått speciellt man ska veta för att få det bra så får ni gärna säga det...

Jag vill ha MÅNGA idéer och tips. (Jag lovar att berätta vilket jag gjorde och hur det blev efteråt)

Tack

• Svar på tråden korvgryta med (?) bönor ?
  • NettanFjärtan

är det INGEN som har någon idé??

• annzah

Gud så irriterande, jag är helt övertygad om att jag har ett recept någonstans men jag kan inta hitta det! Det är italienskt, med korv och stora vita bönor, men nog sjutton kan man ha kidneybönor istället :)

Annars kan du göra "vanlig" chili con carne och bara byta ut köttfärsen mot korv kanske?

• NettanFjärtan
    annzah skrev 2009-05-31 19:27:07 följande:
    Gud så irriterande, jag är helt övertygad om att jag har ett recept någonstans men jag kan inta hitta det! Det är italienskt, med korv och stora vita bönor, men nog sjutton kan man ha kidneybönor istället :) Annars kan du göra "vanlig" chili con carne och bara byta ut köttfärsen mot korv kanske?
    Ja det är ju ett alternativ iofs. men vad har man i det då?
    Jag har aldrig lagat det själv förut...
  • melonpuss

sydamerikansk hotpot har jag ett recept på som jag gillar, men nu är det inte med det du hade hemma, men till nästa gång kanske
    du behöver: chorizokorv, bönor, grytbitar, charlottenlök, paprika helst två färger, chilisås och buljong

• NorrVimpel

Kryddstark korv- och böngryta

4 pers.

400 g korv ex. chorizo
    1 rödlök
    1 msk smör
    2-3 tsk curry
    1 burk kidneybönor, ca 400 g
    1 burk majskorn, ca 340 g
    1 burk HELA tomater med spad, ca 400 g (äsch, du kan säkert ta dina krossade)
    1/2 tsk salt

Skär korven i bitar. Skala och klyfta löken. Stek korv och lök i smör i en gryta. Rör ner curryn. Låt bönorna och majsen rinna av. Häll ner bönor, majs och tomaterna med sitt spad i grytan. Låt allt koka i några minuter. Smaksätt med salt.

Servera med sallad och gott bröd.

(s. 34, i Bonniers kokbok, 2002).

• MirandaPanda

Jag använder nästan aldrig recept när jag lagar mat (för lat!), så det här blir lite på en höft:

1.Stek korv + kryddor + lök. Har du vanlig lök hade jag nog använt det, annars går purjon bra. Ha i lite vad du har hemma, chilipulver, cayennepeppar, paprikapulver eller liknande. Jag brukar ta ganska mycket, men du kan ju börja med lite grann och sedan smaka av i slutet.
    2.Är linserna på burk eller är de torkade? Om de är okokta så ta idom här (kanske en deciliter). Om du har hemma, så kan du skiva två-tre morötter och ha i här också.
    3.I med två burkar tomater (till ung. fyra pers).
    4.Koka en halvtimme om du har i linser och morötter, annars räcker nog tio minuter.
    5.I med bönor (en burk) och ev. linser och låt dem bli varma.
    6.Smaka av med sweet chilli-såsen.

Klart!

Det är inte så noga med proportionerna, ta lite som du känner för och om det blir för lite sås i slutet är det bara att ha i lite vatten. Det går inte att misslyckas!

Om du råkar ha hemma så är det gott att ha i antingen lite majs eller paprika i bitar, men det går bra utan. Skivad zucchini passar också. Nästan allting passar faktiskt! Lite skivade champinjoner skulle också gå bra. Kort sagt, hittar du någon överbliven liten grönsaksbit i kylen så i med den bara!

Lycka till!

PS. Jag skulle nog äta detta med ris, eller alternativt ha i lite tärnad potatis (samtidigt som linser och morötter) och servera i djupa tallrikar.

• NettanFjärtan
    MirandaPanda skrev 2009-05-31 20:13:06 följande:
    Jag använder nästan aldrig recept när jag lagar mat (för lat!), så det här blir lite på en höft:1.Stek korv + kryddor + lök. Har du vanlig lök hade jag nog använt det, annars går purjon bra. Ha i lite vad du har hemma, chilipulver, cayennepeppar, paprikapulver eller liknande. Jag brukar ta ganska mycket, men du kan ju börja med lite grann och sedan smaka av i slutet.2.Är linserna på burk eller är de torkade? Om de är okokta så ta idom här (kanske en deciliter). Om du har hemma, så kan du skiva två-tre morötter och ha i här också.3.I med två burkar tomater (till ung. fyra pers).4.Koka en halvtimme om du har i linser och morötter, annars räcker nog tio minuter.5.I med bönor (en burk) och ev. linser och låt dem bli varma.6.Smaka av med sweet chilli-såsen.Klart!Det är inte så noga med proportionerna, ta lite som du känner för och om det blir för lite sås i slutet är det bara att ha i lite vatten. Det går inte att misslyckas!Om du råkar ha hemma så är det gott att ha i antingen lite majs eller paprika i bitar, men det går bra utan. Skivad zucchini passar också. Nästan allting passar faktiskt! Lite skivade champinjoner skulle också gå bra. Kort sagt, hittar du någon överbliven liten grönsaksbit i kylen så i med den bara!Lycka till! PS. Jag skulle nog äta detta med ris, eller alternativt ha i lite tärnad potatis (samtidigt som linser och morötter) och servera i djupa tallrikar.
    Spännande!!
    Jag ska nog testa den. lr liknande iaf. vi får väl se hur det smakar.

men jag måste erkänna att jag är lite rädd. :-O haha. Jag är vanligtvis så "feg" när jag lagar mat... Jag brukar ta det lite säkert. rädd för att misslyckas om man provar nått nytt. men nu ska jag banne mig prova iaf hihi.

Ja. ris hade jag tänkt att servera till.

hmm. majs? jag vågar inte. haha ...
    champinjoner äter jag inte så det blir det nog inte men kanske det går bra med kantareller istället? Fast jag är inte 100 på att jag har kvar nån burk hemma. haha. ska kolla. :-P
  • NettanFjärtan

Jag skriver in det "recept" som jag gjorde här sen efter jag lagat det... haha.

Tack så mkt för alla tips.

• NettanFjärtan

Det blev jättegott. precis lagom starkt. Jag gjorde efter MirandaPandas recept förutom att jag inte använde lika mkt kryddor. bara svartpeppar salt paprika krydda och red hot chilli peppers. Och jag använde bara En burk med krossade tomater. Och jag hade grädde i också. men annars samma
    Det blev jättegott. Jag kan rekomendera det.

Svar på tråden korvgryta med (?) bönor ?