• Heureka

Göra egen saft?

Har fått för mig att jag ska ge mig på att göra egen saft. Är det någon som har något bra recept eller bra tips på lyckad saft???

Är det verkligen vår tur nu??? BF 11 januari 2010
  • Svar på tråden Göra egen saft?
  • Fåret Shaun

Jag brukar gå efter recept i Bonniers stora kokbok, sen minska socker och förvara i frysen

Vem leker smatterband idag då?
  • Tecken

Vilken sorts saft hade du tänkt göra?

• kassio

Jag brukar använda mig av nedanstående recept. På sistone har det mest blivit hälften (eller lite drygt hälften) rabarber och hälften jordgubbar. Min kokbok tipsar om olika kombinationer: jordgubb med rabarber eller krusbär eller körsbär eller röda vinbär, hallon med blåbär eller röda vinbär, blåbär med hallon eller röda vinbär, söta körsbär med krusbär eller rabarber eller röda vinbär, fläderbär med röda eller svarta vinbär eller ev syrliga äpplen. Socker mängden kan minskas lite om man förvarar saften i kyl och ännu mer om man förvarar i frysen, natriumbensoat verkar konserverande. 1 kg bär blir runt 1 liter saft.

bär (frysta eller färska)
    3-4 dl vatten per kg bär (6 dl till vinbär)
    6 dl socker per liter avrunnen saft
    (1 krm natriumbensoat per liter saft)

Koka upp vattnet. Lägg i bären och låt koka tills de gett ifrån sig saften, cirka 10 minuter. Låt rinna av i silställning 20-30 minuter. Mät upp avrunnen saft och koka upp igen i väl rengjord gryta. Rör ner sockret lite i taget och koka upp igen, ta bort skummet som ev bildas. Blanda ev bensoat i lite av den varma saften och blanda sedan ner, därefter får saften inte koka. Fyll på rena flaskor ända till kanten.

Svar på tråden Göra egen saft?