• Felicia6

Varför blir det MMS då jag ska skicka SMS???

Åh jag blir galen snart.

På "alla" mina andra mobiler så väljer man "meddelande/nytt/sms (lr mms)" då man ska skicka nytt..

På min C905 så väljer man inte så, utan blir ett nytt direkt och då kan man välja till bilder osv direkt och då ändras det automatiskt till ett mms.. Och om man inte väljer till sånt så blir det sms..

Det funkar ju oftast, men om jag skickar massmeddelande så blir det direkt ett mms sen då jag skickar det? Fast jag inte ens väljer "till" något utan skriver rena sms.. Varför blir det så? Jag har ingen lust att betala för typ 10-20mms på en gång.. Speciellt inte då jag har gratis sms och skriver just sms!

Nån som har likadant? Och vart vänder jag mig för att kolla upp det? Kan ju inte va teleabbonemanget? Måste väl va sonyericsson isf eller?

Gbp 26/2-08 || felicia6.blogspot.com
  • Svar på tråden Varför blir det MMS då jag ska skicka SMS???
  • mamma till 2

så är det på min tfn också. Alltså att det står att det skickas som Mms, det händer när jag skriver långa sms. Men det ÄR ändå sms och inte mms. Hmm, förstår du? Betalar alltså för sms och inte mms. Vet inte varför det står så.

• mamma till 2

har också en Sonyericsson...

• inze

Hur vet man att det blir MMS och inte SMS? Om jag skickar till flera samtidigt så tycker i alla fall jag att det ser ut som vanliga meddelanden.

Passar på att fråga även dig om en sak som jag inte är riktigt nöjd med.
    Har din en rätt kännbar (vass) kant på baksidan?
    c905kant.jpg

• Felicia6

mamma till 2, aah, jo jag förstår Fast jag tror ändå jag betalar för mms :S Har för mig att det stod på förra räkningen att jag skickat massa mms, fast enda jag "kommer på" är då det blivit såhär :S
    Fast det blir även om jag inte skriver långa sms
    Jag kan skriva ett sms på 5sms om du förstår.. Och då skickas det som sms om jag skickar det till en..
    Sen kan jag skriva "ett halvt" sms men till 10-20pers och vips så blir det mms som skickas :S

inze, det kommer upp en jordglob uppe vid kuvertet, sen har en polare till mig uppmärksammat att han fått mms av mig flera gånger då jag skickat och undrat varför jag skickar mms då det är billigare med sms haha

Om jag drar vid den där kanten så känns det liiite vasst, men inget man tänker på, och tänkte bara på det nu för jag kollade då du frågade

• inze
    Felicia6 skrev 2009-05-31 11:55:03 följande:
    mamma till 2, aah, jo jag förstår Fast jag tror ändå jag betalar för mms :S Har för mig att det stod på förra räkningen att jag skickat massa mms, fast enda jag "kommer på" är då det blivit såhär :SFast det blir även om jag inte skriver långa sms Jag kan skriva ett sms på 5sms om du förstår.. Och då skickas det som sms om jag skickar det till en..Sen kan jag skriva "ett halvt" sms men till 10-20pers och vips så blir det mms som skickas :Sinze, det kommer upp en jordglob uppe vid kuvertet, sen har en polare till mig uppmärksammat att han fått mms av mig flera gånger då jag skickat och undrat varför jag skickar mms då det är billigare med sms haha Om jag drar vid den där kanten så känns det liiite vasst, men inget man tänker på, och tänkte bara på det nu för jag kollade då du frågade
    Har du skickat långa SMS när det blir MMS? Jag testade nu med bara 2 ord som jag skickade till 3 mottagare och de ser ut som SMS hos mig och hos de som fick dem.
    MMS får ju en grön pil på kuvertet och det blev inga sådana på de skickade heller.
  • skorpionen80

Att den ändrar till MMS när du skickar till flera är för att du bara betalar för ETT MMS om du skickar samma till 10 pers, men skickar du samma SMS till samma 10 pers så kommer du betala för 10 SMS också. Så du tjänar på att skicka det som MMS!

• Mum of love

som svar till ts har du använt några symboler, för i c905 så blir medlandet automatiskt ett mms när du väljr en arg gubbe eller glad eller vilken gubbe du nu än tar (i förra mobilen gick dom att skicka i vanliga sms) är väl vissa som vil tjäna pengar

• Felicia6
    inze skrev 2009-05-31 12:06:37 följande:
    Har du skickat långa SMS när det blir MMS? Jag testade nu med bara 2 ord som jag skickade till 3 mottagare och de ser ut som SMS hos mig och hos de som fick dem.MMS får ju en grön pil på kuvertet och det blev inga sådana på de skickade heller.
    Ja, jag skickade kanske 6-7ord totalt.. Sen provade min man göra samma sak, fast skrev kanske 15-16 ord.. och då vart det ändå endast som sms?
  • Felicia6
    skorpionen80 skrev 2009-05-31 21:36:46 följande:
    Att den ändrar till MMS när du skickar till flera är för att du bara betalar för ETT MMS om du skickar samma till 10 pers, men skickar du samma SMS till samma 10 pers så kommer du betala för 10 SMS också. Så du tjänar på att skicka det som MMS!
    Nej det gör jag inte, för jag har gratis sms men inte mms
    Och jag är nästan helt hundra på att jag fick betala för 20-30mms på sista fakturan som kom, och jag skickar i princip aldrig mms annars så dom måste ha tagit betalt då det blir såhär :S
  • Felicia6
    Mum of love skrev 2009-05-31 21:42:46 följande:
    som svar till ts har du använt några symboler, för i c905 så blir medlandet automatiskt ett mms när du väljr en arg gubbe eller glad eller vilken gubbe du nu än tar (i förra mobilen gick dom att skicka i vanliga sms) är väl vissa som vil tjäna pengar
    Ja, jag använder ofta smileys, men det skickas ändå som sms ifall jag skickar till en person och har med smileys...

Det är just att dom gånger jag skickar "massmess", det är då det blir mms av nån konstig anledning, men tydligen inte varje gång eftersom min man provade sen och då vart det sms? (han prova på min mobil alltså).
    Då undrade ju han om jag var helt säker på att det vart mms jag skickat.. så vi kollade ju på skickade meddelanden och jepp.. mms...
  • Mum of love
    Felicia6 skrev 2009-05-31 22:29:30 följande:
    Ja, jag använder ofta smileys, men det skickas ändå som sms ifall jag skickar till en person och har med smileys... Det är just att dom gånger jag skickar "massmess", det är då det blir mms av nån konstig anledning, men tydligen inte varje gång eftersom min man provade sen och då vart det sms? (han prova på min mobil alltså). Då undrade ju han om jag var helt säker på att det vart mms jag skickat.. så vi kollade ju på skickade meddelanden och jepp.. mms...
    Okay vet i alla fall att dom roligare smilysarna gör att medelandena automatiskt blir till mms och de tycker jag inte om för ja me förra mobilen gick dom att skika som sms så nu får mina vänner inte lika fina och roliga medelanden längre

Men konstigt att mobilen skulle välja att göra om medelandet till ett mms bara för att du skicka till flera, men ja då vet jag inte..
    Hoppas du får till de, ja man vill ju själv välja va man ska skicka för meddelandet..
Svar på tråden Varför blir det MMS då jag ska skicka SMS???