• Tjimtjom

Sprita händerna på små barn

Spritar ni händerna på era barn?
    Såg en mamma som gjorde det på sin 2-åring igår o började fundera lite över det.
    Vi har alltid torkat av barnens händer med våtisar eller tvättat i handfat med tvål när vi är ute o dom blir smutsiga.
    Är det verkligen nödvändigt att sprita händerna på barnen när dom varit ute o lekt?

• Svar på tråden Sprita händerna på små barn
  • Majuni

Jag gör det faktiskt ibland.. iallafall fingertopparna och det i samband med att jag spritar mina så brukar han också få lite också.

• Jesslan

jag gör det om vi är ute på tex stan och går i affärer speciellt innan vi ska äta
    fast om man tänker på vad som hände den lilla flickan som dog för ett tag sen så skulle man kanske göra det efter att dom varit ute oxå eftersom det finns mycket skit i sanden som kan ställa till det.

• Ts Mamma

Har jag aldrig gjort och kommer heller aldrig att göra, tvål och vatten använder jag såväl här hemma som på jobbet till barnen. Däremot spritar jag mina egna händer efter att ha bytt bajsblöjorna på jobbet...

~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
  • Gurkan

Absolut inte!
    Sprit på barnens händer räcker vid kräksjuka för att hindra smittspridning. Och om det är bajs på händerna annars duger tvål lika bra!
    Risken är att man tar bort små bakterier som är bra för barnen. Alla barn måste ha infektioner för att klara av att bygga upp ett immunförsvar

• Majuni
    Jesslan skrev 2009-05-31 13:48:27 följande:
    jag gör det om vi är ute på tex stan och går i affärer speciellt innan vi ska ätafast om man tänker på vad som hände den lilla flickan som dog för ett tag sen så skulle man kanske göra det efter att dom varit ute oxå eftersom det finns mycket skit i sanden som kan ställa till det.
    OT, men vad hände?
  • Tjimtjom

Skälet till att jag frågar är att jag har fått lära mig att man ska sprita så lite som möjligt, just för att det inte bara tar död på dom dårliga bakterierna o att dom blir resistenta.

• Ts Mamma
    Tjimtjom skrev 2009-05-31 14:00:41 följande:
    Skälet till att jag frågar är att jag har fått lära mig att man ska sprita så lite som möjligt, just för att det inte bara tar död på dom dårliga bakterierna o att dom blir resistenta.
    Tycker det låter som om du har bra koll, använd tvål och vatten så ska det nog gå bra...=)
    ~ Mamma till världens underbaraste prinsessa ~ * ~ ciccilin.blogspot.com ~
  • Marie Curie

Jag spritar min dotters händer ibland, det beror på var hon varit med dem och ifall det finns tillgång till tvål och vatten eller inte.

Måste dock inflika att bakterier blir INTE resistenta mot sprit, så det är ingen anledning att sluta använda det. Jag arbetar själv på mikrobiologiska laboratoriet på vårt sjukhus så jag vet vad jag talar om här.

• Avelyn

Använder handsprit på barnen när det går magsjuka på deras dagis/skola. I övrigt använder vi tvål och vatten på dem. Själv spritar jag mig på jobbet varje dag pga jobb i vården.

• Jesslan

tjejjen som det stod så mycket om för nån vecka sen det va även ett reportage om mamman och pappan i föräldrar och barn hon hade fått nån magbakterie som gjorde att hon dog.stod att dom kunde få det genom sand och jord om man inte va noga med att tvätta händerna när man arit ute klart det är sällsynt men ändå

Svar på tråden Sprita händerna på små barn