• musiknallen

Varför kryper mängder med myror uppför stammen upp i äppelträdet?

Hej.

Vi bor i ett område där det finns mycket myror.
    Nu upptäckte jag att på både äppelträdet och plommonträdet så kryper mängder med myror upp för stammarna och upp i trädet?
    Varför det eller dvs varför trivs myrorna i trädet?
    Och vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Varför kryper mängder med myror uppför stammen upp i äppelträdet?
  • Maria40

De kanske har ett bo där?

Själv skulle jag förmodligen låta myrorna hållas, så de inte får för sig att komma in till mig... (är äppelträdet långt ifrån huset?)

• Jennizz

Hej!

Jag har hört att myror älskar "honungsdagget" som bladlöss utsöndrar. Ta en titt på trädet. Kanske det har bladlöss??

• musiknallen

Jo en bit ifrån huset. Men vi har lika mycker myror på uteplatsen. hade stenplattor där som vi just tagit bort och det kryllade av myror under.
    De var på väg in i huset. Vi ska bygga trätrall/altan och har nu grävt bort 3 lövsläpskärror fulla med sand och myror.
    Men jag vet inte omde är borta för det.

• Buster78

köp antotal och spridd runt trädet och runt vid olika myrbon så dör dom! mycket effektivt medel som tar dö på myror och inte får dom att bara flytta sig som myrr gör!!!

• musiknallen

buster.
    antodal. har aldrig hört talas om det. var köper man det? Är det mycket starkare än
    myrr för det tycker jag inte funkar alls?

Jennizz.
    Förra året var äppelträdet fulla med löss men nu har jag inte sett det. Men det kommer säkert senare.
    Så jag vet inte vad myrorna äter på trädet.

• Mirva
    musiknallen skrev 2009-05-31 20:34:08 följande:
    buster.antodal. har aldrig hört talas om det. var köper man det? Är det mycket starkare änmyrr för det tycker jag inte funkar alls?Jennizz.Förra året var äppelträdet fulla med löss men nu har jag inte sett det. Men det kommer säkert senare.Så jag vet inte vad myrorna äter på trädet.
    De kan väl få vara i äppelträdet? Eller brukar ni klättra i trädet då kan jag förstå att ni vill ha bort dem därifrån. Myrorna behövs ju i en trädgård. Annars är det bara att hälla kokhett vatten om det är något ställe ni vill slippa dem på.
  • ALJO

Jag hade låtit myrorna vara, även om det är så att dom föder upp bladlöss, myror kan tom placera ut bladlöss för att kunna gå och mjölka dom. Men så länge dom inte gör någon skada så tycker jag att dom skall få vara där, myran är ju faktiskt ett av våra nyttigaste djur.

• Venla

myrorna äter nektar från blommorna!

• Weird One

Som många andra säger redan innan mig.
    Låt myrorna vara, de äter förmodligen upp dina bladlöss och hellre myor än löss, eller?

=)

Svar på tråden Varför kryper mängder med myror uppför stammen upp i äppelträdet?