• terran

Philadelphia ost, kan man äta det????

Hejsan

Det var min fråga. Jag ska nämnligen göra Tacopaj imorgon och jag undrar om man kan äta det då?

Terese

• Svar på tråden Philadelphia ost, kan man äta det????
  • Blue Vapor

Förlåt en förvirrad, men har man Philadelphiaost på taco-paj??

Och ja, såklart du får äta det, och nej, jag har aldrig gjort taco-paj!

• terran

Blue Vapor:

Japp, Philadelphiaost. Mmmmmm gott.

500g Köttfärs
    ½dl vatten
    1pkt philadelphiaost (200g)
    1burk creme fraiche (2dl)
    Lite strimlad purjolök
    Riven ost
    Tortillachips

Bryn köttfärsen & häll i kryddan & vattnet
    Smörj en ugnssäkerform
    Blanda philadelphiaosten och creme fraichen, bred ut i botten på formen
    Strö öveer den strimlade purjolöken & häll sedan över köttfärsen
    strö över riven ost
    gratinera tills den fått färg & blivit varm
    Servera med tortillachips, grönsallad & vitt bröd.

Här har du receptet om du skulle vilja göra Tacopaj nån gång!!!

Terese

• listo

Ja, Philadelphiaost är helt okej att äta.
    Dessutom hade det varit okej oavsett vilken ost du valt (även bland
    de "förbjudna") eftersom osten upphettas i ugnen så är det helt
    riskfritt.

Men Philadelphia är som sagt ALLTID okej ändå

• Sandy76

Mmm va gott!
    Ja man behöver verkligen testa ngt nytt gott, särskilt nu..
    Kryddan, är det taco-mix du menar??

• Halvnorskan

Philadelphia ost innehåller transfetter/hærdat fett och ær mycket onyttigt, rent hælsovådligt, och bør undvikas, kanske særskilt om man ær gravid då...

• Thelonius

Det finns väldigt mycket som innehåller transfetter och om man skulle lägga ner tid på att luska ut vad man kan äta som inte innehåller detta så hinner man nog inte äta alls

• gummibears

Vad sugen jag blev på cheesecake Har för mig att man använder philadelphia ost till det.....Recept på det får jag kolla upp....har inte ätit det på år

• listo

Halvnorskan: Jag skulle gärna vilja ha mer info om på vilket sätt Philadelhiaost skulle vara hälsovådligt...

• listo

Jag sitter nämligen här med en förpackning av Icas "Cream cheese" som ju är samma typ av produkt som Philadelphia, och den innehåller inga härdade fetter/transfettsyror, vilket måste framgå av innehållsförteckningen... det är därför jag blir lite fundersam till det du skriver.
    Eller tänker du kanske på mättat fett?

• Halvnorskan

det kan stå "delvis hærdat vegetabiliskt fett" på innehållsførteckningen....jag minns att jag har sett det på den vanliga philadelphia osten....kan ju ha tagit fel, men men...ibland førsøker producenterna dølja det under lite olika namn

• Halvnorskan

den som vill veta hur farligt transfetter ær, kan ut o googla lite, orkar inte førklara hær...sorry

• listo

Nu har jag inte kollat specifikt på just varumärket Philadelphia, utan som sagt på Icas Cream cheese, men tillverkarna FÅR inte dölja sådant.
    Det ska stå härdat fett, delvis härdat fett eller något specifikt om transfettsyror. Om det inte gör det så finns det inte i produkten.

Härdade fetter är väl vanligare i produkter som ska kunna stå framme, typ mazariner, chokladbollar, buljongtärningar o.s.v.
    "Färskvaror" som t.ex. ost, mjölk o.s.v. behöver väl sällan innehålla härdade fetter om jag har förstått det hela rätt...

Lata kocken Johanna kanske kan reda ut begreppen litegrann, men jag reagerade på att du varnade för Philadelphia med att säga att det är hälsovådligt och bör undvikas särskilt om man är gravid....

• Halvnorskan

listo, det ær møjligt att jag har fel denna gång och blandat ihop något. Måste kolla næsta gång jag ær i butiken. Annars kanske det var digestivekexen jag har sett transfetter i.
    Hær en lænk om transfetter:

www.konsumentsamverkan.se/press/uppmaning_hardat.htm

Sorry o jag skræmde upp någon!

Jag tycker førstås man får avgøra sjælv om man vill æta det eller undvika det, men jag tycker samtidigt att man bør læsa på om det, och inte bara tro att før att det finns øverallt i mat, inte skulle vara så hælsovådligt før det.

Svar på tråden Philadelphia ost, kan man äta det????