• Anonym (ont)

Psoriasis i underlivet?

Kan man få psoriasis i underlivet? Har under en tid haft en irriterad fläck precis ovanför klitoris. Det är rött och irriterat och ibland blir det som tunna vita fjäll på den röda fläcken. Det går liksom att skrapa av de där fjällen och då är de som ett tunt papper. Jag har en fläck på armbågen som ser typisk ut för psoriasis. Men den är inte fjällig på samma vis utan bara mer som en röd fläck med vita stora prickar i. Dessa prickar går inte att pilla loss som de där nere.

Var iväg för ett tag sedan till vc och hon tittade skitfort och sa att det var svamp. Fick pevison men det har inte hjälpt. Har använt en hel tub nu i omgångar men det försvinner ju inte.

Någon som varit/är drabbad av psoriasis?

• Svar på tråden Psoriasis i underlivet?
  • Anonym (gretchen)

Jag tycker inte att du ska nöja dig med beskedet om svamp, det låter inte alls som svamp... Det skulle nog kunna vara psoriasis men det finns också en massa andra hudåkommor som ger liknande fjällande utslag.

Hudsjukdomar är ett jättekomplicerat kapitel, bäst är att vända sig till ett stort sjukhus som har en hudmottagning. Vårdcentralsläkarna brukar inte ha stennkoll och det är heller inte så konstigt. Hud är mer komplicerat än man tror...

Hoppas du bor nära ett större sjukhus... I annat fall får du gå tillbaks till vårdcentralen och be dem gå vidare med en utredning.

Har du någon svag kortisonkräm (hydrocortison/mildison)till din armbåge, du kan isf prova med den på fläcken och se om det verkar bli bättre...

• Anonym (Lina)

Ja det låter som psoriasis tycker jag, har likadana besvär och har fått den diagnosen.

• Anonym (ont)

Anonym (gretchen) skrev 2009-05-31 22:03:03 följande:

Jag tycker inte att du ska nöja dig med beskedet om svamp, det låter inte alls som svamp... Det skulle nog kunna vara psoriasis men det finns också en massa andra hudåkommor som ger liknande fjällande utslag.Hudsjukdomar är ett jättekomplicerat kapitel, bäst är att vända sig till ett stort sjukhus som har en hudmottagning. Vårdcentralsläkarna brukar inte ha stennkoll och det är heller inte så konstigt. Hud är mer komplicerat än man tror...Hoppas du bor nära ett större sjukhus... I annat fall får du gå tillbaks till vårdcentralen och be dem gå vidare med en utredning. Har du någon svag kortisonkräm (hydrocortison/mildison)till din armbåge, du kan isf prova med den på fläcken och se om det verkar bli bättre...
    Har ett Universitetessjukhus här där jag bor. Ska jag kontakta kvinnokliniken eller hudkliniken? Har inte nån kräm till armbågen. Har inte ens gått iväg med det och fått det bekräftat attd et är psoriasis. Har bara dragit den slutsatsen själv eftersom det ser ut som deet och vi har det i släkten. Mamma har.
  • Anonym (ont)

Anonym (Lina) skrev 2009-05-31 22:11:15 följande:

Ja det låter som psoriasis tycker jag, har likadana besvär och har fått den diagnosen.
    Har du fått något att smörja med och hur gick de till väga när de gav dig diagnosen?
  • Anonym (gretchen)

Anonym (ont) skrev 2009-05-31 22:18:47 följande:

Anonym (Lina) skrev 2009-05-31 22:11:15 följande:
    Har du fått något att smörja med och hur gick de till väga när de gav dig diagnosen?
    Psoriasis är en diagnos som läkare ställer genom att titta på huden, det brukar vara ganska lätt att ställa diagnosen och sannolikheten talar starkt för den diagnosen om du dessutom har det i släkten.

Kontakta hudkliniken, de brukar ha ansvar även för hudsjukdomar i underlivet. Tror att de har bättre koll än kvinnokliniken faktiskt... fast det är bara en spekulation. Det är väl lika bra att kolla upp armbågen också. Eftersom du har det på en sån litet område brukar behandling funka bra.

Man behandlar med någon form av avfjällande medel och ibland kortisonkräm ett tag. Och viktigt att smörja sig med mjukgörande kräm...

Det finns bra hjälp att få! Lycka till!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (ont) skrev 2009-05-31 22:18:47 följande:
    Anonym (Lina) skrev 2009-05-31 22:11:15 följande: Har du fått något att smörja med och hur gick de till väga när de gav dig diagnosen?
    Ja jag har fått två olika salvor att smörja in med, kortisonsalvor. Den ena i 10 dgr och den andra 10dgr till, läkaren konstaterade det genom att bara titta på det.  Dem rekommendera också att sola mkt så det ska tydligen vara jätte bra. Salvorna använder man bara under den tiden då det är som värst sen tar man salvorna i 20dgr sedan ska man har uppehåll ett tag och vänta tills det blir värre igen för det är inte bra att använda kortison jämt.
  • Anonym (ont)

Anonym (Lina) skrev 2009-05-31 23:25:33 följande:

Ja jag har fått två olika salvor att smörja in med, kortisonsalvor. Den ena i 10 dgr och den andra 10dgr till, läkaren konstaterade det genom att bara titta på det.  Dem rekommendera också att sola mkt så det ska tydligen vara jätte bra. Salvorna använder man bara under den tiden då det är som värst sen tar man salvorna i 20dgr sedan ska man har uppehåll ett tag och vänta tills det blir värre igen för det är inte bra att använda kortison jämt.
    Ok. Jag fick ju pevisone när de sa att det var svamp och det är ju lite kortison i den. Men efter ett tag så hjälpte den inte i alla fall.

Ska ringa till hud nu 8:15. Står inte ut med det här längre.
  • lingondripp

Jag hade en fläck på övre delen av ena blygdläppen. Den kliade av och till (i perioder kliade jag mig blodig och fick sårskorpor) och var alltid lite svullet och rött. Så fort man rörde vid den började det klia, och rakning var totalt uteslutet. Har själv behandlat för svamp i omgångar, utan resultat, och även luftat och skött om snippan på bästa sätt.

För en vecka sedan började jag med en receptfri, mild kortisonsalva jag hade i badrumsskåpet - det kan ju inte bli så mycket värre, tänkte jag.

Nu är området inte svullet, det kliar inte och det känns helt underbart!!

• lingondripp

Kan tillägga att jag hade mina besvär i över ett år.. Man litar helt enkelt inte på sjukvården efter första svamp-diagnosen som gick fel.

• AnnelieTyresö

Ja gå till en riktig hud och ven klinik!

• Anonym (ont)

lingondripp:
    Så som du beskriver det, så har jag. Att så fort jag kommer emot så kliar det enormt. Och jag måste klia det går inte att låt bli. Och så blöder det.

AnnelieTyresö:
    Ringde till hudkliniken idag men där kunde man, som sköterskan uttryckte sig, "minsann inte bara komma utan man var tvungen att ha en remiss"
    Så jag måste gå till vc igen.

Men jag blev så himla irriterad på sköterskan på vc för hon verkarade bara vara helt insnöad på attd et är svamp. Även den fläcken jag har på armbågen. Fick heller ingen tid hos en läkare för det fanns ingen så imrgon skulle jag komma på akuttiden istället. Mellan 8-11 så då får jag väl sitta där då.

• Anonym (Det)

Jag tycker inte att du ska nöja dig med beskedet om svamp, det låter inte alls som svamp... Det skulle nog kunna vara psoriasis men det finns också en massa andra hudåkommor som ger liknande fjällande utslag.Hudsjukdomar är ett jättekomplicerat kapitel, bäst är att vända sig till ett stort sjukhus som har en hudmottagning. Vårdcentralsläkarna brukar inte ha stennkoll och det är heller inte så konstigt. Hud är mer komplicerat än man tror...Hoppas du bor nära ett större sjukhus... I annat fall får du gå tillbaks till vårdcentralen och be dem gå vidare med en utredning. Har du någon svag kortisonkräm (hydrocortison/mildison)till din armbåge, du kan isf prova med den på fläcken och se om det verkar bli bättre...
    Det har jag, och där kalls sjukdomen för Linken..
    Jag har cortison kräm när det är som värst ihop
    med svampsalva, för det får man också lätt.
    Linken kan lätt blands ihop med psorirasis men jag
    har nog båda.. inte skönt med andra ord.
  • Anonym (ont)

Anonym (Det) skrev 2009-06-01 20:47:33 följande:

Det har jag, och där kalls sjukdomen för Linken..Jag har cortison kräm när det är som värst ihopmed svampsalva, för det får man också lätt.Linken kan lätt blands ihop med psorirasis men jaghar nog båda.. inte skönt med andra ord.
    Ok. Fy så tråkigt. Har du haft det länge? Berätta gärna lite mer.

Jag var till vc idag. Träffade först en sköterska som inte kopplade ihop min armbåge med underlivet. Hon sa även att jag skulle smörja med först mjukgörande och sedan fet kräm. Typ vasselin. Sedan blev jag undersökt av en läkare. Hon konstaterade dirket psoriasis och sa att jag skulle absolut INTE smörja med fet kräm. Fick även en remiss till hud. Så nu får jag vänta på det.
  • Anonym

Psoriasis börjar ofta i underlivet iallafall för män... tyvärr

• Anonym (ont)

Men vad jag har förstått så blir man aldrig av med det eller? Har man alltid lika mycket besvär? Jag blir alldeles nervös över detta.

• Anonym

Man kan vara bättre och sämre i perioder, man får skov. Min mamma har också psoriasis, mycket svår sådan men det kommer och går. Ibland är hon bättre, ibland sämre.

Själv tror jag att jag har psoriasis i hårbotten men jag har aldrig gått till någon läkare med det. Min hårbotten kliar inte och inte fjällar heller, men jag har stora röda fläckar som kommer i skov, speciellt när jag är stressad och som gör ont att ta på (borsta året är otänkbart då).

Skönt att du fick träffa en riktig läkare som kunde hjälpa dig.

Anonym (ont) skrev 2009-06-02 11:26:22 följande:

Men vad jag har förstått så blir man aldrig av med det eller? Har man alltid lika mycket besvär? Jag blir alldeles nervös över detta.
  • Anonym (ont)
    Anonym skrev 2009-06-03 13:05:25 följande:
    Man kan vara bättre och sämre i perioder, man får skov. Min mamma har också psoriasis, mycket svår sådan men det kommer och går. Ibland är hon bättre, ibland sämre.Själv tror jag att jag har psoriasis i hårbotten men jag har aldrig gått till någon läkare med det. Min hårbotten kliar inte och inte fjällar heller, men jag har stora röda fläckar som kommer i skov, speciellt när jag är stressad och som gör ont att ta på (borsta året är otänkbart då).Skönt att du fick träffa en riktig läkare som kunde hjälpa dig.Anonym (ont) skrev 2009-06-02 11:26:22 följande:
    Min mamma har ju psoriasis och för henne har det också kommit och gått. Nu på senare år har det dock sett rätt fint ut.

Nu har jag fått för mig att jag har i hårbotten också för det kliar. Tycker det känns som att det bara kommer sprida sig över hela kroppen. Usch, jag mår verkligen dåligt av detta.
Svar på tråden Psoriasis i underlivet?