• myntizen

Mellan tårta och marsipan?

Ska göra en tårta täckt med marsipan.
    Finna det något man kan göra för att lägga på marsipanen dagen innan?
    Vill undvika att den blir "blöt".

Något speciellt mellan locket och marsipanen, pensla marsipanen?

Har aldrig använt SP, det kanske är bättre?
    Svårt?

Tusen frågor! Någon som har tips?

• Svar på tråden Mellan tårta och marsipan?
  • Freiya

jag hade lagt på marsipanen samma dag, men det blir ganska bra ändå om penslar marsipnens insida med olja eller smält smör. man behöver inga mängder, men litegrann som isolering. annars smälter marsipanen.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Elli47

Om tårtan inte serveras förrän nästa dag så brukar jag också pensla marsipanlocket med olja så den inte smälter.

• Mamma 2b

Har aldrig hört talas om detta. Visserligen brukar det liksom gegga ihop sig efter ett par dar i kylen, men ni menar att om man penslar insidan med olja så håller det längre?
    Smakar det inte olja då?

• Freiya
    Mamman utan barn skrev 2009-05-31 22:05:02 följande:
    Har aldrig hört talas om detta. Visserligen brukar det liksom gegga ihop sig efter ett par dar i kylen, men ni menar att om man penslar insidan med olja så håller det längre?Smakar det inte olja då?
    den håller sej som nylagt i iaf 4 dagar. nej då man känner ingen smak av oljan, det är så lite.
  • Mamma 2b
    Freiya skrev 2009-05-31 22:13:57 följande:
    den håller sej som nylagt i iaf 4 dagar. nej då man känner ingen smak av oljan, det är så lite.
    Humm.. det var ett himla bra tips i så fall finns ju inget äckligare än saggig marsipan.. urban.
  • Freiya
    Mamman utan barn skrev 2009-05-31 22:15:36 följande:
    Humm.. det var ett himla bra tips i så fall finns ju inget äckligare än saggig marsipan.. urban.
    haha nä det ser inte så roligt ut i iaf!
  • myntizen

Vilken olja ska man använda?

• Freiya
    myntizen skrev 2009-05-31 22:20:03 följande:
    Vilken olja ska man använda?
    jag brukar ta rapsolja för det har jag hemma. ibland har jag använt olivolja emd. men rapsolja smakar ju nästan inget så då behöver man inte va orolig att det ska ta smak.
  • myntizen

Tack så mycket för svaren :)

• Freiya
    myntizen skrev 2009-05-31 22:23:33 följande:
    Tack så mycket för svaren :)
    nema problemas :)
  • mrs maniac

jag gjorde marsipantårta till grabbens dop i helgen. vi kavlade på marsipan på fredagkväll, på med gladpack tätt, tätt och in i kylen. på lördag ställde jag på kronor (i marsipan med), och pudrade med florsocker, ingen smält marsipan i sikte. först på söndagkväll började den sista stackars biten smälta lite under kronan och torka lite på kanten.

min bror som jobbat på bageri sa att om man kavlar ut för tunt så smälter marsipanet, bästa är att ta lite tjockare, ca 2-2,5 mm tjockt.

Svar på tråden Mellan tårta och marsipan?