• Fru Bergman

    Framåt vänd i framsätet?

    Finns det någonstans det står när det är okej att sätta barn i en bältesstol i framsätet där det även finns krockkudde?

  • Svar på tråden Framåt vänd i framsätet?
  • Tinnys

    Det är inte okej att ha barn framåt vänt där det finns krock kudde. Tror att de ska vara 140 cm eller mer utan kudde för att sitta där.

  • alepet

    Som tidigare säger, inte okej att sätta barn där det finns AirBag så vida du inte tänker koppla ut den. Annars kan ett barn sitta framåtvänd vid uppnådda 15kg.

  • Suri

    Barn ska åka bakåtvänt tills de är 4-5 år.
    Har aldrig läst att de kan sitta framåtvänt när de väger 15 kg.

    För att sitta i framsätet där det finns airbag skall man vara 140cm lång.

  • alepet
    Suri skrev 2009-05-31 22:14:56 följande:
    Barn ska åka bakåtvänt tills de är 4-5 år. Har aldrig läst att de kan sitta framåtvänt när de väger 15 kg.För att sitta i framsätet där det finns airbag skall man vara 140cm lång.
    Det står på våran barnstol att det är okej för barn att sitta framåtvänd i sin barnstol när han/hon uppnått 15 kg. Fram som bak så länge där inte är någon AirBag!!
  • Suri
    alepet skrev 2009-05-31 22:18:44 följande:
    Det står på våran barnstol att det är okej för barn att sitta framåtvänd i sin barnstol när han/hon uppnått 15 kg. Fram som bak så länge där inte är någon AirBag!!
    Jo. det kanske det står. Det kanske är en tysk stol? Eller en annan Europeisk. Det har med barnens nacke att göra. Andra kan säkert förklara mycket bättre än mig. Men du kan läsa själv här.

    www.ntf.se/konsument/fraga675.asp

    Vet att det pågår kampanjer runtom i världen för att fler skall låta sina barn åka bakåt så länge som möjligt.
  • Fru Bergman

    Den vi köpte skulle man oxå väga från 15 kg.
    Men där emot stod det inget om man kunde sätta den där fram med krockkudde.

    ( Vi kan tydligen inte koppla ur den, och snart kommer bäbis)

  • Teskedsmamman
    alepet skrev 2009-05-31 22:09:38 följande:
    Som tidigare säger, inte okej att sätta barn där det finns AirBag så vida du inte tänker koppla ut den. Annars kan ett barn sitta framåtvänd vid uppnådda 15kg.
    Nej, ett barn som väger 15 kg är sällan minst 4 år gammalt. Det är inte vikten som är det beroende, det är åldern. Nacken ska utvecklas för att hålla upp huvudet. Ett barn på 15 kg (oftast alldeles för unga) bryter i värsta fall nacken om det åker framåtvänt.

    Läs på t ex www.ntf.se för närmare information.

    TS: Jag hoppas verkligen inte det finns några sådana ställen! Barn skall INTE åka på airbag-platser förrän de har uppnått minst 140 cm längd, risken är att bagen träffar fel och de bryter nacken.

    NTF har en bra spalt om framåtvänt åkande
    www.ntf.se/konsument/fraga792.asp
    Fick 3 killar på 3½ år ☆ tesked.blogspot.com/virkaholic.blogspot.com/
  • TheSunset

    Jag anser att barnet ska sitta bakåtvänd så länge dom har plats till det.
    Men jag ser att ts dotter e så pass gammal ändå.

    Mitt svar på frågan e att jag helldre skulle ha satt henne bak.
    Sen får hon dessutom inte sitta fram när det finns airbag.


    ★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★
  • alepet

    Ja. Min sambos dotter är snart 3 år och väger över 15 och åker fortfarande bakåtvänd. För att det är säkrare. Men jag talade bara vad stolen talar (: Det är ju som sagt ok att sätta dem framåt då, sen är det ju upp till var och en. Och förhoppningsvis vill väl alla vara på den säkra sidan!

  • Snooze

    15 kg?! Shit, det vägde min kille på 18-månaderskollen och det finns inte på världskartan att jag skulle anse det okej för honom att åka framåtvänd bara för att det står så på stolen... 140 cm är vad jag hört också när det gäller airbag.

  • Cecci78
    alepet skrev 2009-05-31 22:29:31 följande:
    Ja. Min sambos dotter är snart 3 år och väger över 15 och åker fortfarande bakåtvänd. För att det är säkrare. Men jag talade bara vad stolen talar (: Det är ju som sagt ok att sätta dem framåt då, sen är det ju upp till var och en. Och förhoppningsvis vill väl alla vara på den säkra sidan!
    nja, barnet måste väga minst 15 kg men vara över 4 (gärna 5) är rekommendationerna
  • Fru Bergman

    Min dotter är 4 år och väger 18kg, hon har haft lite små panik att åka bakåt den sista tiden. Så nu sitter hon framåt i baksätet.

    Och förra veckan var vi nere och skulle koppla ur airbagen på våran opel vectra, så bäbis kunde sitta där fram...
    Men det gick tydligen inte på våran bil.
    Så nu får jag ha bäbis och storasyster ensamma där bak.

  • Fru Bergman

    Och varför jag undrar är att ett par kompisar som precis fått bäbis har satt deras 4åring i framsätet i en vanlig bältesstol, och jag tyckte inte att edt kändes helt okej

  • Suri

    Fru Bergman skrev 2009-05-31 22:35:28 följande:


    Och varför jag undrar är att ett par kompisar som precis fått bäbis har satt deras 4åring i framsätet i en vanlig bältesstol, och jag tyckte inte att edt kändes helt okej
    Förstår hur du känner. Har en kompis som gör detsamma.
    Mina barn har alltid suttit bak, de har lärt sig att det är den säkraste platsen. Min dotter som nu är 13 sätter sig alltid i baksätet. Ibland när det bara är hon och jag i bilen frågar jag om hon inte vill komma fram, men hon är fortfarande lite rädd för airbagen.
    Fast hon sitter fram ibland.
  • Suri

    Fru Bergman skrev 2009-05-31 22:34:15 följande:


    Min dotter är 4 år och väger 18kg, hon har haft lite små panik att åka bakåt den sista tiden. Så nu sitter hon framåt i baksätet. Och förra veckan var vi nere och skulle koppla ur airbagen på våran opel vectra, så bäbis kunde sitta där fram... Men det gick tydligen inte på våran bil. Så nu får jag ha bäbis och storasyster ensamma där bak.
    Min svägerska och hennes man har en 2-åring och en 4-åring i baksätet. I höst får de en liten till som också kommer att sitta i baksätet med sina syskon. Hur nu det ska gå... Men det går nog bra!
    Tror att din dotter kommer att tycka att det är jättemysigt att sitta bak med småsyskonet och "vakta" lite. Hon är ju så stor.
  • thecarseatlady

    Enligt resten av världen så är baksätet mycket säkrare för(framåtvända!) barn, oavsett om man har airbag eller ej. Har man airbag så är det minst 140cm på barnet som gäller, och barnet ska även vara äldre än 10-12år, alltså helt utan bilstol. Vår 8-åring som redan är 140cm skulle aldrig få sitta på en plats med airbag. Inte för att hon får sitta i ett framsäte utan airbag heller...
    Anledningen till att svenskarna inte har några rekommendationer om detta TROR JAG beror på att experterna gärna hänvisar bakåtvända barn till framsätet(för att de får bättre plats där och kan sitta bakåtvända längre), och då kan de ju inte samtidigt gå ut med att det är säkrare i baksätet...men som sagt har jag inga bevis för att mina funderingar stämmer.

  • Joico

    15kg är gränsen för vad framåtvända stolar är godkända från, det betyder absolut INTE att ett barn kan/ska åka framåtvänd fr.o.m 15kg. En 2-åring kan väga 15kg, likväl som en 4-åring. Rekommendationen för bakåtvänt är minst 4år, gärna längre. Bakåtvänt är 5x säkrare och 90% skadereducerande jämfört med framåtvänt.

    Enligt lag ska alla under 135cm sitta i särskild skyddsanordning såsom babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Enligt rekommendation till 10-12år. För att få sitta framåtvänd i framsätet ska man vara 140cm lång, annars gör krockkudden mer skada än nytta!!

  • chica

    Jag har knappt 4 åriga barnbarn i fram när det andra barnet är med.Hon har en utvecklingstörng är jag själv är det mer trafik säkrast och lugnast.Då hon kan vara elak mot sin bror.

Svar på tråden Framåt vänd i framsätet?