Pappan vägrar faderskaptest
Ni som har kunskaper eller erfarenheter av faderskapsutredningar skulle kunna hjälpa mig.
Jag är 17 år och väntar min första son, med både familj och vänner som stöttar mig. Pappan till barnet är 23 och jag var tillsammans med honom i 8 månader och vårat förhållande var inte perfekt. Mest av allt i världen ville han bli pappa - så jag lät han helt enkelt försöka göra mig med barn. I januari kände jag mig olustig i kroppen och kände att något var på gång så jag sa till honom att jag trodde jag blivit gravid. Han blev överlycklig och började nästan gråta, och berättade omedelbart för sina kompisar.
Vi höll ihop i en månad till. Jag undrade förstås hur jag skulle berätta för mina föräldrar att jag var gravid. Han förklarade att hans mamma kunde ta det med dom, sen kunde jag flytta in hos honom. Men jag ville inte fortsätta vara tillsammans, men han bönföll mig att flytta in. Men jag var inte redo. Jag visste att det var för tidigt att göra ett test så jag väntade tills nästa mens skulle ha kommit. När jag missat den med 3 dagar så gjorde jag ett test hos en nära vän, och det var positivt. Jag visste inte hur jag skulle reagera när jag såg de 2 rosa strecken.
Följande dag åkte jag till hans lägenhet och visade honom testet och hur han betedde sig sårade mig. Han stötte ifrån mig och sa rakt ut "Det är en av dina äckliga knarkar kompisar som gjort testet åt dig"! Jag försökte prata med honom, men han ringde polisen och påstod att jag hade slagit honom så de kom och hämtade mig. Den enda förklaringen till hans uppträdande är att några veckor innan så bråkade vi rätt rejält. Han kränkte mig och sa "Det är säkert inte ens min unge, du har säkert knullat fram den med *****"!! Han anklagade mig jämt för att vara otrogen, han misstänkte att jag låg med en av hans kompisar - som jag också blev kompis med. Att han sa så om mig sårade och jag sa utan att tänka mig för "Jag hoppas fan att det är hans och inte ditt"!! Han började gråta av förtvivlan, sa "Det där skulle du gett fan i"!! Slog mig i magen och gick ut ur lägenheten. Men han kom senare tillbaka och bad om förlåtelse.
Efter jag visade honom testet har vi inte haft någon kontakt, det var i mitten av februari. Han anmälde mig för allt tänkbart och begärde besöksförbud. Det lyftes förra veckan och all utredning har lagts ner. Under den här tiden har jag nått 5e månaden, magen och naveln putar ut. Jag har träffat en ny och har många bra kompisar. Men pappan till mitt barn super sig full väldigt ofta enligt dom som känner honom, slänger bort sina bidrag på sprit, håller på att förlora sin lägenhet och försöker klänga och köpa alla tjejer han hittar och alla hans tidigare bästa vänner snackar skit om honom bakom ryggen.
Jag mår dåligt av hans situation. Jag älskar honom inte längre, men jag bryr mig. Vi var igenom väldigt mycket under tiden vi var tillsammans. Nu vill jag få tid hos familjerätten för att göra klart om faderskaps utredningen. Men jag vill inte träffa honom - måste jag? Jag vill sopa undan det här i god tid så tiden inte rusar iväg..
Sen är det ju det här med underhåll. Men jag vet ingenting om hur han vill ha det, skulle jag prata med honom om att gå till familjerätten skulle han nog ignorera mig, förneka eller till och med bli våldsam. Han kommer nog också vägra ett faderskapstest.. Kan han tas till tingsrätten då? Kan allt det här verkställas innan barnet föds? Jag vet att man tar blod från navelsträngen efter födseln men är det bäst för alla ju tidigare? Jag tänker inte lura mitt son att min nya kille är pappan, och tänker inte få pappan att framstå som en idiot inför sonen. Ska mina föräldrar ta kontakt med familjerätten och pappan så det inte blir konstigheter?
Jag behöver alla tips och råd man kan få!