Vad är NUPP test???
Förlåt min fråga, men jag vet inte vad det är???
Förlåt min fråga, men jag vet inte vad det är???
NUPP står för nackuppklaring- dvs man mäter nackspalten hos fostret med ultraljud och kan på så vis räkna ut (man väger bla in moderns ålder) en risk för tre olika kromosomfel som fostret kan ha. Undersökningen görs tidigt i graviditeten, från v.11-13 har jag för mig. Metoden anses säkrare än att enbart ta moderns ålder som förr var det vanligaste samt att det inte finns några kända risker för fostret.
Hur vanligt är det att man gör sådant i ung ålder?? Jag har aldrig hört talas om detta och ingen B,M har sagt det till mig att man kan göra något sådant.
Har två barn sedan tidigare, väntar mitt tredje..
Vad kan man se för kromosomförändringar??
Man kan inte se kromosomfelen utan det är en teoretisk risk för att barnet skulle ha det, precis som att risken för en mamma som är 35 år skulle föda ett barn med downs syndrom är 1/300. Med NUPP får man en bättre och mer sanningsenlig riskbedömning. Många landsting har satt gränsen för NUPP vid moderns ålder på 35 och många använder sig av testet för att få vägledning om de ska göra fostervattens/ moderkaksprov eller inte. Anledningen till NUPP först är ju att det är riskfritt till skillnad från de andra testen, medan de andra ju anses ge säkra svar på om kromosomfel finns. De kromosomfel man kan uppskatta är downs syndrom samt två andra som är allvarligare då fostret/barnet med stor sannorlighet dör.
Okej:)
Men ett vanligt ul?, hur stor risk är det att en sådan undersökning visar att något är fel??
Eller att det inte visar något, men sedan visar det sig att det är något galet ändå?
Ett vanligt ultraljud, ja. Vet inte riktigt hur stora felmarginalerna är faktiskt. En del kombinerar ju NUPP med blodprov, som då kallas KUB- dvs kombinerat ultraljud och blodprov, och då tror jag de fångar in över 90% av kromosomfelen. Men, mycket information finns att hitta om detta på nätet. Jag gjorde KUB och fick en risk för downs syndrom på 1/5000, mot 1/300 åldersmässigt, vilket gjorde att jag inte gick vidare med någon annan undersökning. Det stämde, dottern föddes helt frisk.
Många får också en ganska hög risksiffra, men när de sedan går vidare med fostervattensprov så är barnen helt friska ändå...
En graviditet är ju aldrig säker oavsett hur många undersökningar man gör. Men det är ju bra att det finns möjlighet till dem. Men jag tycker det är lite konstigt att jag inte har hört detta om NUPP tidigare..
har en gammal vän till mig som satt och sa när hon väntade barn att om hon nu fast Ul inte visade på något avvikande skulle få ett sjukt barn, ja då skulle hon adoptera bort det för hon ville absolut inte ha ett sjukt barn..
Hur kan man bara säga en sån sak??
Jag tycker att om man nu resonerar så, ja då är man inte mogen att skaffa barn..
Men det är ju min uppfattning.
Min BM informerade inte heller om varken NUPP/ KUBB/ fostervattensprov eller moderkaksprov. Eftersom jag hört talas om det här på FL så tog jag upp frågan. Då gjordes itne undersökningen på mitt sjukhus utan jag fick åka o göra det privat.
Nej, fattar inte heller hur man kan säga en sådan sak som att adoptera bort barnet om det skulle vara sjukt. Jag gjorde främst testen för att kolla de andra mer allvarliga kromosomfelen. Bra med ett riskfritt alternativ tycker jag.
Det är ju ändå bra att veta att man eventuellt kanske kan få ett sjukt barn så man kan förbereda sig lite..
men det är nog svårt att förbereda sig på något som msn inte vet hur det kommer se ut eller hur man ska säg.