• Sötnos

Vilken solskyddsfaktor utomlands?

Vilken solskyddsfaktor ska man ha när man åker utomlands (Turkiet). Jag brukar oftast inte använda solkräm här i Sverige, så jag har inte riktigt någon koll...Jag brukar bli brun fort, men kan bränna mig ibland. Min pojkvän däremot är väldigt ljus i hyn och bränner sig lättare. Måste man ha med sig 2 olika, en med högre faktor att börja med och en med lägre faktor? Det blir ju så dyrt...Hur brukar ni göra??

• Svar på tråden Vilken solskyddsfaktor utomlands?
  • Mickis74

Åtminstone nr 15 skulle jag välja...

• missteddy

jag bruka ha en hög de första dagarna sedan i slutet av resan så kan bruka jag ha typ 8

• Lacrima

Jag har en högre faktor där jag vet att jag bränner mig lätt (exempel i ansiktet) och sedan har jag en lägre till resten av kroppen.

• lilla mej

Jagbrukar inte heller anvanda solskydds faktor, men det slutar alltid med att huden blir brand och fflagnar av fortare. I ar anvande jag 1v faktor 16 och 1 vecka faktor 7 och 2 sista dagarna faktor2. Fick en otrolig fin farg. Anvand alltid solskyddsfaktor.

• Karisma

Vi var i Turkiet i Juni och det var stekhett på dagarna. Från 12 tiden så var det jättevarmt. Din kille bör smörja in sig m hög solskyddsfaktor de första dagarna, helst 20. Jag gjorde inte det och blev liggandes i ett dygn pga brännskador...Så ta hellre för högt än för lågt de första dagarna....Kram K.

• Sötnos

Tack för alla svar! Nu har man nåt att gå efter i alla fall!

• Sötnos

Jaha läpparna också!! Måste man ha särskild solkräm till dom eller hur är det med det...

• Mysgosan

Vi var i Grekland i 14 dagar i juli/augusti. Använde ACOs solkräm 16 på tub som oftast används på barn. Innehåller inga farliga ämnen som kan skada bebben enligt apoteket.
    Den fungerade kanonbra. Den är mycket fet, lite svår att smörja in så man får ta lite kräm i taget, men vi brände oss ingenting på 14 dagar. Vädret var toppen, kring +40´ varje dag. Fick en fin fin färg.
    Till läppar, näsa och öron finns det ett speciellt stift med faktor 20 eller 25. Som gravid bör man inte använda den någon annanstans än just på dom områdena. Finns också på apoteket.
    Ha en trevlig resa :0)

Svar på tråden Vilken solskyddsfaktor utomlands?