• Tezzan1981

Okej med fiberhavregryn till 8-månaders?

Har hört att man inte ska ge fiberhavregryn till bebisar men nu hittar jag inget när jag googlar på det. Min bebis är 8 månader....sambon köpte nu fiberhavregryn istället för de vanliga (till gröt). Han tycker det verkar bättre med mer fibrer men jag var tveksam eftersom jag hört detta. Någon som vet? Blir det för jobbigt för magen?

• Svar på tråden Okej med fiberhavregryn till 8-månaders?
  • Alle

Det är inte farligt om du ger det då och då men små barn ska inte ha för mycket fibrer, då deras tarmar inte kan hantera det.
    Sedan så har jag lärt mig att man ska inte ge hemlagad gröt oftare än då och då, eftersom den är mer näringsfattig än industrigröten.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Tezzan1981
    Alle skrev 2009-06-01 09:33:35 följande:
    Det är inte farligt om du ger det då och då men små barn ska inte ha för mycket fibrer, då deras tarmar inte kan hantera det. Sedan så har jag lärt mig att man ska inte ge hemlagad gröt oftare än då och då, eftersom den är mer näringsfattig än industrigröten.
    jadu....men hemmagjord gröt innehåller inte : skummjölkspulver, majsstärkelse (=socker), palmolja och maltodextrin (=socker). inte bra saker alls

de vitaminer som industrigröten är berikad med får barnen ändå sig i form av annan mat...
  • ToKar

Jag har frågat samma sak till en bm och bvc-sköterska. Enligt dem ska man vänta med tillsatta fibrer tills de är 1 år

Svar på tråden Okej med fiberhavregryn till 8-månaders?