• Legolina

Färga ett sofföverdrag HJÄÄÄÄLP

En nybörjare på området - hjälp tack

Allt tyg väger tillsammans ca 7 kg. Det är flera olika delar men vår tvättmaskin klarar 7 kg på en gång.

Jag gissar att det är bomull men trådarna är väl syntet. Jag vill bara mörka ned det några nyanser så det gör inget att trådarna blir lite ljusare. Det är naturvitt och jag vill ha det lite mer latte/beige.

Hur ska jag tänka?
    Kan man köpa färg på typ maxi?
    Ska jag köpa en ljusare nyans än jag vill att slutresultatet ska vara eftersom tyget inte är helvitt från start?
    Ska jag färga allt tillsammans för att få bästa resultat eller dela upp i mindre "tvättar"?

Jag vill inte lägga FÖR mycket pengar på projektet - och blir det inte 100% bra så får det bli ett "andra-överdrag" som vi kan ha att byta med.

• Svar på tråden Färga ett sofföverdrag HJÄÄÄÄLP
  • vadvetjag

fylla inte maskinen med allt även om maskinen klarar det. halvera mängden. det blir flammigt annars. ta t ex sittsar och ryggat för sig. viktigt är att sen kolla av mängden färgpaket till vikten.
    Jag har färgat ikeas ektorp klädslar med bra resultat.
    MEN...... viktigt är att det finns gott om utrymme i maskinen då det färgas.

Sömmarna tar ofta till sig lite färg även om det är syntet men en liten skillnad kan de ju bli men oftast inte nått man retar sig på

Lycka till

• Hemlighet
    vadvetjag skrev 2009-06-04 10:12:07 följande:
    fylla inte maskinen med allt även om maskinen klarar det. halvera mängden. det blir flammigt annars. ta t ex sittsar och ryggat för sig. viktigt är att sen kolla av mängden färgpaket till vikten. Jag har färgat ikeas ektorp klädslar med bra resultat.MEN...... viktigt är att det finns gott om utrymme i maskinen då det färgas.Sömmarna tar ofta till sig lite färg även om det är syntet men en liten skillnad kan de ju bli men oftast inte nått man retar sig påLycka till
    Vilken färg på ektorp klädseln färgade du? Och till vilken färg?

Funderar på att färga våra klädslar till soffan och schäslongen. Men dom är i färgen Idemo beige.
  • vadvetjag

har färgat idemo beige till svart en gång och blekinge vita till lila en gång.. Så länge du färgar mörkare e de inga problem.

• Hemlighet
    vadvetjag skrev 2009-06-04 22:43:29 följande:
    har färgat idemo beige till svart en gång och blekinge vita till lila en gång.. Så länge du färgar mörkare e de inga problem.
    Tack. Då skall jag övertala sambon att vi skall färga soff och schäslong tyget
  • Legolina

tack för svaren

Jag vågar nog prova nu med!

• vadvetjag

Klart du vågar. Tänk bara på att inte fylla maskinen med överdrag. Visst de tar längre tid att göra de åh man vill ju ha de klart innan de e påbörjat (hihi). MEN.... de blir bra om man har tålamodet att köra de del för del.

Legolina skrev 2009-06-05 09:59:32 följande:
    tack för svaren Jag vågar nog prova nu med!
  • Limefrukt

Tänk på att du måste dela upp i lika delar när du färgar, alltså lika mycket vikt. Annars kan det bli olika nyans på färgningarna. Dessutom så måste du ha tvättat klädseln i maskin minst en gång (gärna två gånger) innan, då tyget annars inte tar åt sig färgen lika bra.

Om du har 7 kg tyg och delar upp det i två lika delar á 3,5 kg och du använder Herdins färg (tar max 1,5 kg tyg/frp om du vill ha den ljusaste nyansen). Då behöver du i alla fall 5 paket färg + 2 paket salt. Det blir en kostnad på ca 400 kr. Vill du ha den mörkare nyansen, så får du räkna med det dubbla.

*~*~* BF 17 juni *~*~*
Svar på tråden Färga ett sofföverdrag HJÄÄÄÄLP