• drömmaromsmått

Lindra solbränna?

Jag var ute i tre timmar i förrgår, hade inte på mig något solskydd villket är fruktansvärt dumt eftersom jag är rödhårig.
    Brände mig rejäl, men förstod inte riktigt hur illa förens idag, andra gradens brännskada med blåsor och allt.
    Hela högra axeln är full med vätskefyllda blåsor som sticker och värker, gör så ont att jag knappt kan lyfta armen, kan inte få på mig en tröjja ens engång.

Ända sedan jag kom hem i förrgår kväll har jag smörjt med kylbalsam, även nattetid för jag har inte kunnat sova pga smärtan.
    har kylt med blöta handukar och hållit mig borta från solen nu efteråt.

Finns det någon annan lindring för sån här bränna som kan skynda på läkningen lite?

• Svar på tråden Lindra solbränna?
  • 071001

Aloe Vera ska vara bra, men om jag var du skulle jag svänga förbi vårdcentralen oc höra mig för ang den sortens brännskada. Låter inget vidare alls.

• lillajag82

ring vc o be kolla upp
    bränskadan kan beövas ses om o läggas om
    sen bör du nog ha minst t-tröja på dig tills det e helt läkt

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • drömmaromsmått

ja jag får nog ta och ringa och kolla, någon tröjja får jag inte på mig av egen maskin, får nog be maken om hjälp eftersom jag inte kan lyfta armen så högt utan att det gör ont.

• AnnelieTyresö

Usch jag har råkat ut för precis samma :(
    Ska åka förbi VC imorrn, jag brände mej å lördags å än så länge blir det bara värre, svullnat upp på ena handen oxå, så jag knappt kan knyta den.

• drömmaromsmått

jag kladdade in mig i aftersun och lyckades få på mig en skjorta och åkte iväg till apoteket, kvinnan som hjälpte mig ojjade sig väldigt mycket när jag drog undan skjortan och visade mina blåsor.
    Fick med mig hydrokortison hem och en massa solskyddsmedel.
    Hon tyckte jag skulle testa med salvan först och söka läkare om det blev värre.
    Fick massa bannor om att solen är jätte stark och jag ska ha massa spf på mig, hon drog fram en solkräm spf 50 för barn "du vet att man inte behöver skämmas för att använda barnkrämen!" sa hon mycket bestämt.
    Hade lite svårt att hålla mig för skratt där :)

Sedan åkte jag till jobbet för att fylla i mina lönepapper och chefen fick syn på mig "Du jobbar inte med det där! hem och klä av dig omedelbums!"
    tackar och bockar liksom :)

• AnnelieTyresö

Ja jag har hydrocortison med mej, ska man ha det på blåsorna?
    Jag är inte hemma, jag e bortrest.
    Ska eg åka hem imorrn med ryggsäck,, nä den får nog stanna kvar här..

Svar på tråden Lindra solbränna?