Ska man vara övermänsklig för att bli kallad på intervju (socionom)?
Ska det vara så svårt att bli kallad till intervju? Jag söker de jobb som finns inom mitt område (socionom) och tycker att jag skriver bra ansökningsbrev osv. Inga stavfel eller särskrivningar, en beskrivning av mitt nuvarande arbete, vad jag kan tillföra på nya arbetet samt lite om mitt privata liv (familj, intressen). Nu märker jag att det nog krävs mer än så för att man ska vara intressant. Kanske ska man skicka en bild av sig själv och sin familj? *ironi*
Jag är socionom med nästan fem års erfarenhet. Visserligen har jag bara jobbat inom en och samma sektion inom socialtjänsten men jag har ändå kunskap om det övriga arbetet som en socialsekreterare gör. Här där jag bor finns en högskola som utbildar socionomer så chansen att få jobb minskar redan där. Efter fem år inom yrket känner jag dock att jag vill ha arbetsuppgifter som jag verkligen tycker är intressanta, jag kan inte ta ett vik varsomhelstoch hoppas på det bästa, den tiden är förbi. Jag har jobbat så pass länge att nu vill jag ha ett arbete jag trivs med..
Hur gör ni som blir kallade på intervjuer? Hur utmärker man sig gentemot andra sökande? Iband känns det som att mina ansökningar nästan är lite för perfekta på något sätt, att det kanske blir lite stelt.