• HelenaMaria

Ska man vara övermänsklig för att bli kallad på intervju (socionom)?

Ska det vara så svårt att bli kallad till intervju? Jag söker de jobb som finns inom mitt område (socionom) och tycker att jag skriver bra ansökningsbrev osv. Inga stavfel eller särskrivningar, en beskrivning av mitt nuvarande arbete, vad jag kan tillföra på nya arbetet samt lite om mitt privata liv (familj, intressen). Nu märker jag att det nog krävs mer än så för att man ska vara intressant. Kanske ska man skicka en bild av sig själv och sin familj? *ironi*

Jag är socionom med nästan fem års erfarenhet. Visserligen har jag bara jobbat inom en och samma sektion inom socialtjänsten men jag har ändå kunskap om det övriga arbetet som en socialsekreterare gör. Här där jag bor finns en högskola som utbildar socionomer så chansen att få jobb minskar redan där. Efter fem år inom yrket känner jag dock att jag vill ha arbetsuppgifter som jag verkligen tycker är intressanta, jag kan inte ta ett vik varsomhelstoch hoppas på det bästa, den tiden är förbi. Jag har jobbat så pass länge att nu vill jag ha ett arbete jag trivs med..

Hur gör ni som blir kallade på intervjuer? Hur utmärker man sig gentemot andra sökande? Iband känns det som att mina ansökningar nästan är lite för perfekta på något sätt, att det kanske blir lite stelt.

• Svar på tråden Ska man vara övermänsklig för att bli kallad på intervju (socionom)?
  • smartdum

Grattis; du har i alla fall ett jobb!! Fast jag förstår dig precis. Jag har inte heller blivit kallad till en enda intervju och jag har sökt ALLA utannonserade tjänster i 4 månader.( Är socionom med endast 6 månaders erfarenhet + 1 termin praktik. Har fått ett barn sedan jag utexaminerades och hopplöst "back" gällande jobberfarenheter). Givetvis bor jag i Malmö som spottar ut socionomer flera ggr per år. Jag har verkligen provat allt. Som du skriver, perfekta (tråkiga?!) ansökningar, kortfattade ansökningar, långa välformulerade, skojfriska och humoristiska ansökningar och NADA!! Jag trodde allt handlade om erfarenheter och meriter, men tydligen räcker inte det om du med 5 år på nacken sitter fast. Jag har fått höra att de flesta utklagda tjänster är "fixade", antingen genom kontakter eller LAS. Vill gärna följa din tråd och se om du får givande, smarta tips jag kan sno. Lycka till!

• Qurren

oj är det så svårt med jobb på utbildningsorterna? Jag är socionom sen 12 år tillbaka och har inte upplevt det svårt få jobb, har just i dagarna fått ett nytt jobb inom en helt ny branch där jag inte kommer att arbeta som just socionom efter att ha arbetat 3 år som sjukhuskurator. Jag har nyligen rekryterat en vikarie och fick in ett 30-tal ansökningar varav drygt hälften var kvalificierade. De jag fastnade för var de som skrev kortfattat om var de jobbade nu och _varför_ de sökte just denna tjänst. Sen förstås en riktig CV med tidigare erfarenheter men de som man kom ihåg var de som tex la till på slutet att; "jag är en hejare på att baka" , "jag har dansat riverdance i flera år" eller nåt annat lite mer personligt och trevligt om sig själv.

Det låter som det viktigaste är att våga söka utanför sin bostadsort, även om lönen generellt är något lägre på mindre orter. Lycka till!

• HelenaMaria

Tack för svaren!

Ja, bor man nära en utbildningsort kan det vara svårt med jobben. Mitt nuvarande jobb ligger runt 3 mil från utbildningsorten men även hit dras ju alla socionomer såklart. Jag har en del arbetslivserfarenhet men till nackdel för mig är att jag arbetat med samma sak (ek. bistånd) sedan jag tog examen -04. Jag tror att de som haft lite tillfälliga vik inom oliak områden har det lite lättare. En fast tjänst är kanske inte alltid så bra om man vill förkovra sig inom olika områden..? Jag känner att jag sitter fast på något sätt, dessutom är jag i barnafödande ålder och det kanske inte alltid är ett plus. I fortsättningen ska jag nog utelämna från ansökninsgbrevet att jag har barn..

Visst, jag kan söka arbete på lite olika ställen men jag vill inte pendla för långt, speciellt inte när man har ett litet barn. Att flytta är ju alltid ett alternativ men då måste man ju vara överens med sin partner om att göra det.

Svar på tråden Ska man vara övermänsklig för att bli kallad på intervju (socionom)?