• Turikärlek

Kan marsvin bo ute året om?

Vi har två marsvin som vi haft i två år. Jag känner av obehag i luftvägarna så vi ska ge bort dem. Egentligen vill vi behålla dem, känns så jobbigt att ge bort dem. Alla möjliga tankar far genom huvudet, tänk om dem råkar illa ut, tänk om dem får för lite mat, tänk om dem blir ormmat, tänk om...tänk om...Och saknaden kommer vara så stor. Deras ljud, deras närvaro. Vår lilla fyra åriga dotter är så mån om dem, hon pratar med dem, klappar dem, ser efter om dem har mat om inte ger hon det till dem. Känner mig hemsk att ta dem i från henne.

Har nu börjat tänka om man kanske kunde haft dem ute året om. Köpa en säker bur så att inga djur kan ta sig in eller skada dem. Med ett isolerat rum. Men frågan är om dem klarar det, i kylan?

• Svar på tråden Kan marsvin bo ute året om?
  • Ziggystardust

Nej inte i ett sånt kallt land som Sverige. Kaniner kan däremot klara att bo ute åter runt om de har rätt sorts bur och skötsel.

• droppen 1

nej.

marsvin är jättekänsliga djur.

• Fröken Freda

Nej marsvin är inte gjorda för att leva ute det kalla och blåsiga halvåret. De är känsliga för både blåst och kyla, alltså ingen god idé.

Tråkigt att med allergi mot dem.

• OMWF

"Eftersom marsvin kommer från Sydamerika där klimatet är varmt och ganska milt klarar dom inte av att bo ute året runt i Sverige. Marsvin kan inte som till exempel kaniner skaffa vinterpäls, så det spelar ingen roll om man låter dom vänjas in under hösten - marsvin ska inte bo ute under vinterhalvåret!"

Nope.

• Lussekatten87

Bara på sommaren

(¯`°?.¸ ♥ Gabriel 080109 & Lillan BF 090803 ♥ ¸.?°´¯)
  • Turikärlek

Tack för hjälpen. Då finns det väl inget annat göra än att ge bort dem. Hon som ska få dem verkar vara seriös. Var en annan som frågade om han fick ge dem till sin orm, därav den rädslan. Hemskt att det finns dem som matar sina ormar med marsvin eller andra djur. Uch!

Kan man vara allergisk mot något i buren, typ spån? Känslig mot doften också, både när buren är rengjord och när den stått några dagar. Känsligheten varierar också.

• Fröken Freda
    Turikärlek skrev 2009-06-01 11:17:51 följande:
    Tack för hjälpen. Då finns det väl inget annat göra än att ge bort dem. Hon som ska få dem verkar vara seriös. Var en annan som frågade om han fick ge dem till sin orm, därav den rädslan. Hemskt att det finns dem som matar sina ormar med marsvin eller andra djur. Uch! Kan man vara allergisk mot något i buren, typ spån? Känslig mot doften också, både när buren är rengjord och när den stått några dagar. Känsligheten varierar också.
    Omar måste också äta.
    Men jag skulle ju inte heller vilja ge bort mina marsvin (om jag hade några) som ormmat.
    Men har förståelse för att det finns dem som vill att sina ormar ska få mat också. ;) Så de inte sväljer.
  • Turikärlek

Men varför vill man ha en orm som man måste mata med marsvin, kaninungar, hamstar, möss etc? Det är något som jag har svårt att förstå.

Läste att du hade katt. Min flicka vill gärna ha en katt men jag är lite rädd för att dem ska klösa på sofforna, kissa i soffan/sängen/mattan vilket sen inte går att få bort. Men det är kanske inte vanligt att det blir så?:)

Ska göra allergitest 10 juni, så får se om och vad jag är allergisk mot.

• OMWF
    Turikärlek skrev 2009-06-01 11:32:01 följande:
    Men varför vill man ha en orm som man måste mata med marsvin, kaninungar, hamstar, möss etc? Det är något som jag har svårt att förstå.
    Men vad ska dom annars äta?
  • Fröken Freda
    Turikärlek skrev 2009-06-01 11:32:01 följande:
    Men varför vill man ha en orm som man måste mata med marsvin, kaninungar, hamstar, möss etc? Det är något som jag har svårt att förstå. Läste att du hade katt. Min flicka vill gärna ha en katt men jag är lite rädd för att dem ska klösa på sofforna, kissa i soffan/sängen/mattan vilket sen inte går att få bort. Men det är kanske inte vanligt att det blir så?:) Ska göra allergitest 10 juni, så får se om och vad jag är allergisk mot.
    Visst det kan man väll ha svårt för och det kan jag förstå men då tycker jag ju synd om den stackars ormen som ändå har rätt att leva lika mycket soom dina marsvin. Sen att du inte vill ge dina marsvin till en orm är ju en annan sak och fullt förståelig.

Jo jag har två innekatter. Min katter klöser inte på soffan men de har varit på den någon gång. Och högtalarna låg ridigt till ett tag. Men vi åtgärdade problemen med fyspray där de inte fick klösa och kattmyntspray där de skulle klösa och det funkar bra. Men det är inte alla det funkar för. Hur vanligt det är att det funkar eller ej vet jag inte.

Om du tror att du är allergisk mot marsvinen så ska du kanske inte skaffa en katt? Fast det är klart, kollar du upp det så kanske du får svart på vitt om du kan ha en eller inte. 
  • svenneduva

Sydamerika har ett mycket varierat klimat. så att säga att Sydamerika har ett varmare klimat är att generalisera lite väl mycket. Sydamerika har allt från permanenta glaciärer till heta öknar. 

Såg dock en dokumentär om indianer som bodde högt upp i Anderna som hade marsvin som både husdjur och mat. Klimatet var milt sagt bistert men marsvinen verkade inte bry sig. Det är förvisso skillnad på de avlade marsvin vi har i Sverige  och de i Anderna.

Vi har aldrig haft våra marsvin ute året runt men de brukade få vara ute i snön när solen tittade fram. De hade väldigt roligt och klarade sig fint. Nu funderar vi på att skaffa marsvin igen och funderar också på att ha dem ute året runt. Håller därför på att kolla vad andra säger om detta men har ingen egen erfarenhet av detta.
    Jag vet dock att exotiska fåglar klara sig utmärkt ute året runt i Sverige så länge de har ett väl isolerat och dragfritt kryp in att tillgå.

Svar på tråden Kan marsvin bo ute året om?