• Anonym (ont)

IBS med kramper?

Hálva natten har jag legat vaken med kramper i magen och har ingen aning om varför jag har dom. Läkarn säger att jag har IBS(pga av ständig diarre och ont), men de kramperna jag hade inatt var olidliga. Var inte på några toabesök ,men på morgonen så var allt som vatten. Tycker sånt här är otäck :(
    Har haft blod i avföringen innan(inte nu) med de hittar ingen källa så att säga.. Någon somn har varit med om liknande?

• Svar på tråden IBS med kramper?
  • Anonym

på vilket sätt är dina kramper? känner igen mig. ibs här med. men mina kramper är troligen magkattar.

• Anonym (ont)

Dom kommer från och till, satt rätt högt upp magen, vilket jag inte brukar ha. Jag brukade att ta en losec mups inatt men det funkade inte det heller :/

• Anonym (ont)

testade inte brukade *

• Anonym

hur känns det? min mage krampar ibland av ibsen verkar itne var amycket att göra åt. kolla så det inte är något annat bara.

• Anonym

Jag har ibs och vaknade av kramper några dagar sen.. Hade aldrig haft såna kramper förut, gick på toaletten samtidigt men det kom inte så mycket det smärtade bara i ryggen och magen. började sen skaka av smärta och kallsvettas och låg hela lördan för att jahade så ont o va helt öm i magen men det gick över dagen efter..

Jag tror det kan ha med att jag stressade jätte mkt med plugget och åt dålig mat dagen innan.

• Anonym (hemskt)

hej har med ibs har använt imodium 2tabl varje dag i över ett år har fungerat så bra inga kramper nästan inga problem har kunnat vara människa igen!

Nu är jag gravid och får ej lov att ta imodium längre och kan inte hellar fungera som vanligt.

Ibs är jobbigt och innebär kramper även utan toalett besök som med toalett besök!

Det kan hjälpa med fibrer men de kanske du provat? dock är de bara imodium som hjälpt mig.. lycka till hoppas de släpper

• Anonym (ont)

Den brukar krampa en hel del, nästan varje dag, men man vänjer typ :/ Men så ont jag hade hade jag alrig haft innan. Men nu är det borta :)
    Men ska endå till doktorn imon för några veckors var det blod och skit (höhö) så det ville kolla upp det :( Rektskopi, mindre trevligt :/
    Erfaremhet någon??

Jag brukar äta dimor när det är som värst eller om man ska iväg någonstans och man inte kan akut landa när man behöver..

• Anonym (D.D "Långt svar)

Tjuu!

Jag har haft IBS sedan fyra år tillbaka. Jag har extrema kramper i magen, ibland kan jag t.o.m kräkas p.g.a smärtan, försöker inte skrämma dig nu så du vet ;D
    Jag fick iaf göra koloskopi, dock blev den rätt misslyckad. Dagen innan undersökningen så skulle jag dricka vidrigt laxeringsmedel på morgonen och kvällen. Under dagen då jag skulle undersökas så fick jag lugnande och lustgas. Jag kommer inte ihåg ett skit :O Var helt borta. Eller ja, det enda jag minns var att jag fick jävligt ont i magen och snyftade.
    Det är så att sista biten av tarmen är den jobbigaste. Tydligen så kunde de inte kika hela vägen ner på mig där och dessutom var jag inte tillräckligt "ren" i tarmen. Så de ville göra om allt en annan gång, skulle inte tro det.
    Jag hade frågat några veckor innan om de kunde söva mig, men nej nej.
    Fick dock reda på efteråt att jag VISST kunde fått blivit sövd och de också kunde ha gjort en tarmsköljning på mig. Suck.

Alla har ju inte sån otur som jag hade, Så om du vill bli sövd så säg det och om de stretar emot så stå på dig!
    Lycka till!

• PrettyGirl

Jag har ibs sen ett år tillbaka. Jag har ofta kramper i magen i samband med toabesök. Det börjar med att "mullra" och röra sig i magen, och sedan får jag väldigt ont. Det släpper när jag varit på toa, ofta är det diarreè el vattenlik avföring då. Jag kan få dessa kramper flera gånger under en och samma dag, och det är väldigt besvärligt om jag tänkt göra något speciellt den dagen.

• Anonym
    PrettyGirl skrev 2009-06-05 10:12:34 följande:
    Jag har ibs sen ett år tillbaka. Jag har ofta kramper i magen i samband med toabesök. Det börjar med att "mullra" och röra sig i magen, och sedan får jag väldigt ont. Det släpper när jag varit på toa, ofta är det diarreè el vattenlik avföring då. Jag kan få dessa kramper flera gånger under en och samma dag, och det är väldigt besvärligt om jag tänkt göra något speciellt den dagen.
    Jag har också problem med magen och läkarna är nu inne på en teori att det är IBS men även något annat...så fort som jag ska iväg någonstans fast att jag inte känner mig jättenervös så får jag som kramper och panikångest att jag måste hinna till toaletten. Detta är pinsamt då mina vänner ger mig pikar för detta. Har provat att ta imodium men då blir magen alldeles uppsvälld och värken och känslan att behöva gå på toaletten finns kvar men då kan jag inte göra nr2 istället. Jag tål laktos osv och är noga med vad jag äter men det hjälper inte.
  • Anonym (ont)
    Anonym skrev 2009-06-05 11:39:55 följande:
    Jag har också problem med magen och läkarna är nu inne på en teori att det är IBS men även något annat...så fort som jag ska iväg någonstans fast att jag inte känner mig jättenervös så får jag som kramper och panikångest att jag måste hinna till toaletten. Detta är pinsamt då mina vänner ger mig pikar för detta. Har provat att ta imodium men då blir magen alldeles uppsvälld och värken och känslan att behöva gå på toaletten finns kvar men då kan jag inte göra nr2 istället. Jag tål laktos osv och är noga med vad jag äter men det hjälper inte.
    Tråkigt att dina vänner ens kommenterar det :/ Jag brukar alltid ta en eller två dimot tablett om jag ska iväg och känner att de kan gå illa, eller så brukar jaga bara ta det ifall så slipper jag ens tänka på det :)
    Men det är jätttejobbigt med alla kramper och toalettbesök på alla dessa olika tider.. Som tur är har jag ett jobb som gör att de funkar :)

Hur klarar ni erat jobb eller vad jobbar ni med??
  • Anonym (ont)

Taskigt att inte få sövas ! Det fick jag göra bara när jag skulle kolla nedre delen av tarmen och gastroskiopi(genom munnen), men var nog min mamma som låg på lite då, ´var några år sen..
    Spy har jag inte heller lyckats göra ännu, men brukar må illa ganska mycket..
    Tycker att dom bride hitta en botemedel mot IBS nu när det är så pass vanligt :)

Svar på tråden IBS med kramper?