TheMother skrev 2009-06-01 14:21:02 följande:
Mössa är för att förhindra öroninflammation av vinddraget. Du som har en 2-månaders kan
iaf köpa en hjälmmössa för att skydda öronen, min son är 8 månader och 46 cm runt huvudet, inte lika lätt. Just nu har han en mössa som är nåt nummer förs stor, den svalaste jag kunde hitta. Inte roligt att sätta på det, men har inte så mycket val.Jag har på sonen en långärmad skjorta, svala byxor och strumpor i vagnen. Plus att han alltid är i skuggan. För trots skugga så blev han röd om kinderna när vi gick till stan i lördags (ej av värme alltså). Jobbig tid nu, själv vill man vara ute men de små verkar inte klara så mycket i värmen vilket ju är synd.
Man får INTE öroninflammation av vinddrag. Det är en infektion i kroppen som kan sprida sig till hörselgången.
En 8-månaders behöver ingen mössa i den här värmen, däremot en solhatt. Och vid den åldern kan de själva reglera sin kroppstemp, till skillnad från en 2-månaders.
Klä ditt barn som du klär dig själv är en bra grundregel.
Lager på lager är också bra, då är det lätt att ta av om det blir varm och ta på igen om det blir lite svalare
Att känna i nacken är som sagt en bra indikator, likaså att känna på bröstet.