• branca

Hur klä spädbarn i sommarvärmen???

Jo, nu när det är så varmt vet jag inte hur jag ska klä min 2 månaders bebis.

Överallt läser jag om att de ska ha mössa (!!) även på sommaren, men det blir ju sjukt varmt! Inne i vagnen är det redan varmt, och jag har även tagit av strumpor och ibland byxor.

Hur klär ni dem? Tror ni att det är ok med bara body i denna värme?

// Förvirrad 1-gångsmamma

• Svar på tråden Hur klä spädbarn i sommarvärmen???
  • NiXxI

Här inne (utan sol, vind och drag) så lgger min 5-dagars i bara kortärmad body....
    Känn efter själv hur tempen är på din baby, känn på ryggen/nacken...där brukar det indikeras p hur varm/kall bebis är.

jahapp
  • Trollungen08

När min dotter var 2 månader så hade jag väldigt tunna kläder på henne. O låg hon i vagnen så hade jag inte mössa på. Men låg hon på en filt i gräset så hade hon en tunn mössa på sig. O sen hade jag även ett parasoll så hon inte låg i solen. Var det väldigt varmt så la jag henner naken en stund filt med en handuk under. Men om det blåser så kan man ha body på.

Min bvc sköterska sa att man ska klä barnet efter sig självt. Känner du dig varm så är oftast barnet det med.

• korven72

Tunna ljusa bomullskläder, eller bara blöja om det är jättevarmt.

Tänk på att ställa vagnen i skugga och amma/ge tillägg regelbundet så bebben får i sig vätska =)

• Lena

Solhatt och en klänning har vår dotter. Solhatt skyddar huden under det tunna håret från att bli brännt och hindrar solen från att stråla direkt i ansiktet.

• KarlstadKarin
    branca skrev 2009-06-01 14:12:58 följande:
    Jo, nu när det är så varmt vet jag inte hur jag ska klä min 2 månaders bebis. Överallt läser jag om att de ska ha mössa (!!) även på sommaren, men det blir ju sjukt varmt! Inne i vagnen är det redan varmt, och jag har även tagit av strumpor och ibland byxor. Hur klär ni dem? Tror ni att det är ok med bara body i denna värme? // Förvirrad 1-gångsmamma
    Jag tror att du som mamma själv bäst märker vad din lilla kan ha på sig.
    I vagnen finns det igentligen ingen anledning att ha en mössa på babyn, bara den inte har solen direkt på huvudet.
    En tunn sval body och ett myggnät på vagnen så blir det bra!
    Lägg en termometer vid huvudändan i vagnen så ser du hur varmt det blir. Försök att ha vaghen i skuggan då det är riktigt varmt ute, och lägg hellre en sval bomulsfilt på barnet om det känns lite kalt.
    Testa dig fram! Små barn mår inte bra av att ligga i för varm vagn.
  • TheMother

Mössa är för att förhindra öroninflammation av vinddraget. Du som har en 2-månaders kan iaf köpa en hjälmmössa för att skydda öronen, min son är 8 månader och 46 cm runt huvudet, inte lika lätt. Just nu har han en mössa som är nåt nummer förs stor, den svalaste jag kunde hitta. Inte roligt att sätta på det, men har inte så mycket val.
    Jag har på sonen en långärmad skjorta, svala byxor och strumpor i vagnen. Plus att han alltid är i skuggan. För trots skugga så blev han röd om kinderna när vi gick till stan i lördags (ej av värme alltså).
    Jobbig tid nu, själv vill man vara ute men de små verkar inte klara så mycket i värmen vilket ju är synd.

• Lena

Den första månaden ett lager mer än dig, sen samma till de börjar röra på sig då blir det lagom ett alger mindre. Men det är ju bara en riktlinje. Att ha något på huvudet är också bra och en luftig solhatt behöver inte bli varmare.

• LillaJag89

på vår fem månaders dotter har vi sommarbody med ben, och solhatt. Blir det blåsigt lägger vi bara på en bommulsfilt. Alldeles lagom för henne. Sen är det väldigt olika barn till barn, om de är varma eller kalla av sig.

• Alle
    TheMother skrev 2009-06-01 14:21:02 följande:
    Mössa är för att förhindra öroninflammation av vinddraget. Du som har en 2-månaders kan iaf köpa en hjälmmössa för att skydda öronen, min son är 8 månader och 46 cm runt huvudet, inte lika lätt. Just nu har han en mössa som är nåt nummer förs stor, den svalaste jag kunde hitta. Inte roligt att sätta på det, men har inte så mycket val.Jag har på sonen en långärmad skjorta, svala byxor och strumpor i vagnen. Plus att han alltid är i skuggan. För trots skugga så blev han röd om kinderna när vi gick till stan i lördags (ej av värme alltså). Jobbig tid nu, själv vill man vara ute men de små verkar inte klara så mycket i värmen vilket ju är synd.

Man får INTE öroninflammation av vinddrag. Det är en infektion i kroppen som kan sprida sig till hörselgången.

En 8-månaders behöver ingen mössa i den här värmen, däremot en solhatt. Och vid den åldern kan de själva reglera sin kroppstemp, till skillnad från en 2-månaders.

Klä ditt barn som du klär dig själv är en bra grundregel.

Lager på lager är också bra, då är det lätt att ta av om det blir varm och ta på igen om det blir lite svalare

Att känna i nacken är som sagt en bra indikator, likaså att känna på bröstet.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • 2 små prinsessor

min 4-mån har idag en tunn bomullsklänning utan ärmar, och en tunn solhatt. I vagnen behöver hon inget på huvudet. Hon är dock inte imponerad av värmen, så idag har vi hållit oss inne.

Svar på tråden Hur klä spädbarn i sommarvärmen???