• gravid

Hur planterar man en ros??

Fick en ros (Imperial palace ros) av min sambo men har ingen aning om hur man ska plantera den. Kan jag plantera den med vanlig plantjord eller behöver jag nån spec rosjord?

• Svar på tråden Hur planterar man en ros??
  • menilla

Jag har planterat några rosor med vanlig jord och gödsel och några med rosjord. Märker ingen skillnad helt ärligt.
    De växer som ogräs allihopa just nu.

• nynaeve80

det är inte dumt att köpa rosjord, sen är det bara att plantera så att okuleringen (osäker på stavningen) hamnar under jordytan.
    Glöm inte att vattna ofta.

• Diablo

Vi brukar säga att du ska gräva minst ett dubbelt så stort hål som krukan som den står i desutom ska den planteras en decimeter djupare än den står i krukan. Då är man på säkra sidan. Sedan är det aldrig fel att blanda i lite gödsel när du planterar.
    Sedan böar du vattna hela denna växtsesongen.

Lycka till!

• Pumpkin

Eftersom rosor föredrar lerig jord så kan det vara bra att köpa lite rosjord.

• Champis

Först och främst. Rosor älskar sol. Välj en solig plats som gärna är skyddad från hård blåst. Ta fram en stor hink och låt rosen stå i vatten några timmar innan plantering.

Är man duktig på jordförbättring och vet vad rosor vill ha behöver man inte någon specialjord. Tyvärr visas inte på trädgårdsprogram på TV hur man blandar sin vanliga matjord för att olika sorters växter ska trivas. Däremot görs ogenerad produktplacering av ett visst märke av påsjord.

Vill du göra det enkelt för dig så köp rosjord. Gräv en grop. 50x 50 x50 cm. Blanda den befintliga jorden med rosjord. Det är inte meningen att rosen ska stå i 100% rosjord. Om du skulle få rosjord över kan du spara den under sommaren eller lägga ut den till Klematis eller Pioner.

Det ska även gödslas i jorden du blandar till rosen. Antingen köper du en färdig balandning som heter rosgödsel. Själv föredrar jag kogödel på påse. Den är torvblandad och luktar inte. Det är dock ganska mycket i en påse och är det bara rosen som ska gödslas kan det bli mycket.

När du är klar med jordblandningen (en del gamal jord en del rosjord och en del kopåse) Alternativet till kopåse är som sakt rosgödsel. Där finns beskrivet exakt hur mycket gödsel din ros behöver. Din ros är en rabattros. Du kan även använda planeringsjord. Jag har inte själv så stor erfarenhet av den en jag skulle bland ut den med lite av den befintliga joden. Rosen ska sitta ganska djupt ner i jorden. En 5 cm från jorden finns ett ympställe - en klump på stammen. Detta ymställe ska hamna 50 cm under jorden för att skyddas. Avsluta planteringen med att vattna ordentiligt.

Och som någon skrev. Vattna. Första säsongen är inte rosen rötter välutvecklade. Är jorden runt rosen torr så vattna ordentligt när du vattnar. Småduttande främjar inte rötterna att söka sig nedåt.

Hmmm. Har jag glömt något? säkert.... Fråga om något är oklart.

Sisit

• Weird One

Mitt råd är liknade alla andras, med ett undantag.

Gödsla inte!

Växten kommer inte att ta till sig gödning under vårplantering om plantan är barrotad.
    Risken är stor att man bränner rötterna.
    Är det dock en krukodlad är det inga problem att göda, men bäst är det att göda det man planterar på hösten, det är oftast krukodlat och rotat.

Jag baserar mitt råd på vad en trädgårdsmästare med 55 års erfarenhet lärt mig.

/ Trädgårdslärligen

Svar på tråden Hur planterar man en ros??