• Vicka81

2-åring som fortfarande dreglar

Har en tjej här hemma på 2år som alltid har dreglat mycket och det verkar inte alls vara på väg att upphöra. Fortfarande byter jag kläder på henne ett par gånger varje dag. Hon talar bra och tydligt (tycker jag som är van iaf) och mycket men tappar ut hälften av maten när hon äter. Funderar lite över munmotoriken? Hur vanligt är det att barn dreglar (mycket) i två-årsåldern egentligen?

• Svar på tråden 2-åring som fortfarande dreglar
  • Leniz1

Min son som nyligen fyllt två dreglar också fortfarande. Har inte tänkt så mycket på att det skulle vara något konstigt med det. Kanske blir det bättre när alla tänder kommit upp? Min son håller på och få sina sista nu. Han dräller också mycket när han äter men pratar ganska bra. Tror inte det är något att oroa sig över.

• pigglet

Vår kille fyllde 2 i januari, dreglar fortfarande fast mycket mindre nu. Han pratar knappt alls, jag har funderat på om det finns något samband där?
    Han har fått alla tänder, så nu går det inte skylla på det längre...

• Vicka81

Jag är inte direkt orolig men det är himla bökigt när kläderna är ständigt blöta. Och jag funderar på vad klasskompisarna i skolan ska säga när hon har haklapp på lektionerna? Nä, skämt å sido. Jag funderar bara lite över det, inget annat barn som vi känner dreglar på det här sättet. ..

• Mindy

Min son dreglar oxå, snart 2. Han har troligen polyper bakom näsan och munandas därför oftast och då blir det av naturliga själ att munnen är öppen och därför dregel. Kan ditt barn ha samma?? Ofta känns det igen av ansträngd andning.

• En helt vanlig mamma

Kan aven vara svag muskulatur kring munnen. Prova att gora blasovningar, pussovningar, smackovningar och all typ av rorelse dar framst underlappen tranas.
    En pojke jag arbetade at i NYC hade detta problem och hans moster var arb.terapeut och ovade med honom nagra ganger. Dregglingen var borta efter nagra dagars ovning. (menar nu inte att de ovade hela dagarna, men ngn gang per dag)

Svar på tråden 2-åring som fortfarande dreglar