• camillas1985

Hur mycket potatissallad och vanlig sallad räknar man med till 65 personer? Någon som har tips på en god potatissallad man köper?

På lördag är det dop och vi kommer bli runt 65 pers. Vi kommer vara slöa och köpa färdig potatissallad men vet inte hur mycket vi bör köpa. Lika så med vanlig grönsallad vi ska göra, hur mycket räknar man på där?
    Och så får ni gärna lämna tips på god men också lite billigare potatissallad som finns färdig att köpa.

• Svar på tråden Hur mycket potatissallad och vanlig sallad räknar man med till 65 personer? Någon som har tips på en god potatissallad man köper?
  • TigerLinn

opes potatissallad e kanon o om jag fattat rätt även laktos fri så alla laktios introleranta kan äta den..(men kolla upp de med säkerhet innan om de är så att nån ska ah speciel kost så ja inte ljuger för dig)

• kiron

Har för mig att man räknar 350g potatissallad/ port=22750g så det blir en del
    1salladshuvud, 1gurka, 5 tomater o 1burk majs till 7-8port

Hugo 070421 & Agnes 090202
  • h8him

Mängd kallskuret kött 120g/pers. Potatissallad brukar man säga 150-200g/pers. Grönsallad ca 80-100g/pers. Är det mest grovarbetande karlar/tonårspojkar så blir portionerna naturligtvis större! Mycket bröd, gärna ett par olika sorter samt ev småplock drygar ut maten. Fler rätter hade minskat potionsberäkningen.

• camillas1985

Vi kommer ha potatissallad, grönsallad, rostbiff, varmrökt lax och kassler att bjuda på. Vet inte än om vi kommer ha nå bröd till, hade helt glömt bort att ta med det i planeringen och nu börjar pengarna ta slut.

Men tack för era svar, det hjälpte verkligen.

• mosterYster
    camillas1985 skrev 2009-06-02 16:07:22 följande:
    Ni får dock gärna lämna fler tips på god potatissallad om ni vet någon.
    Jag tycker faktiskt att Euroshoppers är helt OK. Det går ju att piffa upp den med tex strimlad/hackad purjolök och dekorera med några kvistar färska örter (timjan, basilika) så ser den genast finare och godare ut. Tips: toppa med en hög med svarta och gröna oliver!
  • nooova

Min svägerska säger att Coops potatissallad är helt underbar. Har hört henne prata om den där flera gånger!! Och den är tydligen billig också.

• camillas1985
    nooova skrev 2009-06-02 17:59:48 följande:
    Min svägerska säger att Coops potatissallad är helt underbar. Har hört henne prata om den där flera gånger!! Och den är tydligen billig också.
    Då ska vi nog ta och köpa en burk och prova imorgon. Tack för tipset.
  • nooova

Gör det! Kom gärna med omdöme sedan :)

Vi ska också ha dop på lördag förresten! Mycket att stå i nu.

• Oneesan

Köp Eldorados på Willys. 10 kg kostar 129 kr och köp lite gräslök och purjolök och tillsätt. Den är godare än Coop

EA Sports challenge
  • camillas1985
    Azumi86 skrev 2009-06-03 10:47:14 följande:
    Köp Eldorados på Willys. 10 kg kostar 129 kr och köp lite gräslök och purjolök och tillsätt. Den är godare än Coop
    Tror det var det märket vi köpte en burk av och provsmakade och jag tyckte den var okej medans andra tyckte den var jätte äcklig.
  • nooova

Det finns en djungel av olika potatissallader. Hoppas ni hittar en ni blir nöjd med, sen kanske ni inte kan göra alla till lags, smaken är ju som baken...

• Freiya

Kosterfiskarns potatissallad e jättegod! den finns på ICA bla. annars har de en på LIDL också som är god, kommer inte ihåg vad den heter, dock. det fyrkantig enkilosburk.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • mosterYster
    camillas1985 skrev 2009-06-03 21:15:46 följande:
    Tror det var det märket vi köpte en burk av och provsmakade och jag tyckte den var okej medans andra tyckte den var jätte äcklig.
    Testat Euroshopper (som sagt )? Den är standardsallad, men det går att piffa upp den genom att hälla ut salladen i en skål och röra i purjo, gräslök och lite extra salt. Lägg oliver som dekoration. Blir som hemgjord fast saftigare (eftersom den legat ett tag).
  • nooova

Vilken potatissallad blev det tillslut då? :)

• camillas1985

Det blev coops fast jag gillade den inte nå vidare men den gick iaf åt på dopet så andra verkade iaf göra det. Vi blandade ut den med lite extra cream fraiche och gräslök.

• h8him
    camillas1985 skrev 2009-06-08 22:18:41 följande:
    Det blev coops fast jag gillade den inte nå vidare men den gick iaf åt på dopet så andra verkade iaf göra det. Vi blandade ut den med lite extra cream fraiche och gräslök.
    Hur beräknade du mängden? Räckte det?
  • camillas1985

Vi köpte 17kg och det blev alldeles för mycket, det blev runt 55 pers allt som allt som kom och det blev kanske 5-7 kg över. Har inte riktigt koll på det. Men vi hade ju så mycket annat till så det gick inte åt så mycket.

• h8him

Då stämde det ganska bra med 150-200 gram/person. det blev ca 180 gram/person hos er.

Hoppas det blev trevligt och att allt gick bra! Nu får ni ha lite grillkvällar med vännerna och stå för potatissalladen den närmaste tiden..:P

Svar på tråden Hur mycket potatissallad och vanlig sallad räknar man med till 65 personer? Någon som har tips på en god potatissallad man köper?