• elmah

Ni som har Amstaff

Hur är det att ha en sådan hund? Vad är det som är lätt respektive svårt med den?
    Ja, det finns en massa annat jag undrar över, men ni kan berätta lite hur ni har det å så om ni vill. Gillar de barn? .. osv osv

Funderar starkt på att skaffa en amstaff, men det får vänta tills sonen e lite äldre iallafall

• Svar på tråden Ni som har Amstaff
  • Lobu

Min tik är underbar mot vårt barn, pussar henne och har mycket tålamod hon har aldrig blivit irriterad på vår tös, tycker hon att hon är lite för jobbig går hon bara in i sovrummet och lägger sig i vår säng och får vara ifred! det är ju "nannydogs" i england tror jag!

lätt respektive svårt....hmmmm...hon är ju "skarp" och lite tuffare än kanske en golden tik. behöver mycket motion men det behöver alla hundar!
    kommer inte på nåt svårt faktiskt, man måste vara bestämd hon kan bli lite "bitchig" men inte på nåt dåligt sätt, det är bara jag som är lite för snäll ;)

Lycka till!

• Nifelheim

Har haft en Amstaff hane tidigare och en blandrastik mellan Pitbull och Amstaff och de båda fungerade helt underbart med barn, de älskade barn och tyckte att de var i precis lagom pusshöjd

Nu har vi en ny Amstaff valp, och precis som med de förra kan jag ibland fundera över varför i hela fridens namn vi inte valde en Golden eller ngt.
    Självklart är det stor skillnad i sättet mellan en tex. Golden än en Amstaff men de ger så mkt gläjde också så det är värt allt extra jobb..

Däremot så fick vi ju nu precis vårt graviditetsbesked efter att vi har hämtat valpen och har insett att dte nog blir FÖR mkt med både graviditet och Amstaff valp samtidigt men det visar sig hur vi gör.

De stora skillnaderna ligger nog inte i hur de är med barn, för barn gillar dem oftast men de är ju "hårdare" kräver mer uppfostran, mer aktivering, alltså inte bara promenader utan betydligt mer hjärnaktivering än vad en Golden kräver.

En sak bara: Köp ABSOLUT inte en Amstaff om ni inte är hundvana, det är elakt både mot er själva, mot hunden, mot andra av samma ras och mot samhället. För det är trots att de är underbara en ras som kräver MYCKET av sin ägare om den ska bli fungerande i samhället...

• Nifelheim

HIHi vad rörigt det blev, det jag menade med att vi kanske borde ha skaffat en golden istället är alla krav från andra om hur hunden ska vara och allas fördomar...

• elmah

har inte så mycket hundvana (har haft en hund för många många år sen) men kan man läsa sig till, alltså läsa hur man ska uppfostra hunden och sånt?
    självklart hade jag tänkt vara snäll mot hunden å allt å inte göra den aggressiv på något sätt.
    men det är inte aktuellt ännu. jag bara kikar runt på valparna t ex på blocket hehe, å sonen e ju bara 3 månader, så jag vill helst att han är äldre (några år iaf)

• Lola Jämtland

Jag kan annars tipsa om rasen Staffordshire Bullterrier. En helt underbar ras som i England kallas "nanny dogs" eftersom de går så bra ihop med barn.

Jag är plastmatte till en sån hund o han är så mysig o snäll!!

• wellah

Engelsk staff (samma som Lola Jämtland skriver om) är heeeeelt underbart gladahundar men såklart även typiskt envisa som terriers Amstaff har jag bara träffat ett fåtal, dom har varit fina. En vän berättade dock om en amstaff som det plötsligt slog slint för när han var 5-6 år och han hade ihjäl mannens får och attackerade hans hästar..... men jag tror ju det kan hända vilken ras som helst... De enda elaka hundarna jag träffat har varit små ilskna hatiska golvmoppar som inte fått uppfostran alls *flin*

• elmah

engelsk staff, är inte det pitbull?

• IceT

Nej, Eng staff, Amstaff & Pitbull är 3 helt olika raser. Med olika egenskaper och olika temperament.

• elmah

okej, nu är jag med. vet du någon hemsida till uppfödare av engelsk staff?
    iofs det är inte aktuellt ännu men vill kolla lite runt

Svar på tråden Ni som har Amstaff