• NSternhag

Hyra för inneboende?

Den 1a augusti flyttar jag, min sambo och våran dotter till en 5a, den är belägen i 2 plan, vi själva behöver bara använda undervåningen så övervåningen kommer vi att hyra ut till min kompis som ska plugga på gymnasiet. Hon kommer ha tillgång till ett sovrum, ett eget vardagsrum och ett eget badrum. Vi har sagt att hon får betala 2000 i månaden för den totala hyran ligger på 8200 kr i månaden och i dem 2000 ingår dels rumskostnad, el och mat plus att jag kan tvätta hennes kläder när jag ändå tvättar våra egna - är detta ett okej pris? Utveckla gärna svaren.

• Svar på tråden Hyra för inneboende?
  • Tecken

Är övervåningen = halva lägenheten? Om ja, så tycker jag att hon ska betala halva hyran.

• Bebisfixerad

du kan lätt lägga på en 1000krpå hyran hon kommer endå billigt undan :)

• MinaFinaste

Tycker det låter väldigt billigt för både hyra el och mat, sen att du ska tvätta hennes kläder... Blir nog tyvärr ni själva som förlorar på det i slutet...

• Borboleta

Förstår jag rätt, ingår all mat i de 2000 kr? Det är ju alldeles för lite då.

• NSternhag
    Tecken skrev 2009-06-01 22:24:00 följande:
    Är övervåningen = halva lägenheten? Om ja, så tycker jag att hon ska betala halva hyran.
    Jo, iofs, men vi försöker att dem ska tjäna på det också - annars skulle dem lika gärna kunna hya vilken lägenhet som helst.
  • NSternhag
    MalinAnnaJosefine skrev 2009-06-01 22:26:55 följande:
    Det är en väldigt snäll hyra för henne. Fast å andra sidan går hon på gymnasiet.Svårt det där.
    Jo, det är väldigt mycket det vi också känner. Vi vill ju att hon ska ha råd att bo hos oss annars skulle vilken lägenhet som helst vara billigare.
  • virren

Rum, el, mat och tvätten fixad.. Kan inte jag få flytta in stället, betalar det dubbla :)..

vet inte men tycker det låter lite väl billigt..

Hur bra kompisar är ni?...

• Smurfan83

Är nog lättare att ta ställning till vilken hyra som är marknadsmässig om du skriver hur stor lägenheten är samt hur mkt som ni kommer att hyra ut.

• trettioplus

Det känns billigt.
    Studenter är förvisso fattiga, så det är onödigt att skinna dem, men 2000 med den servicen känns som underpris.
    Om ni inte vill öka hyran så kanske ni kan dela på tvättbördan eller göra något annat arrangemang där hon får göra någon syssla extra?

Svar på tråden Hyra för inneboende?