• Glittertrollet

Min vovve har fått borelia....

Min lilla älskling har varit lite konstig sen i lördags, hängig, slö. Vill sova, går undan och har sett vissen ut i största allmänhet. Jag märkte ju detta men ibland är han trött och vill vara ifred så jag lät honom vara. Sen igår på kvällen kunde han inte hoppa upp i sängen, han stod där och försökte men man såg att han hade ont, jag blev helt kall. Jag började ju misstänka att nu var det nått på gång. Sambon tyckte jag överdrev, jag sökte lite på nätet efter borelia symptom vilka stämde helt med hur min vovve varit. Där stod massa "dålig" information. Alla andra hundägare med erfarenhet av borelia (och den där andra fästing sjukdommen jag inte minns namnet på nu!) har slutat med avlivning. Satt och grät hela kvällen och var vaken större delen av natten till idag, den tid jag sov drömde jag mardrömmar. Idag var jag uppe och passade telefontiden hos veterinären, fick komma först faktiskt, jättesnäll veterinär som klämde in oss innan en operation. Min vovve har jätteont! Han skrek, morrade högg efter veterinären och darrade i hela kroppen. Han har massa feber och värk i ryggen. Jag lider!
    Nu sa hon att hon trodde detta var precis i början av infektionen och att antibiotika skulle hjälpa och att min älskling ska bli helt frisk. Jag hoppas verkligen det. Jag vet inte vad jag gör om han dör. Bara för ca två år sen dog min första hund i en olycka och jag blev helt förkrossad och sörjer fortfarande. Då hade jag ju ändå en av mina hundar kvar.
    Veterinären sa att man ser att tabletterna verkar nästan med en gång och febern går ner och på tio dagar ska han vara frisk om allt går bra. Hoppas hoppas! Finns det någon här på FL som har erfarenhet av detta snälla skriv ett par rader. Ovissheten gör mig galen, jag försöker verkligen att inte ta ut allt dåligt i förskott men samtidigt är jag rädd hur jag kommer reagera om jag inte mentalt förberder mig på det värsta....
    hej!

• Svar på tråden Min vovve har fått borelia....
  • Monster

Oj stackarn,

det var inte lätt. Men det verkar som du har en bra veterinär redan tidigt till vovven och då finns det bra chanser att medicinerna biter som de skall.

Jag har själv djur hemma och vet att de alltid ibland har sina sovar dagar och vill vara i fred, precis som vi människor med. Bra att du reagerade fort så symptomen visade sig.

Massor, mängder med kramar,

Monstermor

• Peppa

Usch..dessa små äckliga fästingar. Så mycket de ställer till med.
    Hoppas verkligen att din lilla ?parson? repar sig.

Min styvfar fick borelia och en hund i klubben fick det, bägge blev först riktigt sjuka men har nu repat sig. Men det tar låång tid. 1-2 år i vissa fall.
    men det går!

Lycka till, mvh Petra

• Glittertrollet

Hamnade ju helt fel, ber om ursäkt!

• sara75

Usch vad hemskt för er. Hoppas att medicineringen hjälper och att din hund blir sig själv igen. Försök tänka positivt!

• kattis81

stackars lille doggen hoppas medicinen hjälper! för både din å hans skull. du vet det finns fästingmedel va? en slags salva tror jag det är som man tar i nacken på hunden, då vill inga fästingar bita sig fast. lycka till!

• ängling

Jag har två hundar varav den ena insjuknade väldigt kraftigt för en två år sedan... Han låg inne akut i en veckas tid o sedan ytterligare ett par gånger efter det. Han hade antikroppar mot både borrelia och erlichia (eller hur det nu stavas) plus en okänd infektion av något slag i kroppen. Det var tveklöst den tyngsta perioden i mitt liv... MEN han repade sig!!! Och ganska snabbt dessutom! Och nu, två år senare är det fortfarande full rulle, även om JAG inbillar mig att han fortfarande får återfall då o då... Helst varma sommardagar när han är lite extra slö... Inser ju att jag kallsvettas i onödan men jag kan inte hjälpa det... Du ska se att det går vägen för dig o din älskling också! Jag ska hålla alla tänkbara tummar för er!
    Kram från mig!

• Samba

Åhhh, jag håller tummarna för dig och din vove!
    Hoppas att det går bra med medicineringen!!
    Varma kramar!

• Malin mamman

Min förra hund fick borrelia och blev frisk från den. (Dog tyvärr av sin epilepsi istället, man trodde ej att det hade ett samband).

Min ena häst är triangelmärkt pga borrelia, får ej tävlas men funkar bra som promenadhäst. Pigg och frisk men får återfall ibland då han tappar lust och ork.

Din hund blir säkert frisk!!

• fannybus

hur går det för hunden?

• Glittertrollet

Hej alla, Wilde med matte här!
    Svårt att säga om han är på bättringsvägen verkar som det går upp och ner. Men han har ju trots allt bara ätit tabletter i tre dagar, så.. Jag tycker han verkar bättre men hispig som man är kollar man noga allt han gör hur han ser ut och ska tolka det. Han äter ju så det är positivt.
    Jag får avakta tills imorrn sen ringer jag veterinären igen.
    Han var ju varit rätt go på promenaden lekte lite med en pinne och hoppade och skuttade så så fasligt sjuk kan han väl inte vara då... så jag hoppas det går vägen. Så svårt att ta tempen på honom, han har ju lite attityd om man säger, (ha ha ha,)annars hade det varit det klart bästa sättet att se om han svarar på tabletterna. Han är en jack russell terrier, ingen parson dock, han är tre år och det bästa som finns! Tack alla för omtanken, det värmer. Fortsättning följer.
    Kramar!

• kattis81

jätteskönt att höra det verkar gå bra, är tokig i hundar och vet hur det känns när ens hund e sjuk. hoppas det fortsätter åt rätt håll

• Niquilota

Undrar också, jag vet hur jobbigt det är när ens djur är sjukt. Man blir så maktlös, fruktansvärt ... Hoppas att han har piggat på sig lite!!

Annika

• Glittertrollet

Hej alla.
    Wilde och matte här. Goda nyheter, Wilde är nästan återställd, han är lits stel i bakvagnen. Det käns så skönt att få tillbaka sin vovve, han har ju varit så dåligt och långt ifrån sig själv. Men i dag är han sig själv ut i svansspetsen. Busar runt här i lägenheten, knycker strumpor och leksaker för att få igång oss. Pigg blick och han vill aldrig vända hem på promenaden. Så, jag känner sån lättnad, imorrn ska vi till veterinären och kolla upp läget och en tass. är det inte det ena så är det det andra. Han är svullen och röd mennan två tår på ena framtassen. Men detta är ju en baggis. Tack för er omtanke, det värmer.
    Ha de så bra!
    Wilde Ville med matte Madde.

• Glittertrollet

puffar så ni ser....

• kattis81

åh, vad gött det är med lyckliga slut
    hoppas ni får en fin sommar utan fästingar..!

• Samba

Åhh, vad glad jag blir!!
    :-P

Svar på tråden Min vovve har fått borelia....