• Nette

Någon smarting som vet varför februari har 28 dagar?

Varför har vissa månader 30 dagar och vissa 31? och varför februari bara 28? Att 365 inte är delbart med 12 det vet jag men varför är det just som det är och som sagt vad hände med stackars februari?

• Svar på tråden Någon smarting som vet varför februari har 28 dagar?
  • Tin o Trolls mamma

Hmm, sök på google vet jag. Jag har haft koll på det där, men har inte alla bitar helt klara, så det är bäst att du kollar nån annanstans.

Har för mig att det var vid något kyrkoråd för evigheter sen som de bestämde allt sånt där.

Ekorren.

• kornelia

Det är inget man bestämt...UTAN har att göra med jordens rotation runt solen! På ett år rör sig jorden ett varv runt solen. Äsch, nu har jag visst glömt jag oxå....*morr* Men det har med antalet dagar på ett år att göra i förhållande till jordens rotation runt solen. det är så mkt jag minns...

Hoppas du hittar nåt smartskaft som kan hjälpa dej *S*

KRAM

• uniMog

"Den gregorianska kalendern är vår nuvarande tideräkning eller kalender, vilken infördes av påven [Gregorius XIII]? på 1500-talet och ersatte då den julianska kalendern. Orsaken var skillnader i årets längd. Båda kalendrarna har skottår vart fjärde år, men den gregorianska kalendern gör undantag för vart hundrade år, utom vart fyrhundrade år. Sedan Julius Caesar införde den julianska kalendern hade man alltså firat skottår och tagit ut en skottdag för mycket år 100, 200, 300, 500, 600, 700, 900, 1000, 1100, 1300, 1400 och 1500. Vid införandet i katolska länder år 1582 hoppade man över tio dagar för att kalenderåret skulle komma ikapp med jordens rotation runt solen. Den 4 oktober 1582 följdes av den 15 oktober 1582. "

Dvs: jordens rotation stämmer inte överens med 365 dagars år därför måste man ha "skottdagen".

• Nette

Skottdagen vet jag också varför man har!

• Tin o Trolls mamma

kornelia: Visst måste människor bestämma att just februari ska ha just 28 dagar. Jag tror inte att varken djur eller natur bryr sig om det!!

Ekorren.

• kornelia

Tin o trolls mamma

Du har rätt! Att det är just februari, detta har man bestämt. Jag tänkte fel...Nämligen trodde jag att TS undrade varför februari har 28 dagar!

• pickles

Jag har för mig att det ligger till så här; (rätta mig om jag har fel)

Februari har inte alltid varit månad två, utan den var förr årets sista månad. Jämför september (sept=sju) oktober (okt=åtta som i åttahörning=oktagon) december (dec=tio som i deciliter) alltså var februari månad tolv och därför skarvade man just i februari.

Jag tror det var något sån´t. Om det var det du undrade alltså..

• Tin o Trolls mamma

pickles: Det låter logiskt och bekant!

Ekorren.

• pickles

Ekorren
    Ja, eller hur! Då måste det vara så! Vi bestämmer det tycker jag!

• Nette

Låter smart!! men följdfrågan blir då: -Varför ändrade man den till månad två?

• pickles

Ok, får väl svara på det då...

Januari är årets första månad enligt juliansk och gregoriansk kalender. Romarna helgade denna dag åt guden Janus, som var dörrens och begynnelsens gud. Janus hade två ansikten, ett som blickade mot det nya året medan det andra såg tillbaka på det gångna året.

Februari markerade i äldre romersk tideräkning slutet på året, och månaden har fått sitt namn efter försonings- och reningsfesten, vid årsslutet, "februa", där även kvinnor deltog. Februari har i många flera europeiska länder även kallats kvinnomånaden och på skottdagen, som infaller i februari har ungmör enligt gammal tradition rätt att själva fria.

Mars var fram till 153 f.Kr. den första månaden i det romerska året. Månaden är uppkallad efter den romerske krigsguden med samma namn. Det sades att det var en bra månad att starta krig i.

(enligt hem.passagen.se/peter_lofstrand/matatid.html)

• Nette

Det förklarar ju fortfarande inte varför man har valt att ha 30 eller 31 dagar i alla andra månader, hade man haft 30 dagar i två månader som nu har 31 så skulle ju även feb få 30 dagar?

• Tin o Trolls mamma

Nette: Men då stämmer det inte med årets skiftningar.

Ekorren.

Svar på tråden Någon smarting som vet varför februari har 28 dagar?