• Majja

Farligt med uppvärmd spenat?

Hej på er allihop.
    Tänkte höra om någon av er vet om det är farligt för bebisen om jag äter återuppvärmd spenat. På livsmedelsverkets sida står det att det är ok (för ogravida ) att äta om man värmer den ordentligt. Men det står också att ämnet nitrat som kan bildas är särskilt farligt för små barn under 1 år.
    Så hur ska jag göra, jag har en ljuvlig vegetarisk lasagne i kylen, vågar jag eller vågar jag inte äta av den.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Farligt med uppvärmd spenat?
  • Majälva

Jag undrar också, fast vill knappt veta om svaret är att det är farligt. Jag åt vv:s spenatpannkakor eller nåt sånt flera ggr i augusti... Sen kom jag på att jag nån gång hört nåt om nitrat och spenat... Isf är skadan redan skedd.

• Tyzon

jag tror inte det är så faligt om man inte käka det varje dag, men det är även bra att dicka mjölk för det neutralisera nitrate lite........ha de

• Alexa

Läste nyss i en 2 år gammal "Vänta Barn" tidning att gravida inte skall äta spenat överhuvudtaget... Varför stod det inget om...

Jag tycker inte ens om det men man snappar ju upp allt som finns att läsa...

//Alexa

• Majblomman

Småbebisar ska av samma anledning (nitrat) inte heller äta spenat förrns de blir lite större.

• JsN

Spenat (som är en mycket nyttig grönsak) kan bilda nitrit/nitrat vid nedkylning/lagring. Därför ska man vara försiktig med återuppvärmd spenat.

Nitrit och nitrat kan ge methämglobinemi (försämrad syreupptagning i blodet)

Barn under ett år ska man inte ge spenat alls. I livsmedelsverkets riktlinjer för dricksvatten står att man vid höga nitrit och nitrathalter ska kommentera att vattnet bör ej ges till barn under ett år. Där står INGET om gravida. Jag tror inte att det är någon fara för gravida eftersom det är mammans syreupptagning som eventuellt skulle försämras och hennes blodvolym är så stor.

• Skrymt

Synd - spenat innehåller massor av folsyra...

• Tussa

Hejsan!!
    Jag var på inskrivnings samtal idag och eftersom jag härromdagen läste denna tråden (efter att ha ätit uppvärmd spenat.... blev lite lätt orolig) så frågade jag min barnmorska om det kan vara farligt för barnet att äta uppvärmd spenat. Hon sa att det är inte farligt, hon hade aldrig hört talas om att det skulle vara farligt. Hon sa, precis som någon annan skrivit att det kan "frigöras" nitrat vid uppvärmning och att detta om nått, kan orsaka njursten (tror att det var det hon sa.. har redan förträngt det) hos mamman. Men hon tyckte absolut inte att jag skulle sluta äta mina spenatpiroger för det..... Spenat innehåller ju mycket bra oxå. Så, ingen fara på taket.....

Svar på tråden Farligt med uppvärmd spenat?