• Rokka Jill

klorin gav gula fläckar på kläderna.

hej hade spillt på vita kläder och tog bort det via klor/klorin.
    FLäckarna försvann, men nu har det gulnat där jag hade klorinet. Hur räddar jag plaggen?

• Svar på tråden klorin gav gula fläckar på kläderna.
  • Rokka Jill
    mirakelasta skrev 2009-06-02 12:08:03 följande:
    Vita kläder kan ofta vara FÄRGADE vita och då får du helt enkelt färga om dem.
    Oj.. Nämen det var något nytt för mig.
  • Lilla Lotta

Det går att bleka vita kläder alt. ta bort fläckar från vita kläder med något som heter Remol, finns att köpa på vanlig livsmedelsbutik. Det var ett tag sedan jag använde det själv men jag tror det är ett pulver man löser upp i en hink med vatten. Sedan lägger man i kläder eller tyget som ska blekas och rör om. Minns att det luktade ganska starkt och att det blev väldigt vitt när det var klart.

• Rokka Jill

Lilla Lotta skrev 2009-06-02 22:28:39 följande:

Det går att bleka vita kläder alt. ta bort fläckar från vita kläder med något som heter Remol, finns att köpa på vanlig livsmedelsbutik. Det var ett tag sedan jag använde det själv men jag tror det är ett pulver man löser upp i en hink med vatten. Sedan lägger man i kläder eller tyget som ska blekas och rör om. Minns att det luktade ganska starkt och att det blev väldigt vitt när det var klart.
    UNDERBART
  • Lin

Hej hej!
    Jag tänkte bleka några vita (grådassiga) linnen i klorin och de blev då gulaktiga. Jag har nu fått lära mig att det är bara ren bomull jag kan bleka.
    Så nu vill jag färga om linnena så de blir vitsa, men jag hittar ingen vit textilfärg!
    Någon som vet var man kan köpa vit textilfärg?
    Tacksam för svar!

• Stjärnstoft

Jag fick lära mig att bomull kan vara färgad vit, är gulaktig i sig själv.
    Så, när man bleker vitfärgad bomull så kommer den gula färgen fram.
    Remol som ngn tipsade om längre upp använde jag rätt flitigt en gång i tiden men bra resultat för det mesta. Men usch vad det stinker....

Svar på tråden klorin gav gula fläckar på kläderna.