• emmattias

Babyapotek..?

Vad behöver man köpa till bebis nu innan? Salvor, puder, badolja, termometer, nagelsax..? Jag är helt lost..

Ärtanpärtanpej, vi längtar efter dig!
  • Svar på tråden Babyapotek..?
  • Flickan och kråkan

Det enda du egentligen behöver/kan vara skönt att ha hemma i apotekform innan tycker jag är:
    - Febertermometer (OBS! rumpa)
    - Koksaltlösning till täppt näsa (bröstmjölk fungerar lika bra eller bättre)
    - Kallpressad vegetabilisk olja till bad och massage (fast det har man ju oftast redan hemma, undvik babyoljorna)
    - Inotyolsalva till röd rumpa

Sedan kopletterar man med alvedon/panodil och näsdroppar när de blir äldre. Kan ändå inte användas förrän de är ett par månader. samma sak gäller nagelsax. Ska man undvika inledningsvis ändå.

Vi har en kille på 17 månader och en lillebror på 5 veckor. Det är det enda vi använt. I vardagen behövs vatten, torra tvättlappar, handdukar och olja.

• Mamma till Simon

inotyol salva är väldigt bra om bebisen är röd i rumpan, nagelsax , febertermometer, badolja behöver du också, själv har jag även köpt hem alvedon, renässans droppar, nezeril kanske inget man använder direkt men är väldigt bra att ha hemma om/när bebisen blir sjuk

• Gummis

Vi har bethanpen till röd rumpa och ljumskar, miniderm för hon vår tjej blir lätt röd under armarna och , men vi använder vanlig barnolja när hon badar och har hon mycket hår så kör med lite barnängen schampo, det kändes fräschare tyckte jag för dom blir ju också kladdig och kletig av kräk och mjölk. Vi hade också alvedon, silonsalva, skumlappar, tvättlappar och våtservetter, små ikeahanddukarfebertemp och engångskydd.

• emmattias

Tack för tipsen! Blir att shoppa loss på apoteket då ;)
    Men hur "klipper" man bebisens naglar utan sax/klippare..?

Ärtanpärtanpej, vi längtar efter dig!
  • Mamma till Simon
    emmattias skrev 2009-06-02 19:38:12 följande:
    Tack för tipsen! Blir att shoppa loss på apoteket då ;)Men hur "klipper" man bebisens naglar utan sax/klippare..?
    I början "river" du av dem, ev. filar lite lätt.
  • milli79

Har inhandlat weledas zinkkräm & även badolja att tvätta med. Vill inte ha apotekets grejer eftersom mkt innehåller parabener & mineraloljor. Köper allt sånt på hälsokosten istället.

• Cornbread

jag vart på apoteket och skulle köpa lite grejer, mend e enda jag behövde enligt hon som jobbade där var en febertermometer, inotyol salva.. inget mer

• turpis
    Cornbread skrev 2009-06-03 15:37:52 följande:
    jag vart på apoteket och skulle köpa lite grejer, mend e enda jag behövde enligt hon som jobbade där var en febertermometer, inotyol salva.. inget mer
    Håller helt med henne! Just de två grejerna är det enda nödvändiga.

Miniform finns inga belägg för att det faktiskt fungerar (däremot Sempers magdroppar, men det är ju synd att förutsätta att bebisen får ont i magen), och alvedon och nezeril ska man ändå inte använda i början.

Sen är deras mandelolja bra som badolja, men det är ju inte nödvändigt i början heller!
  • tulinas

Alltså jag vill bara tillägga att det där med salvor är en smaksak för var förälder. Man får prova sig fram. På bb där jag bor får man en väska full med prover. Inget är rätt eller fel. En salva som jag har till mina barn är Bepanthen, jag tycker den är toppen. Så mitt råd: handla inte en massa innan. En temp är bra.

• Cornbread

jag fick tom råd härifrån FL att köpa panodil suppar, men hon på apoteket sa att man ej bör ge barn dem heller.. om man inte fått de rådet av läkarn o de va inget man behövde ha hemma

• Gummis
    emmattias skrev 2009-06-02 19:38:12 följande:
    Tack för tipsen! Blir att shoppa loss på apoteket då ;)Men hur "klipper" man bebisens naglar utan sax/klippare..?
    Använde en liten fin nagelsax om det behövs, vi tycket det var lättare att klippa dom mjuka små naglarna istället för att riva och fila för dom är supermjuka så dom böjer sig bara när man filar.
  • Zonette

Om man går in på apotekets hemsida så finns det ett "babypaket" att köpa.

Svar på tråden Babyapotek..?