• fribergmonika

Snörgåstårta men vilken efterätt?

Vad passar?
    Smörgåstårta är ju väldigt mättande men kan man ha tårta efteråt igen eller vad har ni för förslag?

• Svar på tråden Snörgåstårta men vilken efterätt?
  • LJ87

tänkte precis på någon fruktpaj.. typ rabarber eller något sånt, de är ju lite sommrigt... eller ananaspaj.. de e gott o de passar till allt!!!

• Legolina

På min sons dop hade vi smärgåstorta och sedan kladdkaka med grädde och physalis till kaffet efter.

• fribergmonika

paj har jag faktiskt inte tänkt på så det var ju ett bra förslag, men blir det inte lite för mycket bröd o deg om ni förstår hur jag menar? =)

• MammaPappaBarn

Vi ska ha smögåstårta och "ristårta" på vårdotters dop. En typ av marängtårta som är helt underbar och festlig! Bottnar av maräng och puffat ris.Mellan har man en smörkräm. På är det grädde och valfri garnering.

• fribergmonika

ooh hur gör man den då? jag är så sugen på att ha något med choklad, men tycker det är så svårt. vill ha något festligt liksom :)

• MammaPappaBarn

RISTÅRTA

4 äggvitor(vispa till hårt skumm)
    2 dl socker
    3 dl vårgårdaris
    Blanda ihop och bred ut på smort bakplåtspapper, grädda i 80 minuter, 125 grader.

4 ägggulor
    1 dl socker
    1 msk mjöl
    1 dl grädde
    75 g margarin
    Blanda ihop i kastrull och låt sjuda(vispa hela tiden)

Når marängen är klar, dela den på mitten. Bred på smörkrämen på den ena havan. Lägg på den andra halvan. Täck med vispad grädde och garnera med vad du tycker passar bäst för tillfället.

• fribergmonika

oj vad länge den ska gräddas:O

• MammaPappaBarn

Ett annat förslag är digestivetårta, passar bra om det är varmt. Man förbereder den innan så det är bara att ta fram när man ska fika!
    DIGSTIVETÅRTA
    3 dl gräddfil
    3 dl grädde
    3 ägg
    2dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 citron
    13 digestivekex
    75 g margarin
    Låt gräddfilen rinna av i kaffefilter över en natt.
    Vispa äggvitorna till hårt skum i en bunke.
    Blanda socker vaniljsocker och äggulor i en annan bunke, pressa i citronen och blanda i gräddfilen.
    Vispa grädde i en bunke och blande sedan med den vispade äggvitan.
    Blanda sedan ihop allt.

Krossa kexen och blanda med det smälta margarinet, tryck ut i form med löstagbar botten. Häll i smeten. Frys in över natten. Garnera med kiwi, hallon eller annat gott.
    Lycka till!

• MammaPappaBarn
    fribergmonika skrev 2009-06-02 10:59:10 följande:
    oj vad länge den ska gräddas:O
    Man kan göra botten några dagar innan, så man behöver inte stå samma dag som dopet är...
    Japp, 80 minuter i 125 grader.
  • Madicken och Lisabeth

Vi funderar faktiskt på Ekströms mango och passionsfruktsmousse med några mangobitar och kanske lite mörk choklad på. Det är en väldigt lätt dessert, görs på mjölk och smälter undan i munnen och känns sommrig och fräsch.

Först tänkte jag kan man verkligen bjuda på något som man inte bakat själv men sedan insåg jag att med 3 barn under 3½ års ålder så kan man det och då tror jag att detta passar efter smörgåstårta. Det blir inte så fett och degit som andra desserter skulle kunna bli. Detta är min högst personliga åsikt, no offense alla kladdkakefantaster och pajbagare

• TinaElisabeth

Vi ska ha smörgåstårta och sen till kaffet bara en kaka, eller inte så bara. Det blir goda Cookies med färglada barnsliga smarties i. För att slippa att man behöver fat och sked till det oxå.

• mianna

varför inte färska sommarbär och riktigt vaniljglass?

• carin 82

vi ska ha smörgåstårta till huvudrätt o sen prinsesstårta till kaffet, på våran prinsessas dopdag

• Memmal

Sitter och funderar på samma sak, vi har dop på midsommardagen och ska servera smörgåstårta, tycker inte att tårta till kaffet är bra, tårta på tårta liksom. Funderar nu på cheescake med jodgubbar eller en chokladkaka typ kladdkaka med jordgubbar...

• Memmal
    hejentjej skrev 2009-06-22 01:13:37 följande:
    funkar väll me smörgåstårta sen tårta igen++??
    Jag tycker inte det. Vi serverade en choklad och valnötskaka med jordgubbar, det blev bra.
Svar på tråden Snörgåstårta men vilken efterätt?