• tvåprinsar

Gym efter förlossningen?

Tänkte försöka komma igång och träna på gym igen, fick barn för 5 veckor sedan.

Finns det några maskiner som jag bör undvika eller är det bara att köra på som vanligt?
    (Tänkte mest med magmusklerna)

• Svar på tråden Gym efter förlossningen?
  • Fruisen

Jag är ingen expert men tror att du ska försöka ta det väldigt lugnt och börja med dagliga promenader istället. Vet inte hur mkt du tränade innan, om du tränade under graviditeten, men gjorde du inte det får du börja väääldigt försiktig. Magmusklerna ska du nog inte träna alls efetersom de (nästan) alltid särar på sig och innan de gått tillbaka ska man inte träna magen. Du kan känna dem precis ovanför och under naveln om du ligger ner och lyfter huvudet som början på en sit-up. Har hört att de åtminstone ska ha gått tillbaka till att sära max 2 cm innan man får börja träna magen och då börja med lätta, statska övningar.

Hoppas du har ro att ta det lite lugnt med träningen! 9 månader upp, 9 månader ner.

ღ ♥ ღ Amanda & Jacob är mina små älsklingar! ღ ♥ ღ
  • Fruisen

Ursäkta stavningen, skriver med en hand, bebis på andra armen. Förresten finns det förstås maskiner/övningar som inte renodlat tränar magen men som ändå aktiverar magmusklerna. Rådfråga på gymmet om du ändå bestämmer dig för att pröva.

ღ ♥ ღ Amanda & Jacob är mina små älsklingar! ღ ♥ ღ
  • tvåprinsar

Tack så mycket för svaret! Och du har nig rätt, räcker förmodligen med promenader till en början :)

• emmizenma

Du kan träna men undvik de rena magövningarna och var försiktig med övningar som belastar bäcknet för mycket i början!
    Du kan även börja cykla, gå o.s.v för att få upp kondisen

• pojkens

som ovan har skrivit kan du träna men inget som belastar bäckenbotten, dvs tunga saker som benpress och marklyft och annat. Men det är ju superbra att träna rygg och armar inför allt bärande av bebis. Det är lätt att man får ont i ryggen annars. Du får gå på din egen känsla, oftast lättare ifall du är van vid att träna styrketräning såklart.

• mrskensington

Brukar det inte rekommenderas att man väntar åtminstone till efter efterkontrollen med att börja träna? Till mig sade bb-personalen att jag skulle vänta minst 6 månader med träning, innan dess bara promenader men jag antar att cykling är ok också.

• pojkens
    mrskensington skrev 2009-06-02 16:42:42 följande:
    Brukar det inte rekommenderas att man väntar åtminstone till efter efterkontrollen med att börja träna? Till mig sade bb-personalen att jag skulle vänta minst 6 månader med träning, innan dess bara promenader men jag antar att cykling är ok också.
    varför sa de 6 månader? råkade du ut för något allvarligt under förlossningen så förstår jag det, men inte annars. Min erfarenhet är att bvc och bb alltid säger att man ska vänta med träningen. Men inte varför. Utan det finns oftast inga direkt anledningar mer än att bäckenbotten belastas, förutsatt att man inte haft allvarligare bristningar eller komplikationer. Och den ska man vara rädd om givetvis. men att använda ben och armar och rygg finns ingen anledning till att inte göra. jag var på gynkontroll efter 6 veckor och då sa gynekologen att jag absolut kunde träna. Men att ifall jag tyckte att något gjorde ont eller kände att jag läckte urin skulle jag sluta direkt. Annars var det fritt fram. Samma sa sjukgymnasten. sedan är rekommendationerna oftast att vänta med joggin till runt 6 månader, men gynekologen sa att det fanns det ingen anledning till förutsatt att jag tyckte det kändes bra.
    Givetvis kan inte jag svara för att det som gällde för mig gäller alla, men viss typ av träning kan man asbolut göra. det är ju sunt förnuft som gäller, precis som under gravidieten. Det är ju viktigt att man tränar upp styrkan i rygg och de inre bukmusklerna så att man inte får problem med ryggen.
  • mrskensington
    pojkens skrev 2009-06-02 17:57:57 följande:
    varför sa de 6 månader? råkade du ut för något allvarligt under förlossningen så förstår jag det, men inte annars. Min erfarenhet är att bvc och bb alltid säger att man ska vänta med träningen. Men inte varför. Utan det finns oftast inga direkt anledningar mer än att bäckenbotten belastas, förutsatt att man inte haft allvarligare bristningar eller komplikationer. Och den ska man vara rädd om givetvis. men att använda ben och armar och rygg finns ingen anledning till att inte göra. jag var på gynkontroll efter 6 veckor och då sa gynekologen att jag absolut kunde träna. Men att ifall jag tyckte att något gjorde ont eller kände att jag läckte urin skulle jag sluta direkt. Annars var det fritt fram. Samma sa sjukgymnasten. sedan är rekommendationerna oftast att vänta med joggin till runt 6 månader, men gynekologen sa att det fanns det ingen anledning till förutsatt att jag tyckte det kändes bra. Givetvis kan inte jag svara för att det som gällde för mig gäller alla, men viss typ av träning kan man asbolut göra. det är ju sunt förnuft som gäller, precis som under gravidieten. Det är ju viktigt att man tränar upp styrkan i rygg och de inre bukmusklerna så att man inte får problem med ryggen.
    Jag vet inte varför, det var första barnet och då följer man alla råd i blind panik att inte göra något fel :) Jag förlorade mycket blod eftersom livmodern inte drog ihop sig, men det är knappast någon ovanlig komplikation.
  • emmizenma

Man behöver INTE vänta 6 månader med att träna om man inte har haft någon allvarlig komplikation!
    Jag sprack väldigt mycket men kunde ändå börja träna lite smått 5-6 veckor efter förlossningen. Det viktiga är att lyssna på kroppen och även se till hur man har tränat innan och under graviditeten.
    Sedan får man anpassa träningen som jag tex skrev ovan ska man vänta med magmuskler och belastning av bäcknet för tidigt.
    Men armar, axlar, rygg,bencurl, cykla, gå med stavar, simma(när avslaget är över), mammagympa o.s.v kan man börja med i den takt som känns okej.
    Det viktigaste är som sagt att lyssna på kroppen, något många glömmer bort lite ibland tror jag.

Svar på tråden Gym efter förlossningen?