Hej!
Jag provade med Citalopram, sedan Cymbalta och ingen av dem passade mig. Jag har paniksyndrom och då hade jag även en svår depression, men då satte läkaren in Anafranil och det är jag jätteglad för! Jag har ätit den i 5 månader nu på maxdos, 150mg och depressionen släppte stegvis och nu är jag helt fri från den. Jippi!!!! Paniksyndromet med agorafobi lever jag fortfarande med, men tar atarax vb, den räcker för mina panik-känningar och ångest.
Biverkningar? Jo, men det är ju alltid en fråga om vad som väger tyngst s.a.s. Jag hade muntorrhet i 2 mån men det försvann och jag har gått upp i vikt en hel del, 15kg, men för mig är jag ändå mycket motiverad att äta medicinen då jag nu äntligen kan börja fungera normalt igen, bli mig själv igen.
Anafranil används ju vid svårare depressioner när inget annat preparat gett tillfredsställande resultat och dess verkningar är ju mycket bredare än ssri/snri, därav fler biverkningar. Men jag är som sagt mycket glad åt medicinen -och jag var jätte-anti all medicin förut. Tala mer med din läkare om dina farhågor.
Mvh Annika