• sagalo

Fråga om babykorg!

Hej!

Sitter just nu och planerar lite inför bebisen, vad som behöver inhandlas och så. Har en gammal babykorg i rotting som jag tänkt använda första tiden.. det jag undrar är hur man ska klä den? Är inte direkt intresserad av massa ryschpysch och sänghimmel osv.. utan mer hur man ska klä och bädda den invändigt.

Vart får man tag i rundade madrasser som kan passa, kantskydd? Hur bäddar/bäddade ni i eran babykorg/vagga helt enkelt? :)

Jag är förövrigt inte själv pysslig så jag kan sy till egna saker och så, men möjligtvis att jag känner någon som kan tänka sig hjälpa till med det så har ni sådana tips så är de också välkomna!

• Svar på tråden Fråga om babykorg!
  • Repris

Skumgummimadrasser kan man måttbeställa på många tygaffärer. Då får du precis rätt storlek. Sen kan man ju ta ett vanligt lakan och klippa till i rätt form, eller vika till så att det blir rätt.

Skydd mot kanterna kan man ju också köpa en avlång bit skumgummi och klä in. Fast jag tycker inte det behövs i en korg, att man har skydd är ju oftast för att skydda så att barnet inte fastnar med händer eller fötter mellan spjälorna.

På sommaren kan det ju räcka med en filt som täcke.

• Stinamajamamman

Jag har haft korg till alla mina tre funkade jättebra!

Jag skar till en madrass själv eftersom jag inte orkade vänta på att butiken skulle öppna (de hade semesterstängt) Kanske inte blev jättesnyggt, men det syns ju ändå inte när man har bäddat. Köpte en madrass på IKEA och använde sax/kniv för att skära. Det blev tillräckligt mycket madrass kvar för att räcka till en "extraskötbädd" som vi har i sommarstugan. Sydde ett enkelt överdrag till den av textilvaxduk.

Bäddade gjorde jag med lakan som passar till barnvagnen.

• sagalo

Jättebra tips, tack! Tänkte också att man kanske likväl kan strunta i skyddet, får se hur jag gör med det då.

En annan sak, denna eviga fråga om kudde/inte kudde. Hur har ni gjort med det? Och vart finns det lämpliga kuddar att köpa som kan passa till korgen?

• Zina

köpte en beagnad babykorg av rotting på blocket. Målade den vit o den blev jättefin
    Nu följde det med madrass men man kan lika gärna skära till en egen av skumgummi. Gjorde jag förra gången då vi hade vagga.

Sen bäddar jag med plastad frotte och lakan o bäddsätt som jag har för vagga/barnvagn,
    Kudde har jag köpt en för nyfödd, finns att köpa på de flesta affärer som säljer barnsaker typ babyproffsen.

Är inte heller händig medd symaskin o ville göra det rätt okomplicerat så jag tog ett lakan (för spjälsäng) och lade i babykorgen, lade madrassen över och knöt ändarna på lakanet på varsin kortsida. Kanske svårt att se framför sig men det blev fint o ombonat o lätt att ta av o på. Vill inte heller ha volanger o rysch pysch, däremot har jag en sänghimmel där jag ska fästa ett myggnät att ha för bebisen nu i sommar.

mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505+bf 13/7
  • äppelmos

om det finns någon standard på mått så kan ju köpa en madrass passande babykorgen sofie för 200:- (annaaxel.se eller babyproffsen tror jag med har den då de har själva babykorgen) www.annaaxel.se/product_info.php&osCsid=af18c7a99af3c56785ef15e1949abbd8

• sagalo

Är också lite sugen på att måla den vit, är det någon särskild färg som är bättre lämpad att måla på rotting? Min babykorg har gått i arv en tid så vill ju inte lyckats förstöra den med fuktskador eller nått.. kan ingenting om att måla sådant så jag vet inte hur det funkar :P
    Din lösning med lakanet lätt enkelt och bra, jättetack för det! Ska jag lägga på minnet.

Åh, vore ju himla bekvämt om jag bara kunde köpa en färdig madrass! Då jag mätte korgen lite snabbt så fick jag fram måtten 37x74 ungefär, så det innebär ju att madrassen är några centimeter för kort på längden.. men man kan kanske fylla ut glappet med filtar vid fotänden eller liknande? Vad tror ni?

• Zina
    Annmeli: Vi använde en sprayflaska som heter Plasti kote Satin super som var gjort att spraya på möbler, inget som rinner. Kom ihåg dock att du själv ska inte göra det så länge du är gravid. Inte bra att andas. Min man fick göra det
    Flaskan köpte vi på Hornbach o kostade runt 70:-
    Ja fyll ut med nått som passar, spelar ingen roll.
    mamma till Emma 0201, Ida 0404, Maja 0505+bf 13/7
  • Larissa

Jag klippte/skar till en madrass av skumgummi och sydde ett slags eget "drapålakan". Har vikt en handduk och satt i ett örngott och har filt som täcke, har nämligen bf 22 juli så det kan ju vara väldigt varmt. Bild på babykorgen finns i mitt galleri.

• sagalo

Vad kul, ska kika :) Jag har inte bf förrän i början på september men jag funderar på att köra lager på lager med filtar, istället för täcke. Känns som om det borde vara smidigast så? Då kan man reglera lite..

Svar på tråden Fråga om babykorg!