Barnkalas med allegiker, önskar recept
Vi ska ha barnkalas för sonen och 2 barn som är bjudna är mjölkprotein och äggallergiker. Behöver recept på kakor att baka som dom kan äta.
Vi ska ha barnkalas för sonen och 2 barn som är bjudna är mjölkprotein och äggallergiker. Behöver recept på kakor att baka som dom kan äta.
Sockerkaka utan ägg och mjölk.
3 dl vetemjöl
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
50 g mjölkfritt margarin
2 dl vatten
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Smält margarinet och häll i vattnet. Häll vätskan i bunken med de torra ingredienserna och rör om väl.
Häll smeten i en smord, bröad form (1 1/2 liter). Grädda kakan i nedre delen av ugnen, ca 40 minuter. Låt den svalna något i formen och stjälp sedan upp den.
Vill ni göra muffins?
Blanda ner 1 väl mosad banan i smeten och häll upp i "Amerikanska muffinsformar" (riktigt stora formar med ordentlig stadga i). Blir ca 10 stycken, grädda i nedre delen av ugnen.
175 grader i 35 minuter.
KLADDKAKA
150 g mjölkfritt smör eller margarin
2 msk ljus sirap
3,5 dl socker
3 dl mjöl
1 dl kakao
1,25 dl vatten
Smält smör/margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20 minuter.
Chokladmuffins
Det här receptet har jag tagit från en tidigare äggallergitråd. Men de blir så bra att de tål att upprepas. Tror att receptet ursprungligen kommer från allergisidan.se
4 dl vetemjöl
1 dl kakao
3 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl vatten
0,75 dl olja
Sätt på ugnen, 225 grader.
Blanda alla torra ingredienser för att vara säker på att bakpulvret fördelat sig i hela smeten. Blanda sedan i olja och vatten och rör runt. Det blir en tjock smet. Klicka ner till hälften i formar.
Grädda 15-20 min i muffinsform eller ca 10 min i papperformar.
Hur smaskigt, och framför allt enkelt, som helst!
delikato choklad bollar finns att köpa samt tofuline glass samt bravo kex, tom och jerry kex osv
Perfekt, tack för tips, mer förslag önskas.
www.allergimat.com
Där hittade jag allt jag behövde för kalas där det fanns bland de små gästerna ägg/mjölk-allergiker, nötallergiker, glutenallergiker.
Samt 2 diabetiker, men dem hade jag koll på
Lie76
Vet inte vad det ska vara för olja. Men jag brukar ha vanlig matolja när jag bakar muffins....
Lie76: Havremjölk går utmärkt att använda tex istället för vanlig mjölk i dina vanliga recept. Oatly har mjölkfri vispgrädde och vaniljsås.