• Jennnyn

Hur rengöra kaffebryggaren?

Kaffet har börjat smaka konstigt när jag brygger i min perkulatorbryggare. Har samma kaffesort som innan och samma mängd pulver, så jag gissar helt enkelt på att min bryggare behöver rengöras.

Någon som vet hur man gör? Skall man köra den med enbart vatten, eller skall man ha något mer i, typ ättika?

Tacksam för svar

jennyfunderar.blogg.se

• Svar på tråden Hur rengöra kaffebryggaren?
  • lunkentuss

Blanda 2 dl ättikssprit och 8 dl vatten. Låt hälften rinna igenom kaffekokaren och vänta 15 min. Slå på apparaten igen och låt resten rinna igenom. Avsluta genom att låta några liter vatten passera bryggaren.

Nu har du avkalkat den

• Min högsta önskan

Vanliga kaffebryggare kan man rengöra genom att blanda 1/2 dl ättika till en kanna vatten och låta köra igenom. Sen kör man igenom enbart vatten tre gånger så är den ren.
    Vet inte om man kan göra likadant med en perkulator dock.. Men det borde väl funka?

• Jennnyn

Tack så mycket! Skall testa att köra med vatten och ättika och se om det hjälper

• kugghjul

Rengör perkulatorn genom att koka en full kanna, och istället för kaffepulver, ta lite maskindiskmedel. Den blir efteråt blank som om den vore ny! ett hett tips! :D Jag gör det själv med jämna mellanrum.

• Tecken

Jag brukar köra maxantalkoppar med vatten + 1 påse citronsyra 2 gånger. Efteråt är maskinen som ny, utan att du behöver hålla på och gno någonting alls!

• Jennnyn

Körde först med vatten och ättika. Sedan med maskindiskmedel och vatten och slutligen ett par gånger med bara vatten. Nu sitter jag och njuter av en kopp gott kaffe från en ren bryggare

• Åsa Lund

Nyfiken på hur du gjorde... Blev det rent med ättikan eller behövdes maskindiskmedlet? Eller körde du maskindiskmedlet bara för att göra extra rent?

• Jennnyn

Jag upplevde det som att den där ingrodda lukten av gammalt kaffe försvann av ättikan, men inte att det blev helt rent i själva bryggaren. (visserligen skrubbade jag inte ordentligt..)

När jag körde med maskindiskmedel efteråt hade smutsen liksom runnit bort och jag behövde inte skrubba med diskborsten.

Svar på tråden Hur rengöra kaffebryggaren?