• Hannis80

Rosor+sticklingar

Hej
    Skulle vilja ha lite hjälp och tips.
    Vi har så fina rosor på jobbet och jag skulle vilja ta sticklingar på dem.
    Hur gör man??
    Är helt novis i sticklingsämnet
    De har stora fina knoppar nu, kan man kapa en gren med knopp och sätta i vatten och hoppas på att den får rötter??

• Svar på tråden Rosor+sticklingar
  • Diablo

Ofta så har man en grundstam som är härdig och på denna ympar man sticklingar.
    Så jag tror inte det är lönt att ta sticklingar och sätta i vatten dessa kommer inte att bli härdiga!

• mlsa

Prova du! Jag har tagit sticklingar på många av mina rosor och ibland går det riktigt bra. Klipp av en ca 2 dm lång bit av en färsk gren (helst efter att den har blommat över), ta bort bladen på den nedre halvan (och ev knoppar eller nypon från den övre). Tryck ner sticklingen i fuktig jord i halvskugga, antingen i en kruka eller på friland. Se till att jorden aldrig torkar ut. Efter några veckor ser du om sticklingen lever vidare eller om den torkar ihop. Ta 3-4 st sticklingar av rosen så är ju chansen att någon klarar sig stor.

• Hannis80

Ja testa kan man ju alltid göra! De är så himla fina, vet inte vilken sort men jag kan tänka mig att de stått här väldigt länge då huset är uppfört någon gång innan sekelskiftet...

Svar på tråden Rosor+sticklingar