Kan man äta rabarber?
Jag har för mig att jag har läst att det inte är bra att äta rabarber när man är gravid. Stämmert det? Jag hoppas att jag har läst fel.....
Tacksam för svar!!
Keam på er alla
Jag har för mig att jag har läst att det inte är bra att äta rabarber när man är gravid. Stämmert det? Jag hoppas att jag har läst fel.....
Tacksam för svar!!
Keam på er alla
Jag vill också veta! Älskar rabarber.. Och svärmor har lovat att det blir rabarberpaj på fredag, så jag hoppas verkligen att jag kan äta.....
ring din barnmorska å fråga..de e säkrast tror jag...!
Det är ingen fara vid normal konsumtion. Rabarber innehåller oxalsyra, vilket man ska vara lite försiktig med, men så länge du inte äter rabarberkräm tre gånger om dagen i flera veckor är det inget du behöver bekymra dig om.
Rabarberpaj då och då är definitivt ofarligt.
Tack för svaret soraya.
Det betyder att jag ska baka rabarberpaj i kväll!!!
Tack Soraya! Här ska det njutas av rabarberpaj...
Man ska dricka mjölk, eller äta lite vaniljglass med rabarber har jag hört, efetrsom den har en tendens att förhindra järnupptagning i kroppen annars. Rätta mig om jag minns fel!
Det är väl så att man ska dricka mjälk eller äta glass eftersom syran i rabarbern kan göra så att man får djävulskt ont i magen... men kanske det påverkar järnet oxå..?
det är väl så att man helst inte ska äta rabarber när man ammar! Pga att bebisen kan få ont i magen!
jag har ätit en massa rabarber i olika former så jag tycker ni skall äta på och njuta :=)
Nu kollade jag upp saken! Rabarber förhindrar alltså upptaget av kalcium, inte järn, och därför är det bra att dricka ett glas mjölk, eller äta lite glass samtidigt!
Tossan - mjölk och vaniljglass i sig hindrar väl järnupptaget, så det låter lite märkligt...
Tror mer på att det skulle funka om man har problem med syran i rabarberna.
Kan trösta alla syrakänsliga med att de tidiga rabarberna är mycket mindre sura än de som kommer senare, så passa på att äta nu!