• CissiP

Minnesbok / Gästbok

Vi ska ha dop och ettårskalas för vår tös den 14:e juni och jag har funderat på att ha en minnesbok/gästbok som alla gäster får skriva i. Har läst att vissa har gjort så och även haft "fasta" frågor som gästerna får svara på, typ: "Vad tror du XXX kommer att arbeta med?" och dylikt.

Jag har letat men inte hittat någon bra bok för det här så jag vill gärna ha tips på en sån.

Vill också ha tips på de här "fasta" frågorna, vad är kul för henne att läsa när hon blir stor?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Minnesbok / Gästbok
  • CissiP
    TinaElisabeth skrev 2009-06-03 20:59:12 följande:
    I min sons bok ska gästerna få skriva nåt de vill lära honom, nu eller i framtiden.
    Å, det var ett bra tips! Tack så mycket!

Fler tips?
  • hönsmormors dotter

Något som vi tyckte var kul var att ha lösa papper som alla barn fick rita teckningar till sonen på. Sedan har vi klistrat in dem i boken.
    Var också rätt så trevligt för barnen att få något kul att sysselsätta sig med.

• CissiP

hönsmormors dotter skrev 2009-06-03 22:22:17 följande:

Något som vi tyckte var kul var att ha lösa papper som alla barn fick rita teckningar till sonen på. Sedan har vi klistrat in dem i boken.Var också rätt så trevligt för barnen att få något kul att sysselsätta sig med.
    Oj, det var ju också ett jättebra tips. Vi ska ändå ha ett ritbord för de barn som kommer. Kanon! Tack!

Fler?
  • Två ska bli tre

Jag har i smyg tagit kort på alla som kommer när de har hållt i och gosat med lillan
    (Det var ett tufft jobb men jag har fått fram superfina bilder).
    De korten ska vi framkalla och klistra in i vår bok.
    Alla gäster får där en egen sida att skriva vad de vill till lillan.
    Som rubrik tänkta jag bara skriva typ Morfar Thomas och sedan har jag gjort olika figurer i schablontryck i rosa (som lite fin utfyllnad på alla sidor).
    Tänkte lägga fram lite olika färgpennor m.m och sen är det upp till alla gäster vad de vill göra med sin sida.
    Hade även tänkt att klista in inbjudningskort, tackkort, dikter/låttexter.
    Vi ska även ha en tipspromenad som ska handla om bara henne.
    Tänkte även skriva in dessa frågor med de rätta svaren (självklart så ska vi göra tipspromenaden innan de ser boken).
    Sen hade jag tänkt att ta en massa mingelbilder på vår namngivning så att tjejen får se vad som hände på hennes första fest :)

Kanske något var till hjälp som tips..
    Lycka till!

• CissiP

Två ska bli tre skrev 2009-06-04 10:01:52 följande:

Jag har i smyg tagit kort på alla som kommer när de har hållt i och gosat med lillan(Det var ett tufft jobb men jag har fått fram superfina bilder).De korten ska vi framkalla och klistra in i vår bok.Alla gäster får där en egen sida att skriva vad de vill till lillan.Som rubrik tänkta jag bara skriva typ Morfar Thomas och sedan har jag gjort olika figurer i schablontryck i rosa (som lite fin utfyllnad på alla sidor).Tänkte lägga fram lite olika färgpennor m.m och sen är det upp till alla gäster vad de vill göra med sin sida.Hade även tänkt att klista in inbjudningskort, tackkort, dikter/låttexter.Vi ska även ha en tipspromenad som ska handla om bara henne. Tänkte även skriva in dessa frågor med de rätta svaren (självklart så ska vi göra tipspromenaden innan de ser boken).Sen hade jag tänkt att ta en massa mingelbilder på vår namngivning så att tjejen får se vad som hände på hennes första fest :)Kanske något var till hjälp som tips..Lycka till!
    Massor av tips! Finemang! Det tackar jag för. Smygkorten var ett toppentips. Tänkte också klistra in inbjudningskort eftersom vi har några över sen tryckning. Tack igen!

Någon som har nåt tips om vart man kan köpa en fin bok till det här?
  • Laire

Jag skulle köpa något snyggt scrapboking-album och låta gästerna skriva på papper. Exempelvis färgat papper man klipper ut till moln eller så. Vi hade ingen gästbok på vår namnceremoni utan vikta a4 som folk skrev i (det var framsida, en sida välkommen-text och en blank sida med en ram runt) som vi sedan klippte ut. Då behövde man inte vänta på boken, kanske missa den eftersom den aldrig blev ledig eller glömma bort den. Alla fick då ett ark vid borden att skriva med.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • CissiP
    Laire skrev 2009-06-04 14:08:14 följande:
    Jag skulle köpa något snyggt scrapboking-album och låta gästerna skriva på papper. Exempelvis färgat papper man klipper ut till moln eller så. Vi hade ingen gästbok på vår namnceremoni utan vikta a4 som folk skrev i (det var framsida, en sida välkommen-text och en blank sida med en ram runt) som vi sedan klippte ut. Då behövde man inte vänta på boken, kanske missa den eftersom den aldrig blev ledig eller glömma bort den. Alla fick då ett ark vid borden att skriva med.
    Det var ju ett jättebra tips. Har inte tänkt på det du skriver om att boken inte är ledig osv.. men det stämmer ju! Mer att tänka på! Tack!
  • PialenaOskar

Jag har gjort en bok om min sons dop där har jag med.
    - Bilder från dopet
    - Bilder från festen
    - inbjudningskortet jag gjorde
    - dopagendan (ordningen i kyrkan)
    - Låttexter
    - bild på presenter han fick och skrivit vad han fick från vem
    - tackkortet
    - Frågor + bild från varje gäst.
    Jag hade skrivit ut frågorna på ett blått litet papper klippt i olika former så varje gäst hade en på sin plats att fylla i. Dessa samlades in. Vi tog kort på gästerna enskilt. Kul o se hur man såg ut på festen.
    Dessa frågor hade vi....-hur känner du mig? Vad tror du jag blir när jag blir stor? vad tror du blir mitt första ord? En hälsning eller kloka ord på vägen tack....
    Självklart fyllde mamma o pappa i en lapp :)

• CissiP
    PialenaOskar skrev 2009-06-17 21:16:37 följande:
    Jag har gjort en bok om min sons dop där har jag med.- Bilder från dopet- Bilder från festen- inbjudningskortet jag gjorde- dopagendan (ordningen i kyrkan)- Låttexter- bild på presenter han fick och skrivit vad han fick från vem- tackkortet- Frågor + bild från varje gäst.Jag hade skrivit ut frågorna på ett blått litet papper klippt i olika former så varje gäst hade en på sin plats att fylla i. Dessa samlades in. Vi tog kort på gästerna enskilt. Kul o se hur man såg ut på festen. Dessa frågor hade vi....-hur känner du mig? Vad tror du jag blir när jag blir stor? vad tror du blir mitt första ord? En hälsning eller kloka ord på vägen tack....Självklart fyllde mamma o pappa i en lapp :)
    Tack! Låter bekant.. Vi hade dop i söndags och vi hade skrivit frågor på ett a5-ark och faktum är att nästan alla fyllde i. Jättekul! Vi frågade vad dom hette, vilken relation till J, vad blir hennes favoritämne, vad får hon inte missa i framtiden och vad bör hon inte göra och så något råd på vägen. Jättekul att läsa sen! Sen ska vi stoppa i det här i en minnesbok, scrapbook till henne där vi klistrar i ungefär som du gjort. Hade även bordsdekorationer, lite "bling-bling" i form av nallar, hjärtan och blommor som vi kan använda i boken också. Tänkte försöka pressa någon blomma som vi hade också och stoppa i.

Tack snälla för alla fina tips jag fått! Vi fick en jättefin dag för vår goa tjej!
  • TinaElisabeth

Härligt att det blev en bra dag! Kolla Åhléns efter album/bok. Jag hittade en jättesöt där som passade utmärkt för ändamålet!

• CissiP
    TinaElisabeth skrev 2009-06-20 00:46:28 följande:
    Härligt att det blev en bra dag! Kolla Åhléns efter album/bok. Jag hittade en jättesöt där som passade utmärkt för ändamålet!
    Tack för tipset! Boken har vi inte skaffat än nämligen!
Svar på tråden Minnesbok / Gästbok