• Mamma till gullungen

Vad göra med en treåring som vägrar borsta tänderna.

Jag undrar om det finns fler som har problem med tandborstning?Min son hatar att få tänderna borstade och jag får tjata på han så det slutar alltid med att jag ger upp för jag känner att jag har ingen lust att tjata på min son när han ska borsta tänderna.Den enda gången jag får borsta hans tänder är när han badar och det brukar vara tre gånger i veckan han badar.Jag har försökt med att säga till han att vi ska jaga tandpirater men det funkar inte.Vad ska jag göra för att få han att borsta tänderna?

• Svar på tråden Vad göra med en treåring som vägrar borsta tänderna.
  • mamma2kids

testa eltandborste dom dagarna du inte badar honom.
    kan vara en kul grej

• ebben

jag har bråkat massor-nu är den ena 5år,o den andre 3½ nu börjar det gå hyfsat,vissa dar tom bra! Men jag ger mig ALDRIG! Borsta tänder ser jag som väldigt viktigt,det är inget jag struntar i.
    Har bråkat morgon o kläll,o gullbett o mutat o tjatat mm.

Det är en sak man måste helt enkelt.
    Har testat olika krämer+borstar-de får hålla i en o jag borstar med en,sen får de göra lite själva.
    Byt kräm,de kan ju ogilla just den ni har!
    sen har de fått fina borstar-o välja själva på apoteket mm.
    Har gjort allt man kan tänka sig...

• ebben

börja bada han varje kväll!
    just tandborstning ÄR en av få saker som jag verkligen bråkar om!!

• dynababe

Hej!
    Jag hade problem med alla mina barn (relativt stora idag) men jag gjorde det enkelt. Jag ritade och berättade om Karius och Baktus och hur dem såg ut och målade upp en story om hur dem gjorde och uppmuntrade barnen att vi skulle bekämpa de onda... sen fick dem välja ut den tandborsten som dem tyckte var häftigast (de 2 äldsta valde vanlig transformers och dinosaurie och tjejen en rosa el tandborste) sen hade jag en enda rutin... Att vi borstade tillsammans så dem såg mig borsta mina tänder oxå innan till exempel Bolibompa och efter barnprogrammet direkt i säng,, ville dem inte borsta så fick dem inte kolla/göra sin favvo grej innan läggdags. Tror jag hade 2 protester innan det funkade.
    Lycka Till!!

• ebben

dynababe-du hade tur at tdet gick så fort!? HM,JAG HAR SOM SAGT KÄMPAT O ALDRIG GETT VIKA I 3½ÅR...........(sorry caps lock)

ja,boken om karius o baktus finns på biblioteket.haft den med.

• ebben

mamma till gullungen-förresten-har det gått bra tidigare? eller har det alltid varit fight??

• Mieria

Funkar det inte med rolig tandkräm? Magisk fluortablett som man får efter varje tandborstning? Tandborsttävling? Smyga iväg och borsta tillsammans och bli klara innan pappa hinner så att han blir jääätteupprörd över att ni hann före igen? .-D

• strojes

Mamma till gullungen:
    Tandborstningen är viktig och det gäller att som vuxen klargöra att det är något man ska göra morgon och kväll! Vissa saker kan inte barnet bestämma om det ska göras eller ej och tandborstning är en sådan grej.
    Låt han borsta dina tänder med din tandborste samtidigt som du borstar hans tänder.
    Ge han en annan tandborste så ni borstar hans tänder samtidigt.
    Sjung nån rolig sång samtidigt som du borstar. Vi brukar sjuna tandborstvisan när vi borstar ungarnas tänder. Gå in på youtube och sök på tandborstvisan.

Jag har tre tjejer (4, 1,5 och 1,5 år) och det har varit många fighter här men det är ytterst få gånger som vi har hoppat tandborstningen. Har många gånger fått hålla fast och tvinga in tandborsten, de gångerna blir det inte jättenoga men borstas ska det.

• strojes

Här kommer en direktlänk till tandborstvisan:

• Mieria
    strojes skrev 2009-06-02 18:54:28 följande:
    Mamma till gullungen: Tandborstningen är viktig och det gäller att som vuxen klargöra att det är något man ska göra morgon och kväll! Vissa saker kan inte barnet bestämma om det ska göras eller ej och tandborstning är en sådan grej. Låt han borsta dina tänder med din tandborste samtidigt som du borstar hans tänder. Ge han en annan tandborste så ni borstar hans tänder samtidigt. Sjung nån rolig sång samtidigt som du borstar. Vi brukar sjuna tandborstvisan när vi borstar ungarnas tänder. Gå in på youtube och sök på tandborstvisan. Jag har tre tjejer (4, 1,5 och 1,5 år) och det har varit många fighter här men det är ytterst få gånger som vi har hoppat tandborstningen. Har många gånger fått hålla fast och tvinga in tandborsten, de gångerna blir det inte jättenoga men borstas ska det.
    Jag hoppas att du skämtar??
  • ebben

Mieria-?varför skulle skydriver skämta?
    Jag har samma uppfattning,finns mycket jag anses som slapp för att jag låter mina barn "bestämma" liksom...men tänder SKA borstat.Visst har de skrikigt o varit arga-men ska jag strunta i tandborstningen för det?? Vad lär de sig av det?
    Det tror jag inte på alls...
    Just tandborstning anser jag verkligen ett måste,så jag har fått "vålda in " tandborsten lite också ett par gånger-bara för att visa att jag faktiskt inte ger mig.
    Man gör ju inte illa de ,får ju parera liksom,men bestämt visa att man menar allvar.

• Mamma till gullungen

Det har inte alltid vart en fight när vi ska borsta tänderna utan det har börjat nu när han blev tre år,förra året så fick jag borsta tänderna varje morgon och kväll utan minsta lilla bråk.Nu när han är tre så vägrar han borsta tänderna förutom när han badar då går det jättebra.När jag ska borsta tänderna så får han alltid en tandborste själv så han kan hjälpa till och det går bra i fem sekunder sen vill han inte längre. Jag vill att han ska borsta tänderna för det är viktigt att han inte får problem med tänderna när han blir äldre men som sagt det är ett himlans liv och bråk när det ska göras och jag har så dåligt tålamod så jag ger upp efter fem minuter.

• ebben

ÅH,men då är det ju extra viktigt att du verkligen visar att du SKA borsta.Nu är han ju i trevliga "trotsåldern"! utvecklingsfas,som jag vill kalla det! han testar dig ju,o ser vad han kan vinna med..........

• marika o Oliver

Vissa saker får inte barn bestämma och om man ger upp för tjatet så kommer barnen alltid att "vinna". Barn kan få hål i även mjölktänderna och att ta ett litet barn till tandläkaren för att borra är inget roligt, det kan dessuton lätt leda till tandläkarskräck vilket ingen vill ha. Får barnen gå med hål i tänderna kan det skada dom "riktiga" tänderna som ligger under.

Mina tips är:

# Låt honom välja tandborste i affären
    Finns eltandborstar som spelar en mellodi.

# Muta med "toalettgodis" efteråt, (flourtablett)

# Låt honom borsta själv sammtidigt.

# borsta framför tv.n

• Mamma till gullungen

Ja jag har försökt med att hålla fast han när jag ska borsta men det känns som att jag gör illa han när jag håller fast han och han skriker,blir ledsen så det har jag slutat med.Jag vill inte att det ska vara bråk varje dag när det gäller tandborstning utan att det ska gå smidigt till och att han ska tycka att det är roligt att borsta tänderna. Jag ska vara mer tålmodig och inte ge upp så lätt nu när han är i trotsåldern och säga till han att nu ska vi borsta tänderna utan en massa bråk.Tänkte på om jag ska inskaffa en eltandborste till han,jag har en eltandborste och han tycker att det är jättekul att sätta på den och titta på hur det snurrar så det kanske fukar bättre med en sån istället för en vanlig tandborste. 

• Soffipropp1982

Min dotter fick välja tandkräm själv, det blev en rosa. Hon fick också välja tandborste själv, det blev en rosa med små kulor i och låter som en marackas(stavning?) när man borstar tänderna. Sen jagar vi tandtrollen i munnen, det är mormor-tandtroll, farmor-tandtroll, mamma-tandtroll m.fl. Jätteroligt att låtsas se dem på tandborsten när de är fast.
    Lycka till!

• SookieB7

Jag hade ett problem med det här ...Så började jag med att "spela teater" Jag låtsades att tandborsten var en egen person som talade med min dotter. O berättade en historia om alla tandtrollen som bankar o borrar o äter sönder alla tänderna. O hur jag måste jaga bort dem. O så fick tandborsten komma in i munnen o sjunga o stoja o borsta bort alla tandtrollen. Sedan så duschade tandborsten o fick en puss godnatt.

Sedan den dagen NO PROBLEMA! Bara låtsas att tandborsten lever....så det är mitt tips fungerade för mig. Lycka till!

Svar på tråden Vad göra med en treåring som vägrar borsta tänderna.