• kosmosblomman

Grapefrukt/medicin ??

Hej hopp..

Jag undrar om det är fler som har hört att det inte är så bra att äta grape när man käkar medicin? Den påstås ta bort verkan ?

Är jag ute o seglar eller kan det ligga nåt i det..? Älskar denna frukt men avstår i så fall, käkar Levaxin..

• Svar på tråden Grapefrukt/medicin ??
  • EllieMay

Har aldrig hört talats om att grapefrukt i sig skulle kunna försämmra effekten av medicinen. Oftast står det ju i biförpacknings sedeln vad man ska undvika att äta, i vilka samband man inte skall ta medicinen ect, oftast brukar ju mjölk kunna stå med samt rekomendationer om när man kan ta medicinen, på fastande mage eller vid måltid. Står det inget om grapefrukt eller dess innehål i sedeln?

• Maggis

Du kan äta grape när du äter Levaxin.
    Mjölkprodukter ska man dock inte ta samtidigt med Levaxin.

//Maggis
  • kosmosblomman
    EllieMay skrev 2009-06-02 22:35:27 följande:
    Har aldrig hört talats om att grapefrukt i sig skulle kunna försämmra effekten av medicinen. Oftast står det ju i biförpacknings sedeln vad man ska undvika att äta, i vilka samband man inte skall ta medicinen ect, oftast brukar ju mjölk kunna stå med samt rekomendationer om när man kan ta medicinen, på fastande mage eller vid måltid. Står det inget om grapefrukt eller dess innehål i sedeln?
    Näee...det står inget om det där...Det är en man på jobbet som äter olika mediciner och hans läkare kunde inte begripa varför inte kroppen hans svarade på tabletterna..Då frågade läkarn om han äter grape..Ja sa han, massor dessutom.

Sluta genast m det, vilket han gjorde..Nu funkar allt som det ska..

Jag får nämligen inte ordning på min Levaxindos..den hoppar fram och tillbaka hela tiden..Jobbigt värre..För jag mår pottsork stundtals då den ej funkar..
  • Zixi

Grapefruit är en känt besvärlig frukt som inte kommer överrens med vissa mediciner vet dock inte om det är fallet med Levaxin. Bäst är att fråga din doktor. Annars kan du googla det eller läsa på FAS.

• EllieMay
    kosmosblomman skrev 2009-06-02 22:43:53 följande:
    Näee...det står inget om det där...Det är en man på jobbet som äter olika mediciner och hans läkare kunde inte begripa varför inte kroppen hans svarade på tabletterna..Då frågade läkarn om han äter grape..Ja sa han, massor dessutom.Sluta genast m det, vilket han gjorde..Nu funkar allt som det ska..Jag får nämligen inte ordning på min Levaxindos..den hoppar fram och tillbaka hela tiden..Jobbigt värre..För jag mår pottsork stundtals då den ej funkar..
    Ledsen att höra det, dock känner jag inte till medicinen eller vet vad den används för så har inga råd att ge.
    Men fungerar det inte som det ska kanske det är dags att kontakta läkare för en bedömning om dos, eventuellt prova ny medicin?
  • Molly K

Jo, det stämmer faktiskt. Grapefrukt (och grapefruktjuice) innehåller ämnen som i sin tur försvårar upptagandet av en mängd olika läkemedel. Det kan göra att läkemedlet får dålig eller ingen effekt -- eller resultera i överdosering när grapefrukten har försvunnit ur kroppen, och kroppen börjar ta upp läkemedlet igen. Bra idé att vara försiktig med grapefrukt när man medicinerar.

Hur det ligger till med Levaxin vet jag dock inte.

Här finns en artikel i Läkemedelstidningen om det: www.lakartidningen.se/store/articlepdf/7/7645/LKT0739s2815_2815.pdf

Här tabeller i FASS: www.fass.se/LIF/produktfakta/fakta_lakare_artikel.jsp

• brustablett

Jag har hört att man inte ska äta grapegrukt när man går på p-piller eftersom det tydligen ska ta bort effekten. Nån annan som hört samma sak?

Svar på tråden Grapefrukt/medicin ??