vad bör jag INTE äta under amning?
vad är det för mat man ska undvika när man ammar? sånt som påverkar barnet på olika sätt....
vad är det för mat man ska undvika när man ammar? sånt som påverkar barnet på olika sätt....
Kolla livsmedelsverkets hemsida, dom har ju korrekt lista.
Men annars tror jag man inte ska dricka en massa alkohol (1-2 glas vin i veckan är ok står det) eller röka. En del barn får utslag av röda saker som jordgubbar, det har dock inte mina fått.
Jo, gasbildande mat kan man ju skippa, kål tex då kan dom få ont i magen men det är ju inte farligt eg.
Lycka till!
Prova!
Eftersom alla barn reagerar på olika saker så är det bara onödigt att undvika saker utan att först ha provat.
I övrigt så är kostråden dessa:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
dooh: det finns väl ingen lista för vad man inte ska äta när man ammar, eftersom de rekommendationerna gäller när man är gravid. Men i länken ovan finns annan bra info.
AnnahB: testa dig fram! Vissa barn får ont i magen av att mamman äter lök, andra får utslag när mamman äter jordgubbar. Men det innebär ju inte att alla ammande mammor måste undvika det.
Så om barnet har lätt att få utslag eller gaser, då kan det ju vara aktuellt att fundera på vad man äter, annars är det bara att äta som vanligt, dvs varierat och näringsrikt!
Du får och kan äta som vanligt. Märker du att barnet reagerar och du kan koppla det till något särskilt du ätit korrigerar du det då. Jag kan äta allt utom starkt kryddad mat (väldigt starkt kryddad mat).