• MarieF

Sköldkörtelvärden

Dotter har tagit sköldkörtelprov och har värden
    TSH 6,8
    T3 7,1
    T4 18

vad innebär det???

• Svar på tråden Sköldkörtelvärden
  • Nattsmurf

Förklarade de inte resultaten på proverna?

Jag vet inte vad värdena ska ligga på hos barn, det kanske är helt normalt. Men om det vore en vuxen så tror jag att hypofysen överproducerar TSH, vilket leder till höga sköldkörtelnivåer i blodet. (hypertyreos)

Samtidigt vet jag att sköldkörtelhormoner är väldigt viktigt för att barn ska växa och utvecklas så de kanske ligger högre när man är barn än när man är vuxen..?

• Bobos mamma

För vuxna är gränsen på tsh 4. Om man ligger över det har man underproduktion. Vet ej vad gränserna ligger på för barn men kolla upp med läkaren så snabbt som möjligt. Om ett barn har underfunktion kan det ju drabba tillväxten, mm.

Embla -06, Troja -08, mina älskade tjejer...
  • MarieF

Fick provsvaren av en sköterska, läkaren skulle kontakta mig imorgon.
    Men dom sa att värdena var förhöjda!

• Nattsmurf
    MarieF skrev 2009-06-02 20:56:13 följande:
    Fick provsvaren av en sköterska, läkaren skulle kontakta mig imorgon.Men dom sa att värdena var förhöjda!
    Ja, de ser förhöjda ut... det där med sköldkörtelprover är ganska komplicerat. TSH produceras från hypofysen och stimulerar sköldkörteln att frisätta T3/T4. Ett högt TSH värde brukar tyda på underfunktion av sköldkörteln och ett högt TSH på en överfunktion (lite tvärtemot)

Så om hormonerna från sköldkörteln är för höga brukar TSH från hypofysen minska. I ditt barns fall produceras för mycket t3/t4 utan att TSH minskar. I mina ögon tyder detta på att det är i TSHt som problemet sitter, att för mycket TSH produceras i hypofysen... men jag har inte stenkoll.

Men oavsett så går allt att behandla. Det kan ju också bara vara tillfälligt eller ett mätfel... hoppas det går bra!

Har barnet några symptom som fick läkarna att ta provet eller var det rutinscreening?

Du får gärna berätta hur det gick och vad de sa!
  • MarieF

Hon har haft ständiga problem med förstoppning.
    Humör just nu som går upp och ner och är väldigt trött!

• Nattsmurf

ok...

ja om det är någonting med sköldkörteln så låter det som en klassisk underfunktion av sköldkörteln snarare än något med hypofysen... Så jag tar tillbaks det där som jag tidigare skrev om att det verkar vara nåt hypofysfel..för det är dessutom väldigt ovanligt.

På ett sätt är det bra om ni får en förklaring, att det faktiskt finns en lättåtgärdad bakgrund till dotterns dåliga humör och förstoppning... underfunktion av sköldkörteln är ju jättevanligt och framför allt hos tjejer.

Hoppas du inte är orolig, att hon har underfunktion kan vara ett bra besked på ett sätt.. kanske kommer hon må mycket bättre bara hon får käka lite levaxintabletter!

• MarieF

Någon vars barn har liknande värden?

Svar på tråden Sköldkörtelvärden