Sköldkörtelvärden
Dotter har tagit sköldkörtelprov och har värden
TSH 6,8
T3 7,1
T4 18
vad innebär det???
Dotter har tagit sköldkörtelprov och har värden
TSH 6,8
T3 7,1
T4 18
vad innebär det???
Förklarade de inte resultaten på proverna?
Jag vet inte vad värdena ska ligga på hos barn, det kanske är helt normalt. Men om det vore en vuxen så tror jag att hypofysen överproducerar TSH, vilket leder till höga sköldkörtelnivåer i blodet. (hypertyreos)
Samtidigt vet jag att sköldkörtelhormoner är väldigt viktigt för att barn ska växa och utvecklas så de kanske ligger högre när man är barn än när man är vuxen..?
För vuxna är gränsen på tsh 4. Om man ligger över det har man underproduktion. Vet ej vad gränserna ligger på för barn men kolla upp med läkaren så snabbt som möjligt. Om ett barn har underfunktion kan det ju drabba tillväxten, mm.
Fick provsvaren av en sköterska, läkaren skulle kontakta mig imorgon.
Men dom sa att värdena var förhöjda!
Hon har haft ständiga problem med förstoppning.
Humör just nu som går upp och ner och är väldigt trött!
ok...
ja om det är någonting med sköldkörteln så låter det som en klassisk underfunktion av sköldkörteln snarare än något med hypofysen... Så jag tar tillbaks det där som jag tidigare skrev om att det verkar vara nåt hypofysfel..för det är dessutom väldigt ovanligt.
På ett sätt är det bra om ni får en förklaring, att det faktiskt finns en lättåtgärdad bakgrund till dotterns dåliga humör och förstoppning... underfunktion av sköldkörteln är ju jättevanligt och framför allt hos tjejer.
Hoppas du inte är orolig, att hon har underfunktion kan vara ett bra besked på ett sätt.. kanske kommer hon må mycket bättre bara hon får käka lite levaxintabletter!
läs på lite om "hypotyreos" och se om det verkar stämma in!
Någon vars barn har liknande värden?
Någon?
Hur har det gått för dottern?