• Sickan

    Koppla ur airbag

    Vi har köpt ny bil, en VW Passat. Det är airbag på passagerarplatsen där fram men på bilfirman sa de att man bara trycker på en knapp för att koppla bort den. Jag har hört att sådana modeller inte är att lita på och att det har hänt olyckor just med barnsitsar där airbagen lösts ut trots att man "tryckt på knappen". På bilfirman sa de att det var 100 % pålitligt. Vet inte vad jag ska tro. Har ni hört något om detta?

  • Svar på tråden Koppla ur airbag
  • Laisen80

    Har också hört att det inte är 100 % säkert men.... vi har en citroen Xsara och vi har
    stängt av airbagen med bilnyckeln på sidan. Lilleman åker fram!

  • Joico

    Det har väl inte hänt några olyckor med avstängda krockkuddar som utlöst? Det enda dokumenterade fallet som finns är i Tyskland 1999 (tror jag) där en urkopplad krockkudde utlöste och där satt en bebis i bakåtvänt babyskydd. Problemet var att verkstaden hade monterat ur fel krockkudde... de hade tagit bort förarens. Hur fan nu dom tänkte.. jag hade ifrågasatt om det stod att förarens krockkudde skulle bort. Barnet dog.

    Avstängning med nyckel eller knapp ÄR pålitligt.

  • LyNxQ

    Vår volvoverkstad ville inte ens koppla ur den på min V70, (alltså på verkstad, inte med nyckel/knapp) för de litade inte på att det var helt säkert eftersom sprängladdningen ändå är kvar så de rekommenderade det inte..
    Men jag har faktiskt aldrig hört om någon olycka och enligt NTF verkar det säkert.. Men som det är nu så sitter sonen bak

  • Kodia

    Det enda jag hört är att man inte skall ändra fram och tillbaka, för då är det lätt att glömma, utan man skall låta den vara urkopplad så länge barnen åker fram. om det är en knpp som är lätt att komma åt (fast det låter ju dumt?!) hade jag nog tejpat fast ett lock el. dyl. över den så att man inte kommer åt den av misstag.

  • 08 i Skåne

    Jag pratade med en Peugeot verkstad i förrgår angående att "koppla ur" airbagen i fram på vår Peugeot (den har ett nyckelhål där man kopplar ur/i airbagen).

    De avrådde från att koppla ur på detta sätt (och de gör inte annat hos dem på verkstaden heller) därför att även om själva airbagen är urkopplad så sitter ju faktiskt krutladdningen kvar under instrumentbrädan, mot vilken barnstolen sitter... så våra barn fortsätter att åka bil i baksätet.

  • Salamina
    LyNxQ skrev 2009-06-02 20:10:57 följande:
    Vår volvoverkstad ville inte ens koppla ur den på min V70, (alltså på verkstad, inte med nyckel/knapp) för de litade inte på att det var helt säkert eftersom sprängladdningen ändå är kvar så de rekommenderade det inte..Men jag har faktiskt aldrig hört om någon olycka och enligt NTF verkar det säkert.. Men som det är nu så sitter sonen bak
    Samma sak med min Renault Laguna. Verkstaden sa att dom inte kopplar ur airbagen för att det är riktlinjer från tillverkaren, inga garantier kan ges. Min dotter sitter därför också där bak.
  • LabLover

    Vår Toyotaverkstad har kopplat ur vår krockkudde. Lilla dottern åker fram men ska flytta bak till storasyster nästa vecka (för då vänder vi på storasyster).


    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • Linastrumpan

    www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default22259.asp
    Det anses säkert att koppla ur airbag oavsett medtod. Dock är det mindre säkert med knapp/nyckel om man ändrar fram och tillbaka mellan på o av då den mänskliga faktorn alltid innebär en risk. Samma sak är det med den olyckan som hände i Tyskland, det var ju mänskliga faktorn som gjorde att fel airbag kopplades bort. Den bortkopplade löste ju inte ut!
    Att bilfirmor inte rekommenderar urkoppling är dels pga detta men också pga att om en vuxen färdas på passagerarplats med urkopplad airbag innebär det en större skaderisk och det är ju inget som bilfirman vill uppmuntra till. De vill ju säjla en säker bil! Det viktigaste med en urkopplad airbag är såledeles att alltid ha den urkopplad tills barnen/barnet inte behöver sitta fram och sedan koppla i airbagen igen så den kan skydda den vuxna som sitter där.

  • Finesse

    Vi hade en bil (mazda 6) med nyckelfunktionen.. och återförsäljaren sa att det var 100% säkert och även bilprovningen sa det.. men vi hade ändå henne bak..


Svar på tråden Koppla ur airbag